Hunden som bet ihjäl 22 lamm

Sv: Hunden som bet ihjäl 22 lamm

Min kompis blev av med några får och sin fina avelsbagge när två border terriers hade rymt från en gård i närheten. Han trappa var helt röd av blod när han kom hem från jobbet, fåren hade försökt ta sig in i huset :(. Så det kan gå illa även med små hundar.

:eek:

Med borderterriers!?

Detta handlar egentligen inte om hundar som jagar utan om ägare som inte har koll på sina hundar .
Hunden är ett rovdjur så klart men om man inte uppfostrar sin hund o lär den rätt o fel så händer sånt här .

Nja, om ansvaret ligger på ägaren eller hunden var inte vad jag funderade på. Det jag undrade var om det är en "störd" hund eller inte som gör så här. Min helt okunniga bild av hunden är att den generellt är så domesticerad att den inte biter ihjäl andra djur på det här viset.

Men är det verkligen en fråga om fostran ifall en hund på rymmen jagar och biter ihjäl djur? Det tvivlar jag på. Sitter verkligen fostran så starkt att hunden inte agerar efter sin jaktinstinkt när den triggas kraftigt, även om ägaren inte är där?

Tack för svar, alla:bow:

Detta handlar egentligen inte om hundar som jagar utan om ägare som inte har koll på sina hundar .
Hunden är ett rovdjur så klart men om man inte uppfostrar sin hund o lär den rätt o fel så händer sånt här .
Stackars stackars djur som blev mördade av hundarna !
Fy fan! Jag hoppas hundägarna tog sitt ansvar o avlivade hundarna . OCH ersatte fårägaren o bad om ursäkt .

Det handlar inte om "hunden inte vet vad som är rätt eller fel". Hundar har ingen moral. Hunden har inte heller "mördat" lammen, lika lite som lejon mördar antiloper.

Det åligger dock ägaren att se till att hundar inte får möjlighet att göra sådant här.

Nja, om ansvaret ligger på ägaren eller hunden var inte vad jag funderade på. Det jag undrade var om det är en "störd" hund eller inte som gör så här. Min helt okunniga bild av hunden är att den generellt är så domesticerad att den inte biter ihjäl andra djur på det här viset.

Men är det verkligen en fråga om fostran ifall en hund på rymmen jagar och biter ihjäl djur? Det tvivlar jag på. Sitter verkligen fostran så starkt att hunden inte agerar efter sin jaktinstinkt när den triggas kraftigt, även om ägaren inte är där?

Tack för svar, alla:bow:

Det beror helt på hur stor jakt och/eller kamplust hunden har, hur självständig den är osv.
Det där skiljer helt mellan olika raser och individer. Vissa hundar gör stor åtskillnad hurvida djuren tillhör flocken eller inte. Kände en hund som "mammade" alltifrån andra hundar,katter till marsvin, hamstrar och kaniner. Men hon slaktade råttor på löpande band utan att tveka samtidigt som hon mycket försiktigt såg till att inte trampa på marsvinen....

Jag har inte så stor erfarenhet av jakthundar, dock var jag och klappade vargarna på Kolmården. Där frågade vi alla i hänget om vargen i samhället m.m. Vi kom in på att det är synd att vargar ofta dödar flera lamm/får som de sedan inte äter upp och djurskötaren på Kolmården jämförde vargarna och en stor flock som oss människor på julbord, det finns så mkt gott så varför bara ta lite julskinka när man kan ta lite av allt. Nu går det ju inte att tolka det rakt av, men precis som andra har skrivit här så ökar även jaktinstinkten när övriga flocken får panik och springer runt.

Tråkigt med fåren som behövde dö, detta kunde ha undvikts.

Det handlar inte om "hunden inte vet vad som är rätt eller fel". Hundar har ingen moral.

Precis, det är så jag tänker också. Det behöver man ju inte vara hundmänniska för att göra.

De Kände en hund som "mammade" alltifrån andra hundar,katter till marsvin, hamstrar och kaniner. Men hon slaktade råttor på löpande band utan att tveka samtidigt som hon mycket försiktigt såg till att inte trampa på marsvinen....

Jösses:D. Hon kunde alltså göra skillnad på gosedjur och bytesdjur.

. Nu går det ju inte att tolka det rakt av, men precis som andra har skrivit här så ökar även jaktinstinkten när övriga flocken får panik och springer runt.

Man får hemskt otäcka bilder i skallen när man tänker på det där. Samtidigt har ju hunden mått bra eftersom den fått leva ut en instinkt. Det är inte alltid våra husdjur får det.

Sitter verkligen fostran så starkt att hunden inte agerar efter sin jaktinstinkt när den triggas kraftigt, även om ägaren inte är där?

Det är därför man får se till att alltid ha koll på sin hund, om man har en hund som kan tänkas skada ett annat djur.

Min äldsta hund fungerar i dagsläget med katter inomhus OM jag är med. Hon är helt lugn, även när de går under henne. Men jag är övertygad om att hon skulle hugga rejält om en katt kom så nära och jag inte stod precis bredvid henne.

Hon ser alla djur som är tillräckligt små (och inte är hundar) som bytesdjur och jadå, hon skulle garanterat döda om hon fick den chansen. Hon är en vinthund, en hundtyp med vanligtvis extrem jaktinstinkt och jaktlust. Hon har även fått springa på kapplöpningsbanor och liknande för att få använda sin jaktlust.
Det är sedan upp till mig att hålla stenkoll på henne så att inget dumt händer.

Unga dåren, hon kan lämnas oövervakad med alla djur. Däremot lever plastpåsar ett farligt liv om de rör sig - hon har lärt sig på kapplöpningen att sådana ska man döda ;)

Avliva hundar eller ej måste naturligtvis bero på situationen o typen av hund, absolut inte självklart.
Hade en slädhund som kom loss o tog en av våra tackor, avlivades inte.
Bekanta hade en fågelhund som tog en tacka, avlivades inte.
PL

Ja, det handlar ju mer om ägarens förmåga elelr oförmåga att hantera situationen lämpligt än att det är något fel på hunden så att den ska avlivas därför.

:eek:

Med borderterriers!?

Ja, jag trodde också att han skämtade när han berättade. Men nej. De hade huggit hål vid halsen där pälsen och skinnet är tunt. Fast det var nog stressen som tog kål på dem. Som tur var så fick han en ursäkt av ägarna som också betalade för sig.

Beror lite på, frijagande jakthundar som väl börjat ta får od är inte lätta att komma åt med lagliga metoder.
När det gäller tex slädhundar får man fundera på om hunden går att stänga in säkert med rimliga metoder.
PL

Ja, det handlar mer om hundens drifter kontra lydnad. I mentaltest och mentalbeskrivningar för hund så finns det ett test där hunden ska jaga en trasa/skinn och sedan bedöms eller beskrivs (beroende på om det är test elelr beskrivning) hur mycket hunden engagerar sig i trasan (skakar ect) efter att den är fångad. Ur träningssynpunkt är det generellt bra om hunden gör det mycket.

Ta min rottis tex han springer som en dåre och sedan skakande han rejält på trasan och engagerade sig mycket i leken
Min tibbe (annan slags hund, avlad för annat arbete) jagar visserligen efter trasan men när han väl sett att det är trasa så struntade han i den helt.

Det är mycket troligare att min rottis har större drifter att dra efter och faktiskt skada tex en hare än tibben som kanske på sin höjd skulle kuta efter en bit.
LYDNADEN, viljan att vara mig tillags är däremot större hos rottweilern och han skulle då kunna vara lös på betydligt fler platser än den lilla.
Så under "uppsyn" så skulle rottisen vara "säkrare" men om de var ute och sprang i skogen på egen hand så skulle rottisen troligen kunna ställa till mer skada. Inte för att han är en ond hund som vill mörda söta små lamm utan för att han är en hund.

(Nu har ju rottisen levt nära inpå tex lösgående getter på vår tomt , marsvin och liknande utan minsta problem. Men igelkottar hatar han blint)

Beror lite på, frijagande jakthundar som väl börjat ta får od är inte lätta att komma åt med lagliga metoder.
När det gäller tex slädhundar får man fundera på om hunden går att stänga in säkert med rimliga metoder.
PL

Jamen exakt. En sådan jakthund är ju värdelös och därmed kan avlivning vara lämpligt.Lika så kan polarhundar vara överdjävliga att stängsla in medan med någon annan hudn så kan det räcka med ett koppel på i fortsättningen.

När det gäller klättrande polarhundar har jag använt eltråd ovanpå. Fortvarande helt lagligt o fungerar bra om man gör på rätt sätt.
PL

Många gånger triggas hunden och även vargen till att hugga flertalet djur när de kommer in i en fårhage.
I vilt tillstånd hade djuren kunnat fly men i en hage flockas de tills paniken blir så stor att de bara rusar blint omkring utan att ha en chans att komma undan. Det beteendet gör att det på sätt och vis 'slår slint' för hunden/vargen.

Likadant är det oftast när det gäller räv och fjäderfän. Kommer räven in i hönsgården är det större risk att alla djuren stryker med. De som räven inte hugger ihjäl dör av chocken. Fjäderfän som går lösa kommer undan och räven tar i regel bara ett djur.

För några år sedan hörde jag ett vrål från fårhagen som fick håret att resa sig på mig.:eek:
Jag var ute i trädgården och min BC-hane var med mig. Han reagerade direkt när fåren skrek som i ångest. Han for iväg som en raket och jag efter. Innan jag hann fram till hagen hörde jag min hund som var rent vansinnig, men han var inte den enda hunden jag hörde.
Väl framme kastade jag mig över staketet in till fåren för att rädda vad som räddas gick. Visste ju ännu inte skadorna.
En stor j..la Stövare som var ute på jakt hade tagit sig in till djuren. Min Bc sög tag i fanskapet och ett virrvarr av vrålande vansinniga hundar hade brutit ut.
När väl Stövaren fick chansen så fick han fart hemåt, med min hund efter sig. Visslade skarpt på min och han avbröt jakten efter den andre och kom tillbaka. Han såg ganska nöjd ut.:devil:
Kände igen hunden och visste vart den hörde hemma. Ringde ägarna och frågade om deras 'hund' (hade andra namn för aset i bakhuvudet) kommit hem.
Det hade han inte så jag berättade vad som hänt och sa att han förmodligen hade fått en hel del bett. Min hade blod i munnen så jag trodde nog att han fått in en del smällar.
(det hade han, den andre hade jack lite var stans runt huvudet)

Fåren klarade sig undan med en del bett här och var. Som tur var hade jag inte klippt dem än så ullen räddade dem nog lite. Sen hade det förmodligen gått riktigt illa om det inte varit för att jag och hunden varit i närheten.

Nu i efterhand så känner jag egentligen ingen större ilska över hunden utan över situationen som uppstod.
Allt gick som tur var väl.

Även välavlade SM (får/nöt) vinnade BCs kan tugga/döda får.
En av mina BCs gjorde som din när räven for runt bland fjäderfäna, räven kom aldrig tbx. Hunden var borta i över en timme o kom tbx blodig o jordig.

Min rottis ar "herding tested" (vallnings testad) och forsta gangen hon och ledaren gick in till faren var jag jatte upptagen med att fotografera och sag forst i kameran att hon fatt ett ordentligt tag bak i faret. Hon hade fatt stopp pa faret och drog det bakat nar jag sag vad som hande. Klinik 'testaren' slog pa Mandy med hennes kapp men hon markte det inte ens.
Hennes 'give' (loss) fungerar dock utmarkt, so sa fort jag sag vad som var pa gang ropade jag och hon slappte. Satte sig ner nar faret sprang och tittade anklagande pa mig:grin:
Efter det var jag mycket mer uppmarksam. LOL. Vi holl pa tills Mandy insag vad vallning gar ut pa och larde sig valla ordentligt. Nu har vi inte gjort det sen dess och jag ar overtygad att hon skulle aterigen se middagen springa runt i hagen om vi kom tillbaka.

*KL*

Var för blir det så knepiga diskussioner och sån uppståndelse jämt när djur biter ihjäl andra djur.
Tänk en slaktare hur många djur har inte han "mördat" antagligen många fler än vad han behöver. Varför fiskar, jagar, samlar vi när vi istället kan handla det vi behöver i mataffären?
Hundar är bara hundar visst vet de vad som är rätt och fel, dessutom har de moral. Men den sträcker sej inte till bytesdjur vilket är gemensamt för nästan alla arter. Jämför standarden för våra liv/pälsdjur med våra husdjurs ex.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 530
Senast: Sel
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 431
Senast: pumah
·
Övr. Hund Behöver lite tips på vad jag kan göra när det kommer en annan hund i skogen. Bakrund: Min hund, en 4 årig softcoated wheaten terrier...
Svar
10
· Visningar
1 189
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund