Hunden verkar ha ont men hittar inga fel.

Banni

Trådstartare
Min hund har sedan en tid tillbaka sett ut att ha problem med sina höfter när han leker med andra hundar. Nästan direkt börjar han "halta" med höfterna, det är ganska svårt att beskriva eftersom han inte haltar med ena benet i luften eller så, inte heller slutar han att leka, det är ju det bästa han vet. Man kan beskriva det som att han hoppas i sidled med bakbenen. Efter ca 5 max 10 min lägger han sig ner, vilket en hund som inte ens är två år och i super bra kondition inte bör göra.
Detta är en hund som aldrig säger ett pip över något om han skadar sig, kan få en glasskärva i tassen och fortsätta promenera som inget hänt, så jag har alltid tänkt att han har mer ont än vad han vill visa.

Var hos veterinären för två veckor sedan och röntgade höfter, rygg och knän, och allt såg perfekt ut, de kunde inte hitta något som kunde vara fel.
Vets tips var att jag skulle filma nästa gång det händer och visa upp nästa gång vi är där, och så eventuellt ge honom rimadyl när han ska leka för att se om det blir någon skillnad.

Undrar om det finns någon som har varit med om liknande med sin hund och som har några tips? Funderar på att kanske ta honom till en kiropraktor och se om de kan göra något.

Sv: Hunden verkar ha ont men hittar inga fel.

Se till att få en remiss till ortoped!

Hade en hund som fick beteendeförändringar. Undersöktes av flera vet som inte fann minsta tecken på smärta. De började prata om hjärntumör.. Sattes på smärtstillande bara för att HELT utesluta smärta - blev bättre. Undersöktes igen, inte minsta smärttecken.

Ortopedens skickliga fingrar och duktiga bedömning hittade problemet på 10 minuter. Dels fann hon svullna leder, dels noterade hon att "han blundar och håller andan när jag klämmer här" och sådana små, små saker..

Jag håller med Alexandra W om ortoped. Men samtidigt funderar jag på att det kan vara hundens normala rörelser när han leker. När de t ex blir jagade av en annan hund så springer de ofta med kroppen lite snett, för att ha koll på den jagande hunden, och då blir det lite konstiga steg och rörelser. Att han lägger sig ner, ja det gör vissa hundar när de leker. För att i nästa sekund fara/rusa upp igen och fortsätta leka. Ungefär samma sak som att vissa hundar står med baken uppe och ligger på armbågarna fram. Detta kan alltså vara helt naturliga lekinviter till den andra hunden. Men bättre kolla en gång för mycket, så att man är säker på att det inte är något fel.

hur lange ligger han ner? Gar han igang i lek igen nar en annan hund kommer narmare?

Min grabb lagger sig garna om han vill lugna leken, eller forsoker fa en osaker hund att komma fram. Och ibland for att han "gommer sig"... eller ja.. forsoker gomma sig... han failar ganska brutalt pa det.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 666
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka