Inkallning.

Raven_

Trådstartare
Behöver lite tips på vad jag kan göra när det kommer en annan hund i skogen.

Bakrund: Min hund, en 4 årig softcoated wheaten terrier, blev för ett år sedan illa biten av en annan hanhund. Han har sedan dess blivit väldigt nervös, stressad, spänd och gör "utfall" mot andra stora hundar. Vissa hundar bryr han sig inte alls om och det har blivit något bättre med tiden.
Vi har prövat allt. Godis, att säga åt honom på skarpen, ta tag i honom, ignorerat honom, sitta ner och klappa osv. Ibland funkar det, ibland inte.
På håll bryr han sig oftast inte, men så fort den andra hunden kommer för nära så blir det ett jävla liv. ( Vi bor där det går väldigt mycket hundar )

När man är själv så är han underbar och beter sig som ett lamm. Lyssnar på minsta lilla komando och är exemplarisk. När han är lös behöver man bara "viska" hans namn och han vänder på en 5öring. Vi tränar lydnad ( själva ), spårar ibland, och är ute i skogen minst 1.5 timme om dagen. Oftast mer.

Nu till frågan. Om det kommer en annan hund när han är lös i skogen ( jag försöker oftast gå bort från stigarna där jag tror att andra inte går:confused: ) vad ska jag göra?! Han har dragit en gång och då var det lyckligtvis en snäll tik :angel: Han stänger liksom av när han ser en annan hund och går inte att "nå". Han har 2 jättebra kompisar som han leker jättebra med, en 2 årig kastrerad hane som är jättestor och en rottweiler tik på 7 månader. Han får leka med andra hundar så ofta som möjligt. Då lyssnar han och är jätte duktig, kommer när man ropar osv.

Jag har hört att man ska springa åt motsatt håll som hunden, men jag är nog lite feg för det. Det kan ju gå riktigt illa om det skulle vara så.
Ge mig tips på vad jag kan göra. Vill inte gå på helspänn hela tiden ute i skogen. :cry:

Grejjen är att han inte ens jagar efter rådjur osv. Han är jätteduktig med sånt. Oftast så är ju det man oroar sig för i skogen!

Tacksam för mååånga tips!
MVH Sofie och Boss

Sv: Inkallning.

Jag såg på 4+ hundprogram en hund (tax) som gjorde utfall mot det mesta dom mötte, men speciellt barnvagnar. Dom fixade i alla fall till det beteendet med att låta honom ha stryphalsband och koppel på sig och så fort han började ha dåligt beteende mot den dom mötte så tvärvände ägaren och gick åt andra hållet tills dess att hunden var lugn och snäll igen. Då vände hon och började gå mot den mötande igen. Så länge hunden gick snällt och inte gjorde utfall eller morrade så gick dom mot den mötande, men så fort det dåliga beteendet kom fram igen så vände hon. Denna lilla ilskna tax gick tillslut förbi utan att varken göra utfall eller morra/skälla!

Har inte prövat detta själv, men det fungerade med den hunden! Dom hade givetvis lejt in en person som agerade "mötande människa med barnvagn" så att dom kunde ha kontroll över det hela.

Nu vet jag ju inte om din hund beteer sig likadan i koppel som den gör lös???

Lycka till med din hund!

Tack för ditt svar!
Tror att jag såg lite av det programmet :smirk:

Dessvärre så tror jag att ett stryphalsband/kedja bara skulle göra obehagskänslan ännu värre för honom. Men jag skulle kunna pröva det du sa om att vända och så tills han är lugn.

När vi är ute och han är lös så lyssnar han 10 ggr bättre än när han är kopplad. Men jag vågar bara ha honom lös i skogen då det är så mycket hundar här. Det har hänt ett par gånger att han fått vara lös på kiss o bajs runda runt kvarteret sent på kvällen, och det går superbra. Jag är dock på helspänn hela tiden. :(

Men tack för ditt svar! Sofie och Boss

Ska försöka ge dig lite tips:

Om din hund blivit RÄDD så är det värsta ni kan göra att skälla på honom.

Det bästa vore om ni kom i kontakt med en privat hundtränare/psykolog som kan träffa Er och göra en bedömning och sedan ge er relevanta tips och råd.

Jag tycker inte du ska riskera något genom att ha honom helt lös, långlina vore ett bra sätt att ändå ha kontrollen över honom samtidigt som han får vara "lös"

Tack för ditt svar!

Självklart har han blivit "rädd" för stora hundar efter det att han blev biten, och som sagt, vi har prövat allt!
För tillfället så har jag inte råd med någon tränare, det är ju så jävla dyrt! Efter sommaren så har jag mer pengar och har fått tips om en jättebra "problemhund" tränare. Hon verkar jättebra!

Ikväll så ska jag och min kusin träna. Hon med rottis tiken. Jag ska pröva att springa åt motsatt håll som min hund, får se hur han reagerar på det. Känns bättre att göra så med en hund som han känner.

MVH Sofie och Boss

Calazirya skrev:
Ska försöka ge dig lite tips:

Om din hund blivit RÄDD så är det värsta ni kan göra att skälla på honom.

Det bästa vore om ni kom i kontakt med en privat hundtränare/psykolog som kan träffa Er och göra en bedömning och sedan ge er relevanta tips och råd.

Jag tycker inte du ska riskera något genom att ha honom helt lös, långlina vore ett bra sätt att ändå ha kontrollen över honom samtidigt som han får vara "lös"

Håller helt med. Klockrent!
Även om min hund fortfarande är skrajsen när han möter större hundar så förbättrades vårt "promenad-förhållande" rejält när jag slutade "klandra" honom för hans utfall och leka-platt-pannkaka. Jag började istället försöka koppla ihop hundmöte med ngt positivt genom att använda en snäll, uppmuntrande röst och avleda med godis för att vinna hans uppmärksamhet.
Nu säger jag inte att endast detta räcker, men det kan vara en början =o)

det är fullt naturligt att en 4 årig hanhund inte uppskattar andra hanar. Att det sedan tagit fart i samband med den incident du berättar om är ju tråkigt.
Om du ska ha din hund lös så ska du ha koll på den, annars kan du även förstöra för andra.
Du får se till att förbudsträna, lära in ett ord som betyder: sluta upp med vad du tänker göra och ta kontakt med mig.
När det är gjort så ber du folk du känner som har tikar att möta dig när ni är ute och går för att kontrollera att det är befäst, och givetvis massor av beröm när han struntar i de andra hundarna, godis och en lekstund med bästa leksaken som du givetvis också alltid har med dig.
Om du inte vet hur man lär in ett förbudsord så ta kontakt med Brukshundklubben eller någon duktig hundmänniska, lyssna inte på alla förståsigpåare.
En softis är ingen lätt hund.
Lycka till !!!

Tack så jättemycket!

Ska pröva med ett förbudsord! Visserligen så är NEJ och TYST ett väldigt befäst ord hos honom och han kan det mycket bra, när det inte gäller andra hundar.. Prövar med leksak!

Nej, det är ingen lätt hund, men ack så skoj! Och vilken personlighet sen.. :rofl:

Tack så mycket!

Ska pröva med ett förbudsord! NEJ och TYST är redan ett väl infäst ord hos honom, när det inte är andra hundar i närheten. Men jag ska pröva med det du föreslår!

Det har du rätt i, men ack så skoj! Och villken personlighet sen!:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 449
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 411
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023