Hunden som bet ihjäl 22 lamm

Sv: Hunden som bet ihjäl 22 lamm

Jag är inte hundmänniska så jag frågar er som kan hundar. Att en hund jagar efter lamm kan jag förstå, liksom att den vallar. Men biter ihjäl?? Gör hundar verkligen så?

Absolut. Det finns gott om hundar som har så mycket jaktinstinkter kvar att de faktiskt har ihjäl bytesdjur om de har chansen. Sedan om bytesdjuret är en katt, en hare, rådjur eller ett lamm spelar nog mindre roll (om inte hunden är så liten att lammet är på tok för stort vill säga).

Min skulle definitivt göra det. Därför går han inte lös.
Han har någon gång kommit lös bland hönsen och eftersom jag då varit precis i hasorna på honom så har han inte hunnit tända till men man ser hur det klickar i hjärnan och det säger fånga fånga fånga. Hönorna har komit undan med några fjädrar mindre men det är för att jag fått stopp. Hans käft är med i allt han gör så han skulle absolut bita allting hejvilt om han kom in i en skock med får som for åt alla håll och med blodlukt på det så blir det enkelt. Han biter även bin, humlor och annat som sticks - trots att det gör ont nästan varje gång. Instinkt och käft i kombination.
Det är ju inga onda monsterhundar som gör så här - det är jaktinstikt korsat med tillfället.
Vallhundsraser kan valla ihjäl får - en icke tränad vallhund kommer in i en hage och valllar runt runt runt tills fåren stupar. Återigen instinkt.

Men det är för jäkligt, fy sjuttsingen att hitta sina djur så.

Ja absolut, det är det nog många hundar som skulle kunna.Tragisk, men ingen förvånande händelse.

Tack för era svar!

Är det alltså raser (isåfall vilka?) som har så här stark jaktinstinkt eller är det individer?

Vinthundar tex har ju strak jaktinstinkt och de jagar på ett speciellt sätt. Polarhundar samma sak. Sen är det ju individuellt, det är val snarare så att det är bra mycket vanligare att hunden har jakt i sig än att den inte har det.

Här i byn (för många år sedan) hoppade 2 draghundar lös bakväggen på sin hundgård, och drog på byn.
Tragiskt nog stod dörren lite på glänt till byns enda ladugård...
De blev många sargade och dödade får:cry:
Hundarna levde inte många minuter efteråt, men vad hjälpte det? Fåren var likafullt döda.
Där fick man verkligen se vad 2 hundar som verkligen "jagar" kan ställa till med.

* Jenny *

Ytterst få hundar har ingen jaktinstinkt - sen handlar det ju om dådkraft - en tax kan ju fara runt i en fårflock likväl som en dvärgpudel men dom kommer ju inte igenom ullen och gör inte sådan skada.

Det är mycket vanligare än man tror att hundar biter ihjäl boskap. Många "vargattacker" visar sig vara hundattacker när man undersöker saken närmre...

Var Jack Rusell tog sin in i honsgarden och hade ihjal 11 unghons pa fem minuter en gang. De vuxna faglarna utomhus brydde han sig inte om men de har flaxade runt och drabbades ratt snabbt av panik.

Han krop ocksa in och stallde tva gravlingar dar vi tvingades ringa jagare for att skjuta gravlingarna for att fa ut hunden. Han kunde inte skada dem men vagrade lamna grytet. Han var inte jakttranad och dessutom inte sarskilt lydig. Daremot var han en mkt trevlig familjehund och under alla de ar vi hade honom tankte han aldrig ens tanken till att ga pa en manniska eller de andra djuren (tex katter, getter, killingar etc)

Var Jack Rusell tog sin in i honsgarden och hade ihjal 11 unghons pa fem minuter en gang. De vuxna faglarna utomhus brydde han sig inte om men de har flaxade runt och drabbades ratt snabbt av panik.

Han krop ocksa in och stallde tva gravlingar dar vi tvingades ringa jagare for att skjuta gravlingarna for att fa ut hunden. Han kunde inte skada dem men vagrade lamna grytet. Han var inte jakttranad och dessutom inte sarskilt lydig. Daremot var han en mkt trevlig familjehund och under alla de ar vi hade honom tankte han aldrig ens tanken till att ga pa en manniska eller de andra djuren (tex katter, getter, killingar etc)

Som någon sa "hundar har inte 42 vassa för att äta morötter"

http://www.terrierman.com/ratdog.htm
Det är en satans tur att de där terrierna inte är större....

Anledningen till att den tog 22 och inte bara ett är antagligen att dom inte kunde sticka iväg (lammen alltså), utan när alla sprang runt i hägn/fållan så triggades jaktliusten vidare och vidare och vidare hos hunden. Ett djur som rör sig är ju "roligare" än ett dött så att säga.

Ytterst få hundar har ingen jaktinstinkt - sen handlar det ju om dådkraft - en tax kan ju fara runt i en fårflock likväl som en dvärgpudel men dom kommer ju inte igenom ullen och gör inte sådan skada.

Jag skulle till och med säga att alla hundar jagar. Sen att inte alla biter ihjäl och tar med hem, men någon del i jaktsystemet finns i alla raser.

Min kompis blev av med några får och sin fina avelsbagge när två border terriers hade rymt från en gård i närheten. Han trappa var helt röd av blod när han kom hem från jobbet, fåren hade försökt ta sig in i huset :(. Så det kan gå illa även med små hundar.

Detta handlar egentligen inte om hundar som jagar utan om ägare som inte har koll på sina hundar .
Hunden är ett rovdjur så klart men om man inte uppfostrar sin hund o lär den rätt o fel så händer sånt här .
Stackars stackars djur som blev mördade av hundarna !
Fy fan! Jag hoppas hundägarna tog sitt ansvar o avlivade hundarna . OCH ersatte fårägaren o bad om ursäkt .

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 530
Senast: Sel
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 431
Senast: pumah
·
Övr. Hund Behöver lite tips på vad jag kan göra när det kommer en annan hund i skogen. Bakrund: Min hund, en 4 årig softcoated wheaten terrier...
Svar
10
· Visningar
1 189
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund