Hunden blir knäpp när posten kommer

Taxilock

Trådstartare
Min hund blir helt knäpp när vi får post! Hon ska anfalla den och vakta, för att hon inte ska komma åt posten har vi skaffat en brevkorg. Jag trodde i min enfald att hon skulle sluta bry efter ett tag när hon inte kom åt posten men det har hon inte gjort. Idag ringde brevbäraren på för att lämna paket, jag stängde in hunden i badrummet men stängde tydligen inte dörren ordentligt. Hon smet ut och sprang ut i trapphuset där hon hoppade på brevbärarens ben. Hon var inte aggressiv men väldigt uppspelt, jag tar tag i henne snabbt för att få in henne. Jag vet att hon i ett sånt läge kommer vända mot mig för sån här hon och det är ju precis vad som händer också. Jag tror brevbäraren blev lite rädd då vilket jag förstår! Skyfflar inte hunden och ber om ursäkt men brevbäraren är redan på väg bort.

Insåg att det här är inte hållbart längre! Skäms så himla mycket över det som hände och känner mig arg och besviken på både mig själv och hunden. Hur ska jag träna för att få henne att släppa postfixeringen? Hon är en dansk/svensk gårdshund så det är ju en hund som har vakt i sig.

Vill för tydlighetens skull säga att det var ingen fara att min hund skulle attackera brevbäraren även fast jag och hunden hamnade i konflikt. Det är alltså inte fråga om ett aggressivt överfall på brevbäraren! Hon kan däremot bli uppspelt/stressad och börja skälla även när hon ser brevbäraren på sin "brevbärarmoppe" ute.

Vad vill du att hunden ska göra istället? Just nu har den ett beteende, men beteendet måste ju bytas ut mot något annat och det nya beteendet måste ni träna in. Beroende på vad du vill att det nya ska vara för något får ni träna på olika sätt.

Sedan måste jag passa på att fråga om hunden får tillräckligt med aktivering och passivitetsträning om dagarna? Och då menar jag inte bara promenader utan även mental träning, tex lydnadsträning, spår eller annat som gör att den måste anstränga de små hjärncellerna lite ;)

Är också inne på linjen att ge annan uppgift + göra situationen rätt neutral. Jag har också en liten skällapa. Speciellt skällig blir han om han får tillfälle att möta okända personer först, innan mig. Innan jag har sagt att de är okej. Men jag vet också att han gör det för osäkerhet (+vakt) och inte för att han blir glad och uppspelt.

Nu när jag haft folk ut till stallet som provridit ponnyn så har jag helt enkelt platslagt honom när bilen rullat in på gården (mycket godis i början) och sen gått och hälsat på personerna för att sen kalla in hunden till MIG + ge godis och antingen ge frikommando så han får hälsa eller slänga ut godis på backen så han får en annan uppgift än att hälsa. Har funkat superbra :)

Gillar hon mat? Kanske kan platsa henne på en filt med ett extra gottigt ben när brevbäraren kommer? Hur är hon när det kommer övrigt folk?
Kanske börja med att träna genom att någon pillar med brevinkastet och samtidigt slänger du godis på golvet? Kanske även i början stänga av ut till hallen så hon inte kan självbelöna sig genom att springa ut dit?

Kanske börja med att träna genom att någon pillar med brevinkastet och samtidigt slänger du godis på golvet?

Man kan även spela in ljudet av brevlådan på tex mobilen eller annat som kan fånga upp ljud. Själv filmade jag när jag låste dörren, låste upp och plingade på dörrklockan. Sedan la jag upp filmen på youtube och kunde därför sitta lugnt vid datorn, precis som vanligt, och spela upp dörrklocksljud lite när som helst. På så vis kunde jag få till en väldigt realistisk situation och då kunde jag väldigt snabbt och lätt få Aysu att sluta reagera på dörren.

@Red_Chili Hunden får tillräckligt aktivering, vi tränar lydnad, spårar, kör agility, rallylydnad m.m :) Så hon är mentalt aktiverad och det spelar ingen roll hur trött hon är för posten är en enorm trigger för henne :/ Hon är i ett sådant tillstånd att det spelar ingen roll om jag slänger te.x godis i vardagsrummet hon kommer ändå hellre stå kvar och skälla på posten. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag kan erbjuda att hon ska göra istället, det finns som väldigt få saker som trumfar att stå och skälla på posten. Har provat en tid att slänga godis i vardagsrummet när brevbäraren kommer men hon springer hit och sedan tillbaka till posten igen. Men det kanske kan tränas om jag gör som linnsan föreslår att jag först tränar in det när jag pillar på brevinkastet. Det är ju givetvis näst intill omöjligt att lära henne något i den riktiga situationen så jag vet ju självklart att det måste tränas utanför den situationen först!

Passivitetsträning gör vi inte så mycket längre då detta inte är ett problem för oss, det gjordes mest när hon var valp. Men ja hon är passiv på dagarna också, ligger lugnt och vilar när vi inte hittar på saker tillsammans :)

@linnsan Hon skäller ju när det kommer övrigt folk men då har hon lärt sig att stanna utanför hallen och vänta tills jag säger att hon får varsågod att hälsa. Har börjat pilla lite med brevlådan och belönat när hon sitter kvar utanför hallen. Har även börjat ta post osv ur brevkorgen och lagt på golvet och plockat upp osv så har jag belönat när hon sitter kvar. Men ska absolut prova med att pilla och slänga godis i vardagsrummet. Har hon ett köttigt ben skulle hon troligen hellre äta det än att springa fram till posten, problemet är att hon är en liten hund på 5kg och hennes mage tål inte att hon får ben varje dag. Hon har dessutom ett ganska stort resursförsvar så att jag skulle ta benet av henne är inget alternativ. Det är inte en konflikt jag tycker är hälsosamt att ha med min hund varje dag :) Säger inte att du föreslog att det var så jag skulle göra men har fått förslaget att ta ben från henne av andra tidigare. Ett annat problem är att brevbäraren kommer olika tider varje dag. Det gör att det är svårt för mig att ge henne benet i tid.

Visst kan jag spärra av med kompostgaller till hallen, vi har försökt det förr men vi tyckte det blev för jobbigt att hoppa över det flera gånger per dag. Vi är väl lite lata helt enkelt. Dessutom gjorde det ingen större skillnad för då sitter hon bara vid kompostgallret och skäller, hon kommer ju inte åt posten nu heller i och med att den hamnar i brevkorgen. Däremot har jag börjat lära henne att det finns en osynlig dörr vid tröskeln även när ytterdörren inte är stängd. Tänkte hjärntvätta henne i det så kanske hon förhoppningsvis aldrig mer kommer smita ut när brevbäraren ringer på!

@Pegasus63 :D

Kör på kompostgaller igen, försök se det som en tillfällig grej under tiden ni tränar.
När posten väl kommit, varvar hunden ner snabbt då? Om inte kan du ju börja med att försöka få hunden att varva ner lite snabbare och lite snabbare, samt då lyssna på ljudet av brevlådan.

När jag började träna mina två första hundar på att inte kasta sig runt i kopplen som kompletta idioter så fort de såg hare ute så fanns det inte en chans i världen att jag skulle hinna stoppa upp dem före de började kasta sig runt. Det tog för kort tid mellan upptäckandet av haren tills att de nästan drog omkull mig för att jag skulle hinna göra annat än ta ett rejälare tag i kopplen. Där började jag då att försöka få kontakt med dem efter att haren dykt upp istället. När haren försvunnit letade de fortfarande efter den, spanade och var allmänt upp i varv. Där gick jag in och försökte bryta beteendet, något som också lyckades även om det tog lång tid ibland.

För många såg det nog bara ut som att jag lärde in "försöker ni jaga hare får ni godis av mig sedan" men allt eftersom tiden gick kunde jag stoppa upp dem kortare och kortare efter att haren kom och till sist gick det även när haren kom fram. Inte heller bara nådde jag mitt mål med att kunna gå promenader utan att riskera att bli omkulldragen, senare kunde jag även kalla in ena hunden när hon var lös och en hare ploppade upp framför näsan på henne. Och då är det ändå rena jaktidioter vi snackar om här.

M.a.o. kan det ibland hjälpa att börja i vad som ser ut som "fel ände" och inte tänka "äh, hunden har varvat upp, nu är det för sent att göra något".

Det går lätt att fixa med kompostgaller, så man slipper hoppa över - man gör den som en grind :) Såga bort två små bitar på ena kortsidan, så det passar att trycka ner ändarna i 2 runda "krokar" fastsatta i dörrposten - så fungerar den lika bra som en grind :) Lika lätta att haka av när den inte behövs. Kan lägga upp bild senare ikväll om du inte förstår hur jag menar :)

Håller med Red_Chili om att du genom att endast hindra + belönar när hon varvat ner sig funkar fint. Så har jag också gjort vid tex förbudsträning vid jakt och liknande tillfällen när hundarna går upp i varv. Eller, belöna kanske man inte ska säga? Snarare lära hunden att den inte kommer någonstans med beteendet, att det inte lönar sig men att det däremot är riktigt roligt/gottigt hos dig :)

@Red_Chili Exakt, jag har inte en chans i världen att stoppa henne när brevbäraren redan kommit! Jag är inte tillräckligt snabb och jag har inte hennes hörsel (gissar att hon hör moppen eller när brevbäraren öppnar brevinkasten på våningen under eller något)!

Jag har haft som approach att jag suttit lugnt kvar i soffan och väntat ett litet tag, när hon fått skälla av sig det värsta har jag ropat på henne och hon har då fått komma och lägga sig i soffan. Hon kommer ju men jag måste vara väldigt bestämd i tonen för att hon ska veta att hon måste komma. Då ligger hon och gruffar i soffan istället, det tar ett tag innan hon släpper det, det handlar om timmar fram tills vi kan ta posten (Det här har vi kört på i några månader utan att jag egentligen tycket att tiden hon skäller på posten blivit särskilt mycket kortare. MEN då har jag inte belönat med mer än ett bra när hon faktiskt kommit till mig i soffan!). Även om hon inte ligger och tänker på posten under hela den tiden så hör hon ju när vi är vid korgen och då jagar hon upp sig själv igen. Så jag tror att det kan vara en mycket bra idé att börja med att lära henne att vi kan hålla på med posten utan att hon springer dit och hoppar efter den när vi tar den. Jag har nog varit lite lat, får helt enkelt bli bättre på att belöna med en mer värd belöning än muntligt beröm.

Det tog dock tre år(!) innan vi kom så långt. Men, jag skulle utan minsta tvekan göra om allt igen (och är i full fart med omplaceringen). Visst, tre år är lång tid, men börjar man när hunden är ung så har man ju sedan måånga härliga år framöver där hunden lättare kan vara lös och promenaderna blir roligare. Nu är Aysu snart 3, så vem vet, när hon är 5-6 år kanske jag kan kalla in henne oavsett störning och då har vi förhoppningsvis minst 6 roliga år kvar tillsammans :D

Ja, bodde i lägenhet, då posten kom i dörrbrevlådan. Hunden,en collie, gillade att sova vid ytterdörren. Så började min sambo att prenumera på en bok, med hårt omslag. Collien fick denna i huvudet, där han sov vid ytterdörren.

Efter det hörde alltid collien när brevbäraren kom, nafsade med sin långa nos in i brevlådekastet.. Brevbäraren undrade vad vi hade för hund,,,Till sist la brevbäraren posten utanför dörren..Skaffade en korg. Är många år sen...

Colliens nos var ju så smal att den kom in en bit i brevlådekastet i dörren. Brevbäraren såg bara tänder.

Jag förstår fullständigt att du inte hinner stoppa henne när brevbäraren kommer, men kan du inte be någon hjälpa dig att arrangera träningstillfällen? Någon bekant som låtsas vara brevbärare. Du vet att "brevbäraren" är på väg, är beredd och kan stoppa. Kanske helst hålla hunden sysselsatt med någonting när "brevbäraren" kommer och vara beredd att avleda?

Man kan även spela in ljudet av brevlådan på tex mobilen eller annat som kan fånga upp ljud. Själv filmade jag när jag låste dörren, låste upp och plingade på dörrklockan. Sedan la jag upp filmen på youtube och kunde därför sitta lugnt vid datorn, precis som vanligt, och spela upp dörrklocksljud lite när som helst. På så vis kunde jag få till en väldigt realistisk situation och då kunde jag väldigt snabbt och lätt få Aysu att sluta reagera på dörren.

@Red_Chili : Smart!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att det finns tusen trådar om det här redan :o Har läst en del av dom. Min hund verkar ha hittat sin röst såhär vi tre års...
Svar
8
· Visningar
6 280
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 248
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka