Hunden vill också vara med

G

Gelatin

Vilket inte uppskattas då man är sugen på mys tillsammans med "pojkvännen" kan jag säga :crazy:

Tror säkert att denna frågan har varit uppe förrut.

Det går bra så länge som man bara ligger i sängen, men så fort som man gör något ska hunden genast vara med :crazy:

Hur gör man för att få hunden att lägga sig i sin bädd och vara tyst?

Han är ju väldigt mammig och om någon kramar mig eller liknande så ska han genast vara med. Där fungerar det däremot att säga till honom så går han iväg.

Det går inte att stänga dörren, det är en etta med öppen planlösning (så öppet det nu kan bli ;)) så jag kan inte gärna slänga ut honom i trapphuset. Dessutom så skulle han bara sätta igång med att yla.

Visst, säger jag till honom så hoppar han ner från sängen. Däremot så är det en riktig lustdödare att han då sätter sig vid sängkanten och gnäller högljutt medan han stirrar storögt.

När jag är själv i sängen och säger till honom att hoppa ner så går han bara och lägger sig i sin korg för att sova.

Han sover i min säng då "pojkvännen" inte är här. Jag vill ju att han ska kunna sova i min säng då jag är själv.

Så, hur får man hunden att förstå att "Nej, vi behöver ingen hjälp"?

Sv: Hunden vill också vara med

Ni får väl ta en kväll där ni fejkar lite, dvs en träningskväll där det inte gör så mycket om ni blir avbrutna, och när hunden kommer upp eller påkallar uppmärksamheten så lägger ni om honom och håller på tills han ligger kvar. Om ni inte vill bli tittade på, så måste han ligga ner. (Svårare att stirra inbillar jag mig?)

Sv: Hunden vill också vara med

Jag kan tänka mig att det blir en viss oro samt konkurrens för honom att ni beter er på ett sätt som "inte är normalt", man kan se på vissa hundar att de gärna går emellan matte och husse när de bråkar, att de liksom pockar på uppmärksamhet.
Många hundar vill helt enkelt avbryta ett beteende som för dem är "obehagligt", har för mig att jag läst någonstans att det ligger i deras natur.

Så om ni ska köra någon träning som nämnes ovan rekommenderar jag er att visa hunden att det är ok det ni gör. Att ni uppmuntrar honom och visar vart han ska vara, ge honom godis och ett ben, ignorera när han pockar på uppmärksamhet och beröm när han kopplar av. Inte skälla på honom och så, då det kan bli en större grej än vad det är.

Om ni avbryter det ni gör så har han ju lärt sig att det funkar, visa honom bara till sin plats och gå sedan tillbaka och "fortsätt" och håll på så tills han fattar att det är ok för dig att denna karl ligger och grejar samt att det är ok att sängen inte bara är hans osv.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka