Hunden haltar efter slagsmål.. benet svullet

K

Kalledussin

Hej.
Jo det är så att min hund hammnade i slagsmål i lördags med en 3 gånger så stor hund (min hund är en drever). Jag såg inte slags målet... jag kom precis efter då stod hundarna bara och titta på varandra dock min hund var uppenbart chockad. Den andre hundens ägare sa att hans hund hade slängts sig över min hund och bitit honom i sidan. Jag kollade på sidan och visst där var ett litet bett men han blödde nästan inget dock hade han ont.

När vi kom hem så gick han och la sig... när han sovit några timmar så kom han upp och år mat, han verkade inte ha något ont han gick utan problem.
Men dagen efter(Söndag så kunde han knappt gå. och han åt inte på hela dan bara låg och sov. Sen på måndag var han bättre han både åt och gick på en promenad... inte i vanlig takt då han gick väldigt försiktigt. på tisdag var han ännu bättre och gick nästan i normal takt. Men sen på onsdag så var han sämmre igen låg och sov hela dagen och åt inget förutom köttfärs. När jag dock gick ut på en kort prommenad pågräsmattan så haltade han kraftigt.

Jag har undersökt vänster framben(som han har ont i) det är svullet och svullnaden går upp en bit på sidan på honom. Jag gissar på en kraftig muskel sträcknng men jag vet inte.
Skulle igentligen ta honom till veterinär men han är inte försäkrad och han är gammal (10år)

Han verkar inte ha något ont när han ligger ner, och han dricker vatten. Jag tycker bara att det är konstigt att han var på bättrings vägen och sen så bara vänder det totalt.

Ja nån som vet vad det skulle kunna vara? eller tips om vad jag ska göra?

Sv: Hunden haltar efter slagsmål.. benet svullet

Det kan ju vara så att han fått ett bett, där andra hundens "huggtand" gått rakt in i muskeln. Det blir ju alltså som ett sticksår rätt in, som kan vara svårt att upptäcka. Låter som att det kan vara en sån grej och att det nu blivit infekterat.
Ring och rådfråga en veterinär. Det kostar ju inte mer än samtalet och passa på att be om en kostnadsberäkning, så att du vet ungefär vad det kommer att kosta, om dom vill att du ska komma in med honom.
Skulle tippa på att din hund behöver penicillin om det är en infektion, som jag misstänker att det kan vara.

Håller med Gnist, prata med veterinären.

Jag förstår inte vad hundens ålder och att den är oförsäkrad har för relevans. Är det något som måste åtgärdas av veterinär är du skyldig att göra det. Är det bara ett besök med tillhörande medicinering hade inte en försäkring täckt iallafall, självrisken är högre.

Du får väl räkna ihop vad du har sparat på att slippa betala premier i 10 år och se det som pengar du borde kunna lägga på hunden nu.

Mvh,
Duvan

Tack för svaret. Jag ringde och jag ska dit sen. Veterinären trodde samma sak som ni, fast han ville kolla på hunden. Så vi får se hur det går.

Det hade blivit en kraftig inflammation så veterinären tömde ut varet, och sydde på ett rör som ska sköljas med natriumklorid 2 gånger om dagen.
Han fick ochså en krage så att han inte slickar på det infekterade området.
Kragen gillar han inte han va uppe och gnydde till 3 i natt men han sommna till slut.
Idag mår han mycket bättre han vifta på svansen i morse och åt och drack en hel del.
Vi tog en liten promenad och han går redan mycket bättre.

Ska på återbesök om tio dagar. Det finns en risk att ena lungan kollapsar, av nån anledning som jag inte riktigt förstod men om det händer så finns inget mer att göra förutom avlivning. Men veterinären sa att allt såg bra ut än så länge.

Jag hoppas att din hund kommer att bli bra igen, men det verkar ju gå åt rätt håll. Nu är det ju såhär att man som hundägare har 100 % ansvar för sin hunds handlingar och ska vid skada ersätta detta. Det innebär att ägaren till den hunden som bet din hund ska stå för ev veterinärkostnader ! Nu hoppas jag att du tar mod till dej och söker upp den andre ägaren.

Skadeståndsskyldighet

Hundägare är ersättningsskyldiga om hunden orsakat skada. Detsamma gäller den som mottagit hunden till underhåll (t.ex. hundpensionat) eller utnyttjande.
(Citat djurskyddsmyndigheten)

Om du är tveksam så ring polisen, det är de som ska se till att den här lagen efterföljs.

LYCKA TILL ! :banana:

Vilda tilda skrev:
Jag hoppas att din hund kommer att bli bra igen, men det verkar ju gå åt rätt håll. Nu är det ju såhär att man som hundägare har 100 % ansvar för sin hunds handlingar och ska vid skada ersätta detta. Det innebär att ägaren till den hunden som bet din hund ska stå för ev veterinärkostnader ! Nu hoppas jag att du tar mod till dej och söker upp den andre ägaren.

Skadeståndsskyldighet

Hundägare är ersättningsskyldiga om hunden orsakat skada. Detsamma gäller den som mottagit hunden till underhåll (t.ex. hundpensionat) eller utnyttjande.
(Citat djurskyddsmyndigheten)

Om du är tveksam så ring polisen, det är de som ska se till att den här lagen efterföljs.

LYCKA TILL ! :banana:

Det var ju mitt fel... jag var ute och gick med honom och så slet han sig på grund av att jag hade slarvat med att sätta på honom halsbandet. Och precis samtidigt så kom den andre hund ägaren med sin hund och min sprang ju raka vägen dit.

Han mår mycket bättre nu, han är sig själv igen. Han avskyr dock när man spolar rent såret men det får han stå ut med.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 394
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 308
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar