Hunden vill helt plötsligt gå ut mitt i vägen

AbCdE

Trådstartare
Hejsan!
Min ena hund, från att ha hållit sig snällt till vänster har han börjat dra ut i vägen. Jag har börjat med små korrigeringar med rösten och berömma mkt när han går tillbaka och gör rätt. Men det eskalerar 😱 Nu är det som en ticks, han måste ut i vägen och typ fastnar 😱 Jag känner att jag behöver bolla idéer för att hitta rätt metod att komma tillbaka 🙏

Jag hade helt enkelt haft så kort koppel att hunden inte kan lalla iväg och vid minsta förök att gå före/bakom för att ens komma ut mot vägbanan sagt "Nej!"

Jag hade fortsatt gå och krävt fot (eller vad än för kommando man använder). Mjäkar inte med vuxna hundar om saker jag vet att de kan.
Han tvärnitar och fortsätter jag, gå far han ut på vägen bakom mig.
En bra idé kan väl vara att implementera ”fot” på andra ställen än just när vi går på vägen, tänker jag?

Kanske en långsökt tanke, men är det grus på trottoaren/vägkanten? Jag har en hund som alltid vill gå mitt i vägen för att där är det helt rent från grus, asfalten är ofta lite sliten där också. Hon har artros i tassarna och får ont av gruset..

Hejsan!
Min ena hund, från att ha hållit sig snällt till vänster har han börjat dra ut i vägen. Jag har börjat med små korrigeringar med rösten och berömma mkt när han går tillbaka och gör rätt. Men det eskalerar 😱 Nu är det som en ticks, han måste ut i vägen och typ fastnar 😱 Jag känner att jag behöver bolla idéer för att hitta rätt metod att komma tillbaka 🙏
Ja eller så gör han det av en anledning som djur brukar?
Kanske är varmt på trottoaren så tassarna bränns tex?

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 598
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA