Hunden som bet ihjäl 22 lamm

Sv: Hunden som bet ihjäl 22 lamm

Var för blir det så knepiga diskussioner och sån uppståndelse jämt när djur biter ihjäl andra djur.

Därför att hundar biter ihjäl andras djur än hundägarens.
Man vill inte bli av med sina djur helt enkelt.
Och när det kommer till hundar så är hundägarna skyldiga att se till att det inte händer.

Jaktinstinkten som talar när ett djur gör på detta vis.

Kan tänka mig att det är en hund som är avlad i jaktsyfte som gör en sådan sak först och främst, men kan väl även förekomma hos andra hundraser.!

Ytterst få hundar har ingen jaktinstinkt - sen handlar det ju om dådkraft - en tax kan ju fara runt i en fårflock likväl som en dvärgpudel men dom kommer ju inte igenom ullen och gör inte sådan skada.

Det där stämmer inte alls, tyvärr. För runt 20 år sedan blev mina föräldraras fårflock attackerade av tre hundar som rymt från sin gård. Två hundar var i storleken dobermann (minns inte rasen/raserna..) och en var en tax. När jag och mina syskon fick syn på förödelsen hundarna orsakat (mer än halva fårflocken på över 30 djur var dödade, många halvätna och många allvarligt skadade) var taxen tydligt en bov i dramat. Massor av tackor och lamm var bitna i ljumskar, mage och runt juvren där taxen kommit åt. Där är ullen, om den ens finns, väldigt klen och skyddar dåligt mot taxangrepp underifrån.

I mentaltest och mentalbeskrivningar för hund så finns det ett test där hunden ska jaga en trasa/skinn och sedan bedöms eller beskrivs (beroende på om det är test elelr beskrivning) hur mycket hunden engagerar sig i trasan (skakar ect) efter att den är fångad. Ur träningssynpunkt är det generellt bra om hunden gör det mycket.

Ta min rottis tex han springer som en dåre och sedan skakande han rejält på trasan och engagerade sig mycket i leken
Min tibbe (annan slags hund, avlad för annat arbete) jagar visserligen efter trasan men när han väl sett att det är trasa så struntade han i den helt.

Jämför du trasan på MH med jakt? Det finns överhuvudtaget inget samband vill jag påstå.

Min vorsteh tittade bara på trasan och gick knappt efter. En tygbit som far i zick-zack var inte särskilt intressant. Men jaktlust saknar inte hunden kan jag garantera. ;)

Vad gäller artikeln som tråden handlar om, det är tragiskt när det händer. För alla inblandade - djuren, djurägaren, hundägaren.
Men helt normalt för en hund.

Min hund skulle inte vara rastypisk om inte viljan att ta ihjäl ett annat djur för egen maskin fanns. :)

Kan tänka mig att det är en hund som är avlad i jaktsyfte som gör en sådan sak först och främst, men kan väl även förekomma hos andra hundraser.!

Jakthundar biter extremt sällan bytesdjur eftersom de är avlade för att antingen ställa stöta eller driva, inte för att bita..

Oftast rör det sig om drag, bruks och ibland även vissa större sällskapshundar som varit i farten när det handlar om hundrivna djur (både tamdjur och ex.vis rådjur)

Jaså?

Att många jaktraser är avlade för att ställa mm är jag ju helt införstådd med. Men att just jakthundar skulle representera en extremt liten del av alla händelser med hundrivna tamdjur tvivlar jag på.

Det står dig fritt att tvivla på det, men det är ju väldigt sällan man läser om/hör talas om att just jakthundar river tamdjur/rådjur. Oftast är det som jag skrev drag och bruksraser som gör sådant och ibland även större sällskapshundar :cool:

Notera att jag inte skriver att jakthundar aldrig gör det, men det är inte (som _Amazing_ tror) hundar avlade för jakt som oftast river djur.

Kan tänka mig att det är en hund som är avlad i jaktsyfte som gör en sådan sak först och främst,

ovan är alltså vad jag svarade på.

Jag måste dock tillägga att jag inte tidigare vetat om att vorsteh inte kan kallas för jakthund om de inte vill döda djur. Det är inte en egenskap jag kopplat ihop som önskvärd med en ställande/apporterande fågelhund tidigare, men där ser man!

Senast ändrad:

Jag måste dock tillägga att jag inte tidigare vetat om att vorsteh inte kan kallas för jakthund om de inte vill döda djur. Det är inte en egenskap jag kopplat ihop som önskvärd med en ställande/apporterande fågelhund tidigare, men där ser man!

Det är främst som avfångning isf. Man vill INTE att fågelhundar ska ta död på fältvilt själv i första hand. Däremot i elitklass ska de kunna spåra och hämta räv/grävling, vilket kräver en lite av hunden.

En fågelhund ska ha respekt för viltet, det har du helt rätt i.

Sen finns det de som kör, främst de kontinentala, som "killerhundar" (vi kallar dem för det i Skåne, aldrig hört om det ngn annanstans). Dvs hundar som släpps lösa vid eftersök och drar ner djuret. Men även där är ju tanken att hundföraren ska avliva djuret, hunden är bara till för att dra ner och hålla fast djuret.

Tvärtom påstår jag ju att mina fågelhundar funkar utmärkt lösa i skog och mark just eftersom deras drift att dra efter djur inte är så stark, de ställer ju sig vid viltkontakt och är otroligt lättlästa.

Det jag reagerade mot var att du skrev att jakthundar extremt sällan biter bytesdjur.
Sedan vad som står i tidningarna är ju mindre intressant.

En strävhårig vorsteh är inte en renodlad stående/apporterande fågelhund. Den är allround och ska absolut besitta modet och viljan att spåra upp och bita strupen av ett skadat rådjur, etc.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 530
Senast: Sel
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 431
Senast: pumah
·
Övr. Hund Behöver lite tips på vad jag kan göra när det kommer en annan hund i skogen. Bakrund: Min hund, en 4 årig softcoated wheaten terrier...
Svar
10
· Visningar
1 189
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund