Hunden äter inte, vad göra?

M

MfVd

Som rubriken säger... Hunden har kommit in i en period där han knappt äter något längre.

Han är 3 ½ år, Grand Danois. Ibland får han som "depp" perioder, när han bara ligger och sover och bara är glad när man går ut :crazy:

Nu är han inne i en sån, men jag har aldrig sett honom äta så lite som han gör nu.
Vill inte hålla på att blanda i massa godsaker heller för att "muta" honom att äta. Han sitter fint och väntar på maten, så går han fram och nosar... och går därifrån :confused:
Igår hällde jag i skysås + potatis för att få lite smak på det hela, men icke.

Någon som har något tips på vad man kan göra?

Han har problem med att hålla vikten och vi får hälla i extra olja/fett i maten för att hålla honom i hull och han har varit väldigt fin ett tag, men nu börjar han bli för smal igen :(

Sv: Hunden äter inte, vad göra?

Min kan vara lite mesig med maten, och i perioder få för sig att fnysa i skålen och gå. Nu ger jag Standart och Klass, och är noga med att ge maten EFTER långa promenader så att hon är sugen och på G. Att bara hälla upp en skål på morgonen hade nog inte gått. Både torrisarna och färskfodret är plus och extra, så att hon inte behöver äta enorma mängder.

Jag har också en sån hund som inte äter så jättegärna och som jag ständigt kämpar för att få upp i vikt. Jag gör som Gabbi och ger efter långa promenader eller så där. Han äter inte alls på morgonen/förmiddagen utan först framåt dagen/eftermiddagen. Han äter dessutom gärna på natten har jag märkt så kan jag låter jag faktiskt mat stå framme då. Tyvärr käkar min andra hund gärna upp det och hon ska snarare gå ner i vikt så hans högenergifoder är inget hon ska äta. Därför kan jag inte alltid göra så.

Men jag vet hur det känns. När han väl äter ordentligt har han t.ex. varit med ute och ridit eller varit och sprungit en massa och förmodligen förbrännt lika mycket som han får i sig. :crazy:

1, Hade först o främst kollat så hunden är frisk. Ont i halsen kanske? TAndproblem? Magproblem?

2. Högenergifoder (Vad äter han idag?)

3. Fasta tider (som det verkade som du hade) och bort med skålen om han inte äter.

4. Aktiverat huvudet

Tänk på risken för magomvridning. Det brukar inte vara att rekommendera att först motionera hårt och sedan mat direkt. Hur mår du själv om du först springer en runda och sen äter direkt?

Man behöver ju inte motionera som en galning och sen direkt utfodra, utan givetvis när hunden har flåsat ut.

Det är bökigt och tar mycket plats,men jag rekomenderar att du kanske testar färskfoder.Jag har också en kräsen madame som var jättesvår att hålla i hull.Hon hade perioder när hon åt upp sig lite,för att sen knappt äta något under ett par veckor.
Jag prövade olika torrfoder,kokte eget med rena köttprodukter och mycket matrester.Resultatet blev att hon pillade ur det hon gillade och lämnade resten.Jag blev förstås orolig att hon inte fick i sig rätt mängder vitaminer och mineraler så där stog jag....

Jag har kört med färskfoder(Nordic) i snart en månad nu och resultatet är riktigt bra.Pälsen är finare,hunden har börjat tigga mat istället för bara titta och gå och dessutom hade min hund ständiga bakteriella hudinfektioner innan som vi fick bort med antibiotika .Nu är utslagen helt borta av sig själv och hunden är nästan åt det lite rundare hållet, istället för spjälstaketet hon såg ut som innan.

Som sagt,det kräver lite planering och plats i frysen,men jag kan nästan lova dig att hunden kommer äta ordentligt.Många tror också det är dyrare,men vad jag räknade på så ligger det i pris som ett "normalklassigt" torrfoder.Min hund på ca 30 kg äter för ca 350 kr i månaden och mår dessutom bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 623
Senast: Ratax
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 576
Senast: mrkarisma
·
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 624
Senast: Jensa75
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
6 120
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI