Hunddagis, dagmatte eller själva hemma?

lady_vip

Trådstartare
Jag har flyttat i från mina ständiga hundvakter, så vi har börjat kolla alternativ, kan ju bolla lite med er!

Situationen är som så; 3 stora hundar, 10 månader, 8 år och snart 10 år gamla. Lillan och den äldsta har inget emot att vara själva, men mellanhunden har aldrig riktigt gått att vänja. Hon är dessutom ganska ointresserad av andra, en utpräglad enmanshund som älskar matte... Men ändå har hon såklart lämnats hela livet, fast jag har undvikit det om jag kan. Rent socialt är hon toppen att ha med, hon bryr sig inte om något och hade kunnat ligga under ett skrivbord en hel dag.

Jag jobbar 5 minuter hemifrån och min sambo har än så länge inte hittat något jobb så han och vovvsen är hemma. Idag ska han provjobba och vi har båsa sovit dåligt för att vi får lämna hundarna. Inga långa stunder, jag går tidigt, han senare, jag hem på lunch och flexar sen ut lite tidigare...

Det är ju baksidan med hund, men jag är av uppfattningen att det går att lösa.

Hunddagis finns, jag har varit i kontakt med det som verkar bäst, kostnad ca 6000 + att vi får köra ut och lämna dem ca 15 min hemifrån. Hundvakt/dagmatte, hur funkar det för de flesta? Kommer hundvakten hem till er eller lämnar ni hunden?

Antagligen blir det aldrig aktuellt eftersom min sambo nog kommer jobba mkt kvällstid, men helt oförberedd kan man ju inte vara.

Funderar även på hur vi ska lägga upp vanorna för att det ska funka bättre att lämna... Innan flytten gick jag en halvtimmes prommis, lösa i rask takt på morgonen för att de skulle ha rensat ur den värsta energin. Nu kan jag få gå timmavis i de där snörena innan de saktar ner, vi bor alldeles för centralt! De får tuggis, skärmas av lite, men sist var mellanhunden ändå stressad och hade lyckats stjäla mat.

Tugg som tar lång tid?
Funkar DAP att bara ha igång ibland?

Sv: Hunddagis, dagmatte eller själva hemma?

Frysta grejer tar längre tid för Z iaf, typ frysta kycklingklubbor/vingar/filée.

Cykla på morgonen istället för att gå?

Hur många timmar kommer hundarna att få tillbringa ensam ?

Hur reagerar den stora och lilla om ni lämnar mellanhunden till en dagmatte?

Det verkar ju som om det är där ditt *problem* sitter.

Kan kanske vara lättare att hitta en dagmatte till en hund av större modell än till tre.

DAP funkar absolut att bara ha i gång ibland. Zylkene finns ju med som du kan ge vid behov.

Annars har jag inga bra tips. Hoppas det löser sig! :)

Hur många timmar kommer hundarna att få tillbringa ensam ?

Vet inte. Idag blev det en extremdag, med 6 timmar, uppdelat 3+3. Om min sambo får jobba kväll blir det i stort sett ingenting, jobbar han dag blir det betydligt mer, allt beroende på när han jobbar. Jag jobbar 7-16.

Nu har vi precis varit ute och rastat och lekt, men Loka var inte särskilt lugn när jag kom hem. Inte superstressad, men hon har helt klart varit uppe och vankat mycket.

Hur reagerar den stora och lilla om ni lämnar mellanhunden till en dagmatte?

Det verkar ju som om det är där ditt *problem* sitter.

Vet inte det heller:) De kommer liksom som trio:D

Egentligen har jag en tanke på att den äldsta ska få flytta till mina föräldrar, men behåller henne för mellanhundens skull. Innan den äldsta kom, som omplacering, kunde mellan/Loka inte vara själv alls i stort sett. Men hon är trygg med den äldsta och då går det okej, även om det går allra bäst om hon får vara i bur.

Men det är definitivt en tanke att lämna mellanhunden till dagmatte! Alternativt den yngsta, men hon är ett betydligt värre yrväder...

Det är svårt.

Tror du själv att Loka skulle bli lugnare av att gå på hunddagis? Dagmatte låter i mina öron bättre för en stressad hund, samma ansikte varje dag som på sikt också blir en trygg punkt? Eller stressar hon inte av att det finns ett gäng med personal/hundar ?

Du kan inte försöka hitta någon som kanske kan ha dem halva dagen o sen lämna dem hos dig vid lunch?
Hur ser det ut där du har hundarna när de är ensamma, låter som du måste hundsäkra bättre?

Kanske inte aktivera på promenaden innan de är ensamma utan bara gå?

Jag själv har väldigt svårt för hunddagis. Var tvungen o ha Agnes där nu 3 dagar förra veckan och hon blir väldigt stressad av alla andra hundar som skäller och sen går de ej promenader utan släpper bara ut alla i en rasthage.
Tycker du dagiset verkar bra? Skällig o stressig miljö eller har de koll på hundarna? Promenader?

Jag skulle iaf annonsera om en dagmatte helt klart :)

Eftersom vi har så knasig planlösning är de i hallen och vardagsrummet, stängt till kök och sovrum. Jag har faktiskt funderat på att ha typ en valphage modell större som de kunde vara i, iaf lillan och Loka då de är de två som har svårast för att stressa ner. Någon som vet var man hittar en högre sådan..? Då hade det blivit avdelat, men de kan ändå se sig om, borde dessutom funka med djurskyddslagar och grejer.

Loka har varit på pensionat 2 gånger i sitt liv, ena gången gick det väl okej, andra gången hämtade jag en vrålande superstressad hund, då hade de delat på henne och dem gamla. Dagmatte hade säkert funkat bättre, hon är ju ganska okomplicerad egentligen, bara man inte har mat framme.

Hunddagis finns, jag har varit i kontakt med det som verkar bäst, kostnad ca 6000 + att vi får köra ut och lämna dem ca 15 min hemifrån. Hundvakt/dagmatte, hur funkar det för de flesta? Kommer hundvakten hem till er eller lämnar ni hunden?
Har aldrig haft hundvakt men varit hundvakt från och till ganska mycket och jag kör/har kört alla varianter alltså ägaren hämtar och lämnar, jag hämtar och lämnar, numera hämtar jag och ägaren hämtar hunden på eftermiddagen. Har också varit ren promenadmatte där jag går en sväng mitt i dagen med hundarna, fast det är antagligen inte aktuellt för dig eftersom du i så fall kan åka hem på lunch.

Kan de inte få huvudmålet innan de lämnas ensamma? Mkt volym så att det blir mätta och sen tuggisar? Om mellanhunden lätt stressar så är nog dagis inte en bra idé för henne iaf.

De får mat innan de lämnas. Ganska mycket.

Hon stressar när hon är själv, annars är hon väldigt cool, men hon vill vara med.

Jag har varit hundvakt. Var det i 1,5 år till en ljuvlig softie. Jag hade nyckel hem till dem, hämtade hunden och gick ut och gick med den 1,5-2 timmar. Tror jag tog typ 25 kr för det :D När jag sedan blev arbetslös hade jag honom från 7-17. Då lämnade matte honom hos mig. För det tog jag 50 kr :D

Dagmatte bara till Loka borde väl fungera?
Vi har en till Ruben + att pasppa tar honom ibland. Satter upp lappar anslagstavlorna i affärerna här. Valde ut ett supergulligt äldre par som passar vår Rubs perfekt. Känns helt tryggt att lämna honom där. Vi jobbar ju helt galna tider så det kan bli lite hursom. Han har stannat alltfrån några ttimmar till över en natt. Betalar 100:- per gång, vi lämnar iom att det är påvägen till jobbet :)
Hoppas ni hittar en lösning.

Puttar upp min gamla tråd.

Situationen har inte blivit bättre, snarare sämre! Min sambo har gått hemma hela hösten, så vi har fått massor av tillfällen att träna ensamhet. Loka fick till slut ett antiskallhalsband, annars hade vi nog blivit vräkta, och det funkar väl okej. Jag har köpt Valeriana som också funkat helt okej. Vi har filmat dem nästa varje gång de lämnas för att se vad som händer, stått på gården och lyssnat, ja ni vet...
Innan jul flyttade den äldsta till mina föräldrar för att få lite lugn och ro. Det har inte påverkat de andra hundarna märkbart, tvärtom snarare då hon var ganska vaktig och kunde skälla lite.

Nu har min sambo börjat jobba och planen är väl iaf till en början att de får vara ensamma halva dagen. Men i helgen var vi på bio (filmade dem) och märker att den lilla har börjat yla och gnälla, vilket hon aldrig gjort innan. Loka är som vanligt, halvknäpp, men var ganska nöjd med sitt tuggben ändå.

Igår var det ganska lugnt när jag kom hem (sambo gick 9, jag kom 12), lyssnade en stund utanför, men i ingenting. Idag när jag kommer hör jag redan på gatan hur en hund skäller, guess who... Då hade tydligen sambon inte (varför vet jag inte) satt i batteriet i halsbandet så hon hade full opera där inne, trots Valeriana, avgränsat och tuggisar. Den lilla var uppstressad såklart också. Jag blev så ledsen att jag ringde till ett dagis direkt, men de hade inga platser för tillfället...

Jag tror att jag har den mest långdragna ensamhetsträningen i landet, världens tålamod och försöker utvärdera allt, men va f*n. De är med mig på jobbet halva dagen nu, men det går inte i längden. Dagiset och jag ska hålla kontakten, men vi måste likväl kunna lämna dem någon timme då och då utan att vara rädda för att de kör någon slags operett för hela grannskapet. Mest stör det mig att Loka fixade utmärkt att vara själv i min gamla lägenhet, men där var hon väl trygg, här trivs varken hon eller jag...

här trivs varken hon eller jag...

huvudet på spiken tror jag..

Jag trivdes inte alls i förra lägenheten, stökiga grannar, lyhört och inget bra läge. Där kunde inte Agnes vara ensam. Här går det bättre.
Dock är det MYCKET bättre när hon får vara med mammas hundar.

Inte kollat dagmatte?

Jo, jag har frågat folk på jobbet om de vet någon, kollat annonser osv. Nu är ju då problemet att lillan också behöver dagmatte då, och hon är inte en sån man lämnar till vem som helst än. På jobbet skämtar de om att vi ska vara tjänstlediga en i taget och passa hundar:D

Jag kan bara svara på din fråga om dagmatte. Min förra dagmatte fick jag lämna hundarna till, turligt nog så bodde hon på vägen till mitt jobb så det var inte direkt någon omväg att köra hundarna.

Nu när dagmatte har flyttat till Norrland så har jag en lösning med min lillebror. Hundarna är ensamma från 7-11,30. Vid 11.30 kommer min bror hem till mig, tar ut hundarna på promenad och är sedan hemma hos oss tills jag kommer hem runt 17 snåret. Jag måste säga att det är den smidigaste lösningen jag haft hittills!

Jag får självklart ge lillebror ersättning för bensinen som det kostar att ta sig till och från oss, plus en slant för att han ställer upp. Han har även fria tyglar att göra, äta och roa sig med vad han vill hemma hos oss. Mottot är KÄNN DIG SOM HEMMA! :D

Jag hade nog försökt hitta en bra dagmatte. Risken är väl annars att beteendet smittar över på den lilla och då sitter du där med två hundar som inte kan vara själva. Kan du inte hämta hem den äldsta som sällskap till valpen en period? Det är ju inte några långa stunder de är ensamma ändå.

Senast ändrad:

Tills ni hittar dagmatte, bur!

Vad är viktigast, att följa en lag som är knasigt utformad eller att hundarna slipper stressa och ni får bo kvar. Bygg koja, sätt på radion och fäll persienner. Tuggben i buren. Det brukar lugna även de mest stressade hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag funderar på att skaffa mig en hund, vilket jag drömt om att göra sedan jag var liten. Vi har en hund i familjen, en...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 782
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag har bott hemma fram tills dessa att jag flyttade utomlands för att plugga nu en period. Kunde inte ta med mig min hund så hon har...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka