Hundattack, avslutning.

Mia_R

Trådstartare
Någon som kommer ihåg min tråd i våras där jag skrev om när vår ena hund blev attackerad och biten av en lös hund? Det visade sig ju vara en polis som ägde hundarna men som vägrade ta ngt ansvar för det inträffade. Vi fick åka akut till klinik eftersom vår Lizzie blödde så mkt, jag polisanmälde och krävde sedan ersättning för mina utgifter inklusive förlorad inkomst pga det inträffade... :mad:

Den tokiga hundägaren hade ringt kliniken och försökt få ut personuppgifter, jagat mina kollegor på jobbet efter att hon fått mitt kravbrev, ringt mig på jobbet och hotat mig i telefonen mm. :crazy: Vi kallades till förhör och den mkt trevlig polisen som jag pratade med tyckte jag egentligen borde kontakta media eftersom lösa hundar är ett mkt stort problem här i Sthlm. Det slutade iaf med att jag la ner min anmälan då jag tyckte det var meningslöst att dra det ända upp i tingsrätten, men skadeståndskravet kvarstod.

Senare fick jag brev från hennes försäkringsbolag att de mottagit hennes anmälan, men ville att jag skulle styrka att det var hennes hund som bitit våran och att det inte var vår andra hund som huggit istället! :eek: Efter många timmars slit med formuleringar av brev till f-bolaget där jag inkluderade veterinärintyg, foton från platsen, målande beskrivning av det inträffade, foton på blodet som fanns kvar (jag fotade dagen efter hur det såg ut i snön med blod och allt), min mailväxlling med datainspektionen efter hennes hotsamtal samt intyg från arbetsgivaren om min frånvaro + kopia av mitt kravbrev.

Sen var det väldigt tyst länge och jag började fundera om papperna kommit bort när det till sist damp ner ett brev på hallmattan. Jag får ersättning för allt! :D Hennes försäkringsbolag underkände hennes fantasier på samtliga punkter och hon får nu istället slanta upp självrisk för att hennes hundar inte var under kontroll! :bow: Att försöka skrämmas med sin yrkestitel och hota i telefonen att jag skulle få ångra mig fick motsatt effekt. :cool: :rofl:

Sv: Hundattack, avslutning.

Oj!! Skönt på ett sätt att man faktiskt kan få rätt!!

Ja, det är otroligt skönt att hon torskade och att det här äntligen är över(?). :bow: Nu flyttar vi ju dessutom så riskerna att springa ihop med henne fler gånger är små, men ju mindre desto bättre. Satt och läste igenom mina gamla trådar om händelsen och känner tårarna över Lizzie kommer krypandes igen, så väldigt onödigt alltihopa. :cry:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=546248
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=551700
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=561091

Stort grattis till dig. Vad skönt att det löste sig till din fördel. :)

Fruktansvärt av en polis att hota med sin titel och försöka skrämma dig till tystnad. :eek:

Hur gick det med din hund då?`Mår hon bra?

malu

Hon är död. :( Inte pga att hon blev biten utan hon visade sig ha en tumör i mjälten som sprack. Det tråkiga är att hon mådde så dåligt efter attacken, var väldigt stressad när hon såg andra hundar och var taggad även när hon träffade sina hundkompisar. Trist att hennes sista månader förmörkades pga en sabla idiot. :mad:

Tack för alla lyckönskningar, det har varit så otroligt jobbigt emotionellt och när Lizzie dött hade jag god lust att utöva lite våld mot polis, men som tur är så har jag använt min kreativitet till att sätta dit henne istället för mig själv. :D

Det finns trots allt hopp om rättvisa i det svenska samhället!!!!
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Om poliser beter sig på detta vis vill amn inte veta hur brottslingar beter sig:crazy:

BRA att du stod på dig och vann och visade kärringen att sånna här beteenden inte är bra!:bow:

Skönt att du fick rätt, att det finns någon slags rättvisa i alla fall! Jag är så TRÖÖTT på alla lösa hundar där vi bor, mina går kopplade p g a att de inte är 100 vid inkallning och att de inte är särskilt vänliga mot andra hundar. Skulle aldrig drömma om att utsätta andras hundar genom att chansa och ha mina lösa.

Vi hade tre schäferhanar,(har nu två kvar), skyddstränade och starka individer - som bara hatar varandra och konkurrerar med varandra hela tiden. Det går inte att köra de vanliga övningarna för att lära dem funka tillsammans och med andra hundar - riskerna är för stora. Bitskador från en hund av denna storlek blir fruktansvärda och drabbar de en mindre hundras så är det lätt hänt att de inte överlever en attack. Mina två egna rök ihop av misstag, matte glömde att regla en dörr ordentligt, det var den unge, kaxige hannen mot den gamle, något skröplige herrn. Det är nog det värsta jag har varit med om, det tog lång tid innan jag lyckades avleda den yngre hunden och då låg den gamle på marken utan krafter att ge sig på honom och bara därför kunde jag till slut få isär dem. Gammelhunden blev mycket svårt biten och chockad, han överlevde men blev aldrig vad han varit igen.

Jag har så svårt för folk som tycker att, ja men hundar ska kunna umgås, släpp dem lösa ihop så ordnar de detta själva! Kan man tycka kanske, men inte när man vet riskerna och hur vissa hundar verkligen slåss för att skada, inte bara för att markera.

Jag försöker förklara för människor med lösa hundar, som vi ofrivilligt möter lite här och var, att min hund tar död på din om du inte kallar in hunden. Jag har varit tvungen att sparka! undan andras hundar för att de skiter i att kalla in med motiveringen att deras hund inte är farlig. Nej, men min är! Så det är inte alltid som det är den lösa hunden som går till attack, det kan vara så att den bara skuttar fram för att säga hej och så får den svar från en surkart som min. Vem har rätt och fel i en sån situation? Jag har min hund kopplad för att han inte ska kunna skada andra men det är svårt att freda sig mot andras lösa doggar!

Tråkigt att din hund inte finns i livet mer och framförallt att den behövde vara med om en sån attack OCH att den andra hundägaren dessutom är polis och beter sig så är under all kritik. Bra gjort av dig att inte ge upp utan fullfölja anmälan!:bow:

Ja, du bevisar att det även kan vara tvärtom! Det tråkiga är med hundlagen som den är i dag, att trots att du har dina hundar i koppel, och trots att du varnar den lösa hundens ägare så får du i alla fall stå för deras kostnader om olyckan är framme! Helt vansinnigt tycker jag!!!!

Min svägerska har en liten terrier som en dag rusade ut från deras gård, attakerade en stor schäfer (som annars är jättesnäll mot andra hundar, schäfern alltså!) Den lilla fick ett bett över ryggen och rusar hem till matte. Såren blir infekterade och vetrinärvård krävdes. Schäferhundens ägare får höra detta via "djungeltelegrafen" och söker upp mib svägerska och erbjuder sig att betala då det var hans hund som bet. Gissa om svägerskan tappade hakan!!!! Hon bjöd den mycket trevlige hundägaren på kaffe och tackade för hans erbjudande, men nejtack, det var ju hennes hund som rådde för att det hände!! Vilken hundägare va!!??

Det ÄR vansinningt att man får betala för andras slarv, håller med.

Sen är det klart om det hela är en hemsk olyckshändelse, att någons lilla hund kommer lös av misstag eller liknande, och blir skadad av min schäfer, så är det klart att man hade velat hjälpa till så mycket man kan ekonomiskt. Det är de där nonchalanta hundägarna jag skulle vilja klämma åt...

Fast jag tycker samtidigt att hundar ska klara av sådant som kan hända!! Det hör ju vardagen till. Annars så får man ju rasta dem där det inte kan hända... Eller ha munkorg då om det behövs. Det känns ju faktiskt lite oansvarigt att gå omkring med en sådan hund också. Jag kan faktiskt inte försvara det rakt av... Alla medaljonger har ju två sidor... Visst kan det kännas surt när det i 99% beror på andra korkade hundägare, men det är ju så verkligheten ser ut. Som ägare till en sådan hund så har man ett oerhört stort ansvar och man ska inte lasta över det till att det är andras fel.

Men vad innebär att klara av?
Är det att hunden inte ska vifta på örat om det rusar fram en annan hund eller handlar det om att hunden inte ska bli trasig psykiskt?

För egen del anser jag att hundar inte ska behöva acceptera framrusande, oartiga hundar. Hundar som rusar rätt på utan tillbörlig presentation beter sig inte som en hund ska. Att då den hund som kan och vet hur man ska hälsa blir något förbannad är fullt förståeligt. Dock ska inte den framrusande hunden bli uppäten, men en rejäl åhutning i form av skall, morr och liknande ifrånfräsande är på sin plats.

Alla hundar kan och ska inte vara som labradorer som älskar hela världen.

Jag tycker inte att de ska slakta eller bita ihjäl en annan hund som kommer framrusande. Det måste finnas någon sorts marginal. Har man en hund utan marginal så måste man ta sitt ansvar och inte lasta över det på andra. Det är så typiskt vårat samhälle idag att det alltid alltid alltid är någon annans fel. Själv har man självklart inte gjort något fel och hela världen ska anpassas till en. Inte f*n binder jag fast min hund utanför en affär och anser att det inte är mitt fel om hon hugger någon. Jag tar mitt ansvar och står för det också.

Hmm, jag håller med dig om att en hund inte ska behöva acceptera att "bli hälsade på" hur som helst. Min hund biter inte utan förvarning, han är oerhört övertydlig istället. Jag lovar att INGEN hund kan missta sig på att han talar om att "kom inte hit för då får du stryk"!
Det är tråkigt, och arbetsamt, att ha en sån hund men jag tycker att jag tar mitt ansvar genom att ha honom kopplad och genom att tydligt tala om för folk vi möter att han tycker inte om andra hundar så håll avstånd. Tycker inte att man ska behöva sätta munkorg på, han är ju inte galen!
Jag är ju lika noga med att säga till folk att inte gå fram och klappa honom hur som helst eftersom han inte har någon som helst behållning av att kreti och pleti springer och klappar på honom. Det är min sak som hundförare att ta kontakt med folk tycker jag. Min hund är varken lömsk eller galen men vi är en egen liten flock och den försvarar han och vill ha för sig själv - ja så tolkar jag det i alla fall.
Det är svårt att förklara för folk i allmänhet men alla som jobbat med hund i tjänst, i skyddssyfte, vet vilka egenskaper som krävs av hundarna och att de inte alltid då fungerar som "klappehund". Det skulle ju vara det ultimata förstås, och det FINNS såna även om de är sällsynta! Min gamle HAN är sån, älskar människor, särskilt barn, men kunde ändå fungera i tjänst:love: Fast hundar hade han ju inte mycket till övers för förstås...

Visst, hundar som har reservationer mot människor och är bitbenägna ska inte bindas upp och lämnas utan uppsikt. Då har man själv brustit i tillsyn. Det anser jag däremot inte vara samma sak som att gå med sin hund i koppel. Speciellt inte om man möter något pucko vars hund rusar fram och ägaren struntar i att försöka få in sin hund. I det läget anser jag att ägaren till den framrusande hunden får skylla sig själva om något händer. Förvisso är jag ansvarig juridiskt sett, men moraliskt tar jag inte på mig någon skuld. Alla måste ta ansvar, inte bara vi med hundar som skyr andra hundar. Om vi håller koll på våra så får övriga hålla koll på sina.

Har man dessutom en hund som tar till hela arsenalen av signaler för att visa att den inte vill ha kontakt och den lösa hunden ändå går på så undrar jag varför i hela friden man har en sådan korkad och obegåvad hund lös.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blir så j*vla förbannad på alla idioter som ska släppa sina hundar och har noll koll på varesig hundarna eller omgivningen. :mad...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 155
Senast: svart arabhingst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar