Hunden sparkad i huvudet av hästen

Sv: Hunden sparkad i huvudet av hästen

Åh, gud så skönt att höra att det inte var allvarligare än så!!:bow:

Hoppas nu att din vovve återhätmar sig snabbt!:)

Senast ändrad:

hoppas det känns bra för dig!

Nä, det känns inte bra för mig. Jag har gjort klart för dig i alla mina inlägg att jag tycker uppriktigt synd om dig. Det är inte en rolig situation att vara i.

Däremot blir jag vansinnig på all denna slapphet som finns i hundhanteringen kring hästar.
Jag är inte ute efter att klaga bara på dig, men det räcker ju att bara kolla på din avatarbild så ser manju att hunden befinner sig inom sparkavstånd. Det är inte säker placering i mina ögon.

Jag är glad över att höra att det gått bra med hunden!!

Senast ändrad:

Jag skulle gärna vilja höra ditt svar till Philosophia.
Hur du alltid kan ha full koll på hund och häst samtidigt?

Det krävs inte full koll hela tiden sålänge man har hunden framför sig. Där kan den lattja och fara omkring bäst den vill, jag passar bara på så att den aldrig kommer bakom eller vid sidan.

Kommer det mötande hundar/människor eller whatever eller när det kommer bilar sätter sig mina hundar på kommando i diket en bit framför mig och hästen. Det är skillnad på inkallning till häst och när matte står på marken ensam.

Jag har heller aldrig påstått att det är omöjligt att det händer en olycka eller att jag är ofelbar men man har iaf minimerat riskerna REJÄLT.

jag måste faktiskt hålla med dig litegrann. det är inte sällan man ser bilder på hundar och hästar som "busar", eller folk som har lösa hundar i ridhus/paddock helt utan kontroll. att folk inte är mer rädda om sina hundar... hästar är farliga djur!

Tack för lite medhåll! Menar ju inte att hänga TS men jag blir bara så trött på slapp hundhantering.

Nu är det jag som blir lynchad och måste rättfärdiga MIN hundhållning i hästsammanhang. Jag har ingen hund som blivit sparkad...

Konstigt!

Mina hästar har sparkat hunder.

Inte mitt problem om folk inte har koll på dem.

Man FÅR inte ha dem lösa hur som helst elelr springandes ut på allmän väg.

som sagt synd om hunden de gånger det hänt, men inte mitt problem.

kan tillägga att det då handlat om hundar som föraren inte haft koll på utan de har rusat ut efter hästarna.

Senast ändrad:

19.jpg

Här var Hobbe bara 7 månader gammal, och under "häst-träning", och hästen är min egen som jag känner sen 10 år tillbaka. Rider jag med hund igen blir det på henne!

Så jag kan ha fin kontakt med min hund också, det vekar ha försvunnit mitt i alltihopa...

Ni som vill gnälla på hund- och hästhantering kan väl skapa er en egen tråd, och inte bara förutsätta att jag inte bryr mig ett dugg.
Skulle hästen sparka en hund som springer bakom henne, skäller på henne eller på något annat sätt hotar henne skulle jag inte klandra henne, men igår gjorde hästen något som jag inte trodde om henne, och hunden var inte på något sätt "hotande" mot henne, hon såg precis vad det var hon sparkade mot.

Jag är glad att din hund är ok. :banana:

Jag har i alla fall fått mig en varning i och med ditt inlägg. Jag tycker mig ha bra koll på mina hundar men visst kan man alltid bli bättre. Och du.. även den bäste kan fela,tänk på det. :p
Jag kommer nog tänka både en och två gånger till på säkerheten när vi är ute och rider. :o
Tack för att du delade med dig av din olycka. :)

Vilken lättnad att det gick bra med hunden! :)

Jag förstår hur du känner inför diskussionen om hantering av hund tillsammans med häst. Det spelar ju ingen roll om kritiken är mot dig eller inte. Det är ju våldsamt okänsligt att ta upp en sådan diskussion i din tråd när du sitter där med din skadade hund som du inte vet ska överleva.

Skönt att hunden klarade sig bra med tanke på omständigheterna!

lite KL.
Har själv varit med om en liknande händelse, dock inte min hund elelr häst. Jag följde med en kompis sköthäst och hund på promenad, med hunden lös. Hon var jätteduktig, men när vi skulle svänga in på en stig till vänster hamnade hon en bit bakom eftersom hon fortsatt på den ursprunliga. Jag stannar och kollar och hamnar lägligt nog snett bakom pållen lagom när hunden springer farligt förbi mellan mig och hästen = hästen kastar ut ett bakben som träffar mig rakt på låret (Otroligt vig häst -.-). Jag led inga större skador - ett vackert hovformat blåmärke har ingen dött av men det var så otroligt tur att hunden inte träffades. Olyckor händer så lätt och vår tillfälliga ouppmärksamhet kunde ha slutat illa.

Min hund råkade ut för ett trauma men verkade oskadd men chockad efteråt. Åkte in iaf just för säkerhets skull, det visade sig att han brutit nacken.

:eek:Herregud! Hur gick det med hunden?! Klarade den sig och hur fixar man bruten nacke på hund? Krage?

TS: Jätteglad för din skull att din hund mår bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 551
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 814
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 156
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 697
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka