O

oink

Jag är ny hundägare och kan ingenting om hundfoder. jag vill ge det absolut bästa till mina valpar, oavsett hur mycket det kostar, så jag skulle vilja rådfråga er vad ni tycker om dessa fodermärken:

Eukanuba

Royal Canin

Nutro

Hill´s

Pedigree

(Jag antar att Foder tråden har kommit upp ofta men har inte hittat någon som gett svar ¨på mina funderingar).

Jag förstår att man kanske inte har provat alla av dessa märken men om ni som har provat dessa märken, kan skriva vad ni tyckte om dem.
Eller kanske rekommendera några andra? (Jag bor utomlands så svenska märken tillkommer inte här, främst internationella endast dock)

:bump::bump::bump::banana:

Sv: Hundfoder

Eukanuba Har jag använt och tyck varit bra tidigare ägda hundar

Royal Canin Använder jag nu och det är jag helnöjd med. Gillar att de har ras specificika foder.

Nutro Aldrig provat

Hill´sAnväner på ena hunden som lätt få mjällig päls och varken eukanoba eler rc funkar på honom

Pedigree Rent skit. Hundarna får kass päls och skiter stora röda bajskorvar ofta.

Eukanuba Använder jag på min hund, hon gillar det, mår bra och ser fin ut. Min uppfödare har haft det länge på hennes hundar, ingen har någonsin haft tandsten tex.

Royal Canin Ett bra foder som jag inte använt, men det är en av de fodren som säljs mest i våran butik just nu, tätt följt av Eukanuba.

Nutro Ingen uppfattning.

Hill´s Inget jag skulle ge min hund, men funkar helt klart. De hänger inte riktigt med i utvecklingen, men funkar jättebra på många hundar.

Pedigree Skulle aldrig låta min hund äta det som mat, hon skulle få näringsbrist.

Min hund får Royal Canin. Det har jag bara fortsatt med från uppfödaren. Jag har ingen anledning att byta, hon är alltid fin i pälsen, äter bra och håller magen i god ordning, dvs bra konsistens och lukt ;)

OT: Vart är Kim Possible?? :eek:

Nä, ;) Vi köper Royal Canin, våran vovve har så bland och fin päls av det!

OT: Hehe, Kim Possible gick upp i rök i samband med hundanskaffande. Nu är jag inte alls så där hurtig och pigg längre. Nu går jag och min prinsessa bara på mysiga promenader :love:

Jag har haft Royal Canin till min labrador i hela hans liv. Först det för bebisar, sen det för unghundar och nu Labrador Retriever. Det har fungerat jättebra, han har alltid haft glansig päls, fräsch andedräkt och vita tänder.

Jag köper mitt foder hos min lokala handel, men vet att de finns på lantmännen/odal också. (om du nu menade Royal Canin). Har för mig att priset ligger på ca 500kr för 12kg. :)

Hills finns hos veterinärerna annars och Eukanuba brukar finnas på vanliga matvaruaffärer.

Senast ändrad:

Har bara använt eukanuba och royal canin....kanonfoder båda två:)

Just nu äter lilla vovven eukanuba för högaktiva hundar,typ dyrast på marknaden, men mycket bra foder!

Lycka till i djungeln med hundmat!

Som valpfoder hade jag Precept vilket jag gillade mycket (alltså hunden gillade mycket), men var lite svårt att få tag på i denna stad. Sen bytte jag foder till Eukanuba, hade de något år men min hund gillade aldrig det fodret. Slutade äta till slut. Bytte foder till Hills foder som hon älskar. Hon är finare i pälsen än med Eukanuba! Tänderna är fina och magen är bra.

:)

Som valp foder använde vi Doggy men hunden tröttnade på det, så nu får hon Magnussons Meat & Biscuit - Work. Hunden älskar verkligen detta foder.

//D.C.

Var köper man dessa foder och vad ligger ca priset på?

Köpte en säck RC adult maxi 15 kg förra helgen och då gick den på 470 kr UTAN uppfödarrabatt. Tror uppfödarrabatten ligger på ca 20% på just RC om du har ngn sådan.

Mer specialfoder är dyrare - vann en säck veterinärfoder "RC dental" snacka om att det är det bästa jag gett harry - tandsten goodbye! Lite större kulor och kanske annat innehåll men han har aldrig mått så bra.

Nu får han tugga i sig maten samt att han inte fiser illa eller skiter dåligt! Supernöjd - tyvärr säljs det bara hos veterinärer och de har inte öppet på helger så när RC + vår lokala djuraffär hade en drive med att man får en bur om man köpte en säck RC foder så slog jag till.

javan

Som valp foder använde vi Doggy men hunden tröttnade på det, så nu får hon Magnussons Meat & Biscuit - Work. Hunden älskar verkligen detta foder.

//D.C.

Om vi skulle gå på vad min hund tyckte om så innebär det att ALL mat är bra :rofl: Han äter rubb och stubb oavsett vad jag serverar så för min del får jag titta på hur han mår, päls osv.

förövrigt så skulle jag nog inte klassa doggy som ett högkvalitativt foder, det gör inte ens lantmänna/granngården själv utan de har väl Robur som sitt bättre märke?

javan

Nej, haha. Det närmaste är nog i Järpen skulle jag tro, jag har alltid åkt till granngården i östersund och handlat mitt foder. Måste kolla om det verkligen var eukanuba när jag går och handlar nästa gång, det kan ju lika gärna vara jag som blandar ihop det med något annat hundfoder. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 926
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2