Hunden sparkad i huvudet av hästen

Zewz

Trådstartare
Ja, det är precis så brutalt som det låter :(
Hunden kom snabbt bakifrån under ridturen idag, lite för tätt tintill hästen, hon reagerar med att slänga ut ett bakben och jag ser hur hon träffar min älskade hund i huvudet.
Hunden skriker som en gris, stapplar iväg, jag slänger mig av hästen, ser blodet rinna ur munnen på hunden, jag tittar efter trasiga tänder (men dom är hela, likaså käke och skalle) och då stapplar hunden iväg igen. Med ryggen krökt, ingen styrsel i benen, han vinglar, rycker, som om han får el-chocker eller nåt, och jag riktigt ser i ögonen hur förvirrad han är. Jag var helt säker på att han skulle falla ner och dö. Jag plockar upp hunden i famnen och släpar med mig hästen bakom mig.
Bär en bra bit, men släpper sen ner för att se hur han reagerar, så struttar han iväg närapå som vanligt :confused:

Vi går i sakta mak mot stallet, jag ställer in hästen och åker hem med hunden.
Ser ingen yttre påverkan mer än ett par små sår och en liten svullnad under ögat.
Ringer jour-havande vet i Jönköping och frågar om råd. Jag ska nu hålla utkik efter tecken på hjärnblödning, hon nämnde bara allmäntillståndet och slemhinnorna, vad ska jag titta efter mer?

Och OM han skulle visa tecken på något, får vi åka antingen till Skara eller Strömsholm med honom (MR-röntgen), och vad gör de åt hjärnblödningar på en hund? Hur mycket kan man göra?

Lugna mig nån, snälla, säg att dom tål mer än man tror... :cry: :cry: :cry:

Nu ligger han ihopkurad i soffan. Han har druckit lite, ätit lite korv och sover gott nerbäddad. Ska ut och kolla så han kissar ordentlgit snart.

Nån med tips om vad jag kan göra eller titta efter?

Sv: Hunden sparkad i huvudet av hästen

Hästen är för övrigt min medryttarhäst, och henne aväger jag mig nog nu. Det var mycket för hundens skull som jag ville komma ut och rida igen, men nu känns det som det kvittar...
Och i ett sånt här läge saknar jag min egan häst, som är utlånad på foder. Hunden kunde i princip tugga henne i karlederna (det gjorde han naturligtvis inte) men hon skulle inte få för sig att lyfta en hov mot någon eller något...

Rent spontant tror jag en hund kan bli väldigt överumplad av en sån smäll. "Var kom den ifrån, vem slår mig?" och därför verka förvirrad och skrika. Självklart ska du också vara uppmärksam på skador, men det verkar du ju vara. Min hund sprang in i en glasdisk på jobbet med huvudet före, och såg helt förstörd ut i 15 sekunder, och jag såg framför mig hur jag skulle bli tvungen att åka in akut med henne. Sen ruskade hon på sig och gick iväg.

Jo, jag har känt igenom hela hunden ordentligt, och han verkar hel i övrigt. (Han skriker gärna annars, det räcker att man tittar på en öm punkt...)

Men just de där.. spasmerna eller vad man ska kalla dom, dom var fruktansvärt otäcka, men jag antar att han fick en båda psykiskt och fysisk chock...

Nu ligger han här i soffan och kikar på mig, precis som vanligt.

Hur snabbt ser man skillnad i slemhinnor vid eventuella blödningar?

hoppas det går bra, är ju lite lurigt med smällar i skallen.
Vet att våran jycke blev sparkad av en häst så han tuppade av när jag var liten. Han överlevde det med bara hjärnskakning som föjld. Så vi får hoppas att det inte är värre med din heller!

Jag hade åkt in och kollat hunden sör säkerhetsskull...Bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite. Hoppas det ordnar sig och såg värre ut än det var.

Men vart ska vi åka? Ska jag packa in hunden i bilen med en gång och åka till Skara? Det är 25 mil dit. Avståndet är väl inget problem, men vi skulle vara framme strax innan midnatt... OCh får man komma in och göra MR så akut?

I Jönköping kunde de ingenting göra ändå.

Vad ledsen jag blir när jag hör det här.

Blir förvånad över vilken dålig koll de flesta hundägare har på sina hundar i hästsammanhang.

Jag har mina hundar med när jag rider och hanterar hästarna men de får ALDRIG gå bakom. Jag ser till att hela tiden hålla hundarna framför mig och hästen när de leds/rids, är vi i stallet har hunden en egen plats där den ALLTID ligger- utom räckhåll för hästen och väl synlig så att den inte behöver skrämmas. Detta trots att jag har stensäkra hästar som är vana med hundar. Jag chansar inte, det är så lätt att hästen skräms pga att den inte uppfattar att det är just hunden som dyker upp bakom, de tänker som bekant inte innan de handlar utan de sparkar om de blir rädda.

Ser ofta hundar i hagarna :eek: hos folk, med eller utan matte i närheten. Varför ska hundarna in i hagen och springa omkring?? Värsta risken!!

Sedan de som har hundar som springer omkring snett bakom och bjäbbar efter hästarna när matte rider på bana tex (har sett flera sådana filmer inlagda här på buke bla) och tycker att det gör väl inget :eek: :crazy: Vad tänker ni med?

Nä, jag brukar hålla låg profil här men det här rent ut sagt skitdåliga säkerhetstänket som finns (eller snarare INTE finns) bland folk som har hundarna med i stallet och på ridturer får mig att se rött.

Tänk er för och se till att hålla era hundar så att de inte kommer i närheten av några bakben och kan bli sparkade, det är inte svårt!

Jag hoppas att TS hund klarar sig utan allvarliga skador, låter inte så bra av beskrivningen men ofta tål de en hel del så jag håller tummarna för att detta är ett sådant fall.

Trams tycker jag att säga upp medryttarhästen pga detta, se istället till att lära hunden var den har sin plats i stall och vid ridtur så att du minimerar risken.

INGA HUNDAR BAKOM HÄSTEN- oavsett om den är stensäker!!

Tack, det var ju många bra tips i det svaret - och ja, jag har lärt mig min läxa.
Tack så hemskt mycket för hjälpen.

Hästen ägare reagerade lite roligt när jag berättade dessutom "Ja, hon brukar göra så mot hundar, hon har sparkat andra hundar också". Inget jag fått någon information om, trots att hon vet om att jag har med mig hunden ut.
Mest pga den nochalansen som jag inte vill fortsätta hjälpa henne.

Men Hejsan hoppsan vilket nödvändigt, klokt och rådfullt inlägg du skrev-precis vad TS behöver... NOT!:smirk:

Seriöst, tror du inte att TS redan vet detta? Det kunde hända vem som helst, även dig. Djur är trots allt djur, och nu var det både häst och hund inblandat vilket gjorde situationen mer oförutsägbar. Det hela gick säkert i ett nafs innan olyckan var ett faktum!

Tror knappast att ditt inlägg hjälper vare sig TS eller hunden.

TS: Himla tråkigt och läskigt det som har hänt, hoppas verkligen att det inte är någon större fara med din hund.
Jag kan nu enbart tala för mig själv, men jag skulle ha åkt direkt till vet. efter olyckan. Helldre ta det säkra före det osäkra. Spc när du har sådan lång väg till vet. och skulle det nu vara något fel med hunden, ex hjärnblödning så kanske du inte hinner fram i tid.:eek:
Men det är jag det, mina hundar är mitt allt så det är det minsta jag kan göra för dem samt att jag inte skulle ha klarat av och sitta hemma i ovissheten.

Ang. din medryttarhäst så är det bara du som kan avgöra vilket som känns bäst för dig.

Lycka till nu!

Hei
Min hund rotet seg inn i paddocken som valp,
og min egen hest kom løpende og slo valpen med frambena,
og den vesle stakkaren gikk kast i kast mellom hestebeina.
Skrek og ulte,sjanglet med bakparten,blødde neseblod og hadde kutt over øyet.
Var helt i sjokk og ville ikke komme til meg først,bare sprang unna,men jeg fikk tak i henne og kjørte rett til vetrinæren.
Han undersøkte henne,sa at det mest sannsynlig var hjernerystelse
og hudavskrapninger.
Det så veldig stygt ut når det hendte og det sjokkerte meg at hesten ikke angrep bare engang,men prøvde å ta valpen igjen når den prøvde å komme seg unna.
Dette var en veldig liten valp(jack russel)men det gikk bra heldigvis.
Bare følg med hunden din,fikk beskjed av min vetrinær at jeg ikke skulle la henne sove for lenge/tungt,men vekke henne innimellom.
Håper hunden din kommer seg.
Mvh Thela

Ja, så elak är jag tydligenmen jag blir vansinnig på denna slappa attityd till att ha hunden med i stallet. Detta var inte riktat bara till TS utan till en hel del av Bukes hundmänniskor som jag hoppas tar åt sig och lär av TS misstag så att de inte måste vara med om det själva.

Självklart skulle det kunna hända även mig den dag jag slarvar, har inte påstått annat, MEN, jag har minimerat riskerna genom att aldrig ha mina hundar bakom hästarna och det är det verkligen många som slarvar med, helt i onödan och i brist på disciplin på sina hundar.

Klart som korvspad att TS mår dåligt men skriver man en tråd så kan man väl inte räkna med att få bara medhåll och tycka synd om. Sånt här är slarv och fler borde tänka efter FÖRE, därav mitt griniga inlägg!

Senast ändrad:

Min häst sparkade en schäfer som kom ut från ett hus och sprang på hästen bakifrån, min häst reagerade blixtsnabbt och sparkade bakåt. Hunden fick sparken i huvudet och det var broddtider, hunden svimmade och låg borta i några minuter:cry:. Jag minns det som igår och det var säkert 25 år sedan.

Hunden reste sig och vacklade hem igen och jag vet inte hur det blev med den, den var gammal och matten var med ute när det hände. Jag hörde inget mer så jag har ingen aning om hur det gick med den.:(

Fullt av bra tips? Ja, du har fått det bästa tipset av alla, håll hunden framför dig och hästen i all hästhantering i fortsättningen så ska det till en jävla otur om hästen ska lyckas sparka hunden.

Har man inte disciplinen på hunden att man kan kontrollera var den ska vara när man är ute ska den inte vara med i stallet.

Jag tycker att det är otroligt synd om dig, tro inget annat. Oron för hunden när den kan vara allvarligt skadad är inget jag negligerar, vill bara få upp ögonen på folk så att de kanske lär av ditt misstag och slipper göra det själv. Att de stannar upp och tänker till lite, det är inte "bara" att släppa ut rovdjur (som de ju faktiskt är i hästens ögon) bland bytesdjur.

Som jag sa tidigare så hoppas jag att det går bra för din hund.

Jag tycker det låter som om hunden blev rejält chockad vilket kan vara en förklaring till beteendet precis efter smällen. Självklart ska man inte utesluta hjärnblödning men det kanske kan lugna dig något. Jag har sett flera djur som bettet sig sådär hemskt pga chock. Sedan är de plötsligt inte alls döende längre utan bara lite omskakade.

Elak var du inte, men tyckte att det var lite väl onödigt att ta i så mycket och ha en sådan besserwisser attityd, då TS uppenbarligen ville ha råd om hurvida hon skulle åka in med hunden eller ej, vad hon skulle kolla efter och uppmärksamma.
Så istället för att slösa med dyrbar tid och börja predika om det hela så kom med något TS kan dra nytta utav för tillfället, för att sedan när allt är på det torra och hunden mår bra - Ja då kan du och andra börja snacka om hur 'oansvarigt' det nu var osv.

Get my point?

Senast ändrad:

Fullt av bra tips? Ja, du har fått det bästa tipset av alla, håll hunden framför dig och hästen i all hästhantering i fortsättningen så ska det till en jävla otur om hästen ska lyckas sparka hunden.

Men VAD Hjälper det TS i skrivande stund när olyckan redan är skedd!!?? Suck.

besserwisser attityd....

Get my point?

Anser mig inte ha speciellt besserwisser attityd men tycker du det så må det vara hänt.

Din point förstod jag redan i ditt första svar till mig men som jag sa så är jag väl en elak en som tar upp det fast TS mår dåligt och det står jag för. Tycker att det är ett bra tillfälle att belysa problemet då denna tråd förmodligen kommer att läsas av ganska många.

Att TS inte är hjälpt av mitt svar fattar även jag, olyckan är skedd. Men den trista händelsen kan väl hjälpa till att få andra att tänka till.

Om hennes olycka kan hindra andra hundar från att behöva utstå samma sak så måste det väl ändå ses om en bra sak, mitt i allt elände, trots att det känns jobbigt.

Jag har inte kommenterat vad hon bör göra med hunden av den enkla anledningen att hon redan fått rådet att åka till veterinär, varför upprepa?

Förresten,

Så istället för att slösa med dyrbar tid...

Vaddå slösa dyrbar tid?? Jag har inte stoppat henne från att åka in med hunden till veterinären. Skriverier på buke slösar väl inte tid för någon annan än den som skriver, ingen är tvingad att läsa. Det där var bara löjligt och en sån diskussion hjälper verkligen inte TS.

På människor som fått en smäll i huvudet gör man en vakenhetskontroll en gång i timmen. Man kollar om personen reagerar adekvat. Sedan lyser man dem snabbt i ögonen för att se att pupillstorleken ändras som den skall.
Jag skulle ge den sparsamt med mat tills den undersökts av en veterinär.
I övrigt har jag inga bra tips. Räkna andetag per minut en gång i timmen kanske som strökontroll.....?
Jag ville mest skriva att jag känner med dig kring det hemska som drabbat er. Tyvärr finns ju en risk att den fått hjärnskador som visar sig förrän om en tid-typ att den får epilepsi.Men,jag antar att inget blir bättre för att jag målar Fan på väggen så jag kan bara tillägga vad du säkert redan gjort "Klappa din hund och tala om för den vad mycket du tycker om den".Känns säkert lika mysigt för en hund som när man själv var barn och varit med om en omtumlande upplevelse och mamma eller pappa satt på sängkanten och var bara ompysslande och snäll.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 551
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 814
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 156
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 697
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka