Hunden sparkad i huvudet av hästen

Sv: Hunden sparkad i huvudet av hästen

Förresten,

Vaddå slösa dyrbar tid?? Jag har inte stoppat henne från att åka in med hunden till veterinären. Skriverier på buke slösar väl inte tid för någon annan än den som skriver, ingen är tvingad att läsa. Det där var bara löjligt och en sån diskussion hjälper verkligen inte TS.

Det jag menade var att om nu TS skulle sätta sig här lite snabbt och läsa i hopp om att få goda tips/råd så skulle hon såklart läsa ditt långa inlägg(vilket hon också gjorde) som inte gav något annat än ett pekfingerpekande och "aja baja", än att läsa ett mer betydelsefullt och givande inlägg.

Ja du har rätt, denna diskussion leder ingenstans eller hjälper varken dig, mig eller TS-så vi lägger ner nu.

Usch vilken tråkig historia, och jag tror inte att du mår bättre av att få skäll, heller...
Framför allt gör inte hunden det...
Du undrade över saker du kunde hålla koll på mer än allmäntillståndet och färgen på tandköttet;
Kolla att pupillerna inte är olika eller ter sej för små/stora.
Titta gärna i olika ljus, men lys inte hunden i ögonen, det ger inte bättre resultat för ett otränat öga, och det kan göra skitont om hunden har en redig huvudvärk,vilket jag misstänker att den har.

Titta även på ögonvitan, om den verkar rödare än vanligt, eller om du till och med ser en blödning. Detta behöver inte vara ett illavarslande tecken, men kan vara bra att hålla koll på.

Tempen. Om hunden börjar bli kall om tassar och ben, eller hela hunden verkar kall - kolla tempen, det kan vara ett tecken på chock, men nu sade du att hunden hade ätit och druckit lite, så det verkar ju inte aktuellt.

Kräkningar och yrsel, konstig kroppshållning (som inte kan avfärdas med att hunden har ont som :devil:, vilket den naturligtvis har).
Svullnader på "konstiga ställen", utstående ögon och blod i öronen (som inte kan härledas direkt till sparken, så att det är ett sår, eller lokalt trauma.), eller om hunden är onormalt svårväckt.

Hoppas jag inte skrämmer upp dej bara, det är det motsatta som är meningen, och jag önskar dej och din hund ett snabbt tillfrisknande!!

Kram RFD

KL
Jag skulle nog ha åkt till strömsholm för att kolla upp det iaf.
Hellre åker jag en gång för mycket än en gång för lite.

Min hund råkade ut för ett trauma men verkade oskadd men chockad efteråt. Åkte in iaf just för säkerhets skull, det visade sig att han brutit nacken.
Om inte annat kan det kanske vara värt pengarna för att lugna ner dig själv ?

Hoppas att allt går bra iaf !

Lycka till

Jag hoppas att du och hund mår bra!

Alltid läskigt med sådana här olyckor :(

min hund överlevde inte när han blev sparkad, men även jag har blivit sparkad i huvudet. jag var rätt borta och sov väldigt mycket ett par dygn, men blev snart helt återställd.

frågan är om de kan göra så mycket ändå om de upptäcker en blödning?

vad gör de då? vad opererar man och vad opererar man inte? undrar av ren nyfikenhet.

Jag måste erkänna att jag inte har tvärkoll på exakt vad man gör, men det jag vet används är steroidbehandlingar, avsvällande medicin och neurovascular kirurgi i vissa fall.
Man släpper på trycket, med andra ord.
Behandlingen är liknande den vid stroke, har jag fått lära mej, men det är sällan kirurgi används.

Ledsen att jag inte kan ge ett bättre svar, jag skall konsultera mina böcker och återkomma.

Men vart ska vi åka? Ska jag packa in hunden i bilen med en gång och åka till Skara? Det är 25 mil dit. Avståndet är väl inget problem, men vi skulle vara framme strax innan midnatt... OCh får man komma in och göra MR så akut?

I Jönköping kunde de ingenting göra ändå.

Varför kunde de inget göra i Jönköping?

När Rix fick en blödning i hjärnan fick han steroider, avsvällande och något mer, men något annat kunde de inte göra, utan det var bara att vänta och se om svullnaden gick ned eller inte. Hade den inte gjort det, så hade han nog avlidit. Operation var det inte alls tal om. Första dygnen är mest kritiska och det är ju märkligt att ts inte blev ombedd att komma in med hunden :crazy:

Jag har mina hundar med när jag rider och hanterar hästarna men de får ALDRIG gå bakom. Jag ser till att hela tiden hålla hundarna framför mig och hästen när de leds/rids, är vi i stallet har hunden en egen plats där den ALLTID ligger- utom räckhåll för hästen och väl synlig så att den inte behöver skrämmas. Detta trots att jag har stensäkra hästar som är vana med hundar. Jag chansar inte, det är så lätt att hästen skräms pga att den inte uppfattar att det är just hunden som dyker upp bakom, de tänker som bekant inte innan de handlar utan de sparkar om de blir rädda.

Det är väldigt lätt att tala om ALDRIG och ALLTID. Jag kan hålla med om att det finns folk som har ett mindre bra säkerhetstänkande när det gäller både hund och häst. Men som du resonerar så kan du ALDRIG ha full koll på hästen om du ALLTID har full koll på hunden och vice versa. Någon gång måste man dela sin uppmärksamhet eller släppa uppmärksamheten från något och tyvärr är det oftast då som olyckorna händer. Men faktum är att det inte går att leva ett liv utan att släppa på uppmärksamheten ibland.

Det är en olycka som zews hund har varit med om och jag tycker att ditt inlägg är ganska hjärtlöst. Du vet ju ingenting om omständigheterna eller vilka säkerhetsåtgärder som zews brukar vidta när hon hanterar hund och häst tillsammans.

ok, alltid bra att veta. jag hade lite svårt att tänka mig att kirurgi hörde till vanligheterna. ja vi får hålla tummarna för zews hund. min spark ledde inte till någon blödning i hjärnan. det såg mest läskigt ut med ett stort jack i pannbenet. jag har också hört talas om ganska många hundar som blivit sparkade lite var stans och klarat sig utan men.

kan man väl inte räkna med att få bara medhåll och tycka synd om. Sånt här är slarv och fler borde tänka efter FÖRE, därav mitt griniga inlägg!

"Men vad bra att det är fastslaget, då kan väl du låna ut din tidsmaskin till TS så hon kan göra om hela situationen för det verkar ju som att hon mår dåligt över det hela?"

"Vadå, har du ingen sån...?"

"Nähä... tack för bra råd i så fall."

Undrar om inte tråden i sig är en bra varning för de som låter hundar springa bakom hästar utan ditt bidrag till den.

Jag kan låta meddela att hunden mår efter omständigheterna väldigt bra.
Han visade inga som helst tecken på något annat, men jag fick ändå en akut-tid i Sävsjö idag, och veterinären konstaterade efter mycket klämmande och tittande att det enda han fått med sig var lite skador på mjukdelar. (Sår kinden, en utgjutning i tandköttet). Han har fått Metacam för att slippa ha ont iaf.

Tack alla som försökt hjälpa till och komma med goda råd!

Och Simpan.
Kul att du engagerar dig så i andra, fantastiskt. Tänk om alla vore perfekta som du!
Min hund har från början fått lära sig ordentligt hästvett. Han är inte lös i stallet om det är hästar där, han går aldrig in i hagar, han håller sig borta från hästarna ben.
Han lärde sig tidigt kommandon ifrån hästryggen. Framför, höger, vänster stanna, och vänta, på det viset har vi under fem år haft problemfritt umgänge med hästar, både bland folk och i trafik.

Igår följde stallägarens hund med oss, som inte har fullt så mycket hästvett. Han strök nära inpå hästen, och hon reagerar med att backa intill min egen hund när han passerar senare, när han tar ut svängen rejält, och med ren illvilje rikta två sparkar mot honom. Hon var alltså tvungen att svänga ut ändan rejält, ta ett par steg bakåt och sparka min hund. Jag hade inte en chans att hindra henne.
Har som sagt senare fått höra av hästägaren att "hon är sån mot hundar, hon har sparkat hundar förr" och det var i det läget jag blev besviken på henne, hon vet att min hund är med ute, men hon har aldrig ens varnat mig. Då hade jag lämnat hunden hemma eller agerat annorlunda.

Hästen hade alltså kunnat göra precis likadant när han gick fot jämte hästen på vägen.

Så även om man gör allt som står i sin makt så händer det olyckor!
Att komma med förmaningar om "nästa gång", när man inte vet om det ens kan bli en "nästa gång", känns ganska onödigt.
Så tack, du fick mig att må om möjligt ännu sämre igår, hoppas det känns bra för dig!

Fast du kan nog ge dig fan på att du får höra nu att du "borde haft bättre kontroll på hästen"...

Även med de bästa intentioner och förutsättningar händer olyckor.

Mycket skönt att höra att hunden klarade sig så bra!

Ja, för de som vill finns det väl alltid något man kan anmärka på... :smirk:

Jag är iaf jättelättad att min hund lever och mår bra!

Ja, jag tror det med, och det trodde veterinären också.
Så vi ska ta det lite lugnt i en vecka nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 551
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 814
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 156
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 697
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka