Hunden skriker åt andra hundar!

C

Curly

Nyss hemkommen efter en jobbig promenad med hunden (Jack Russel/Silky Terrier). Problemet är säkert ganska vanligt, men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Har försökt en hel del. Problemet är det att varje gång han möter en annan hund ute (jobbigast med hanhundar) så börjar han skälla och skrika! Jag försöker korta kopplet så mycket som möjligt innan jag möter den andre och i viss mån försöker jag tala lugnande med honom för att få kontakt. Ibland kryper han ihop mot marken och nästan krälar sig fram som om han är rädd. Det spelar ingen roll om det är en stor eller liten hund. Stora hundar är han nog mer rädd för (för att han nästan lägger sig ner tätt mot marken när vi går) och små hundar är han mer kaxig mot. Träffade en söt liten valp idag som bara försökte morra mot honom, medan min byracka bara skrek!

Det är hemskt jobbigt och pinsamt att han håller på såhär. Jag har många gånger försökt gå ner på huk och få mer kontakt, men det är svårt då han försöker slingra sig eller så fort han ser den andra hunden fortsätter skrika. Jag brukar inte ta hårt i nackskinnet, det hjäler inte. Jag har försökt hålla lite för munnen på honom för att markera men det hjälper inte heller mer än för stunden. Det är svårt att bara gå förbi och ignorera också för oavsett hur kort kopplet är så drar han tills han knappt får luft och flänger runt mina ben.

Det är så plågsamt att se honom så. Han har umgåtts mycket med andra hundar. Han växte upp med sin far under ca 2 år och sedan träffade han honom ofta under 1 år efter det. Han har även träffat en Rottweilertik och en Schäferhane ofta och det funkar, men han försöker vara på tiken hela tiden.

Kan man göra något åt detta. Han har inte gått någon valp- el. lydnadskurs med mig, men jag vill väldigt gärna det är bara tid som fattas för det, men något borde man kunna göra själv. Han är ju fyra år nu så egentligen borde det gjorts tidigt.

Annars är han jättego. Ganska gnällig av sig, men väldigt snäll och go. Det jobbiga är att han försöker ofta jucka :o på nya människor han träffar, och inte bara nya utan våra kompisar. Varför?

Tacksam för svar!

Sv: Hunden skriker åt andra hundar!

Han måste få något annat att tänka på vid hundmöte. Just nu så är det bara den andra hunden som gäller och du har inget annat alternativ att erbjuda heller. Du säger "nej du får inte titta på hunden", men du säger inte vad han ska göra istället.

Träna in att han ska ta kontakt med dig. Om du sen använder klapp, godis eller leksak spelar ingen roll. Bara det är något han uppskattar mycket.

Jag skulle lämpligtvis träna in fot. Börja med att han ska titta upp mot dig och så få sin belöning. Sen att du kan börja ta några steg. Det ska inte vara tvång eller krav. Det ska vara roligt och ge utdelning för hunden!! Träna träna! När han sprätter till och blir överlycklig över att höra ordet fot så kan du flytta dig i mer störande miljöer. Testa när ni möter folk utan hund och se om du kan få den kontakten med honom. Sen närmare och närmare andra hundar. Försök att tänka: Vad kan jag erbjuda, vad kan han vinna på det?

Det kan vara svårt med hundar som blockerar sig helt, men börja enkelt och på avstånd, aldrig så pass svårt så att blockeringen uppstår.

vår hane var lite så... väldigt på när det kommer till andra hundar...

Det är precis som Tippan säger, han måste få koncentrationen på annat håll... Vi hade godis eller leksaker med oss...
När det kom en annan hund, så var det att han ska ha koncentrationen på mig... Han går nu (oftast kan ja säga :D) "fot" fast vi använder sidan ist, när man säger de åt honom, samtidigt som man har en godis i handen så att han är mer intresserad av att vara till lags och få godisen än att bry sig om den andra hunden.

Man får jobba lite för det, men det är guld värt när man har en hund som inte sliter å drar å skriker så fort de kommer en annan hund =)

att ge hunden ett alternativ är ett bra första försök. men ibland räcker inte det. min var totalt blockerad redan vid avstånd på 50 m och utan proffshjälp hade det aldrig gått.

försök inte ta tag i hunden eller straffa den för beteendet. eftersom han beter sig som han gör har han förmodligen redan dåligt förtroende för dig och utfall från din sida lär bara förvärra saken.

Ska tillägga att när det fungerar så kan man lägga in ett krav på att det ska fungera också. Men eftersom att det redan är et problem så skulle jag bara träna det med positiv förstärkning till en början.

Jag förstår inte varför han skulle ha dåligt förtroende för mig! Alltså vad det skulle bero på. Jag kan tyvärr inte komma på när beteendet började. Han har gjort så så länge jag kan minnas. Min sambo går inte ut med honom så ofta, men han gör ungefär så med honom också. Jag vet inte vad som är värst heller. Att "straffa" (har som sagt prövat olika metoder för att få honom att sluta) eller att ignorera helt, eller kanske något annat alternativ som att locka med godis (muta) och gå fot (vilket verkar bra).

Det känns vettigt att markera att det är fel, men samtidigt verkar han rädd för hundarna då han ofta kryper ihop mot marken. Dock förstår jag inte varför. Han har aldrig blivit attackerad av en. Vissa hundar reagerar han inte emot. Oftast väldigt små (de få som är mindre än honom, säkerligen inte så dominanta) och som han har fått hälsa på ett par gånger. De gnäller han bara på, som om han vill hälsa.

Skulle gärna ta proffshjälp med detta! Det hade varit en sak om han skällde något, men han skriker verkligen okontrollerat!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 450
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama