hunden följer bara med en person?

M

Minnusen

Vi har precis köpt en liten valp, eller liten är den väl inte den är 14 veckor och vi har haft den i 2 veckor.
Hunden är social och glad och trevlig men den följer bara en person i familjen, som om hunden valt ut den utan större anledning.
Det blir problem när andra ska gå ut med hunden, för den vill bara in till den personen och vill inte alls följa med och blir orolig..alla hanterar/leker med hunden nästan lika mycket, men hunden sover i dens säng och är med den på natten..kan de vara därför hunden bara håller sej till den?

Är valpar sånna eller kommer hunden förbli så fäst vid en person att andra inte kan gå ut på promenader med den om inte den människan följer med?
hur har era valpar varit? har dom gått med dom som går ut och går med dom eller håller valpar sej till en tills den blir större/tryggare?

Sv: hunden följer bara med en person?

Ni har bara haft den i två veckor, den behöver en person att ty sig till innan den kan ta in övriga flocken.
Oftast så vill man ju att hunden ska ha en ledare men att fler i familjen kan gå ut med den osv.
Hunden väljer med hjärtat:love:

Jo de är klart den vill ha någon att ty sig till i början, jag är bara orolig att andra inte ska kunna gå ut med hunden eller passa hunden.

Så detta kommer förhoppningsvis gå över när hunden blir äldre och lär känna andra bättre?
Förstår att hunden brukar hålla sej till en men andra måste ju kunna hantera och gå ut med den utan problem..

Jo de är klart den vill ha någon att ty sig till i början, jag är bara orolig att andra inte ska kunna gå ut med hunden eller passa hunden.

Så detta kommer förhoppningsvis gå över när hunden blir äldre och lär känna andra bättre?
Förstår att hunden brukar hålla sej till en men andra måste ju kunna hantera och gå ut med den utan problem..

Tror nog att den kan det när den har lärt känna er bättre:) Mina hundar har mig som typ ledare och mamma thi hi.. Nej men och tex syrran som lek tant osv.. Dom har alla andra som dom känner till något bra tycker dom. Mormor = Godistant:angel: Och där vill man ju gärna vara:mad:

Jag tog en omplacering när han var sex månader, det tog tid, säkert någon månad innan någon annan kunde gå ut med honom och få honom att göra sina behov:crazy:

Jag var tvungen att gå till ett speciellt ställe varje gång för att han skulle våga bajsa:crazy: med någon annan så gick det inte, attt gå i stan med honom innebar att han inte vare sig kissade eller bajsade utan det gjorde han så fort han kommit in hemma.

Så skapa rutin och gå till samma ställe varje gång och upplys alla i familjen hur du gör så att ni gör samma sak;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 191
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka