Hundfunderingar

M

Möller

Är inne på hund inom en snar framtid och är väldigt inne på Hovawart, var inne på Njuffe innan man ska flytta till lgh snart så en sån blir för stor då, men en Hoffe känns som en lagom jycke. MEN jag ahr hört att det ska vara lite problem med den rasen, hård avel osv. hur är det med den saken??? Vill ju inte skaffa hund som är mer hos vet än hos mig.
Om Hoffe är en problemras, vad finns det för alternativ till Hoffe??? Schäfer vet jag men är inte så sugen på en sån, Bernersennen är ju också trevliga hundar men även dom är det väl problem med, Rotte har för kort päls så dom går bort pga det.

Tips?

Mvh
Möller
 
Sv: Hundfunderingar

Vad vill du ha ut av ditt hundägarskap?

De raser du tagit upp kräver ju en hel del av sina ägare = så kallade arbetande raser i olika utsträckning.
 
Sv: Hundfunderingar

Det jag vill ha av en hund är framför allt en bra kompis men även en hund som jag kan jobba med, har tidigare snackat om att utbilda till räddning av något slag och det är jag fortfarande inne på, jag vill ha en hund som det går att ha pli på men för det ska det inte vara någon tråkig hund utan den får gärna ha lite hyss för sig.

Mvh
Möller
 
Sv: Hundfunderingar

Ska du skaffa en hovawart, så rekomenderar jag att du är väldigt nogrann med att kolla upp den mentala biten på tidigare avkommor efter föräldrarna, samt även kolla upp föräldrarnas syskons och föräldrars mentala historia, via deras mh-test etc.

Tyvärr har det ju blivit vanligare med mentalt veka och osäkra hovawarter..
 
Sv: Hundfunderingar

det är "problem" med de flesta raser. en del mer, en del mindre. ta riktigt god tid på dig och kolla upp varenda släkting minst tre led tillbaka (hunddata är suveränt) och lär dig vilka kombinationer som har gett sjuka hundar förr. ett stort arbete, men det är det verkligen värt.
 
Sv: Hundfunderingar

Träffade en Hoffe i helgen och det känns som om jag tar risken med den rasen, fan vilka hundar, bygger inte detta på bara den hunden, har träffar hovawars förr men den hunden fick mig att bestämma mig helt o hållet.
Ska kolla upp som ni säger med historik o allt, har inte ekonomi inom det närmaste att skaffa hund ändå så det är ingen bråkdska.

Mvh
Möller
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 516
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 501
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 604
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp