Hundarnas bästa vän, elbilen. Kyla och värme

Än har ingen elbil uppfyllt mina krav o jag ser istället till göra lösningar så mina bilar hålls svala om jag behöver lämna hundarna en kort stund.

Med en elbil hade jag inte ens tagit mej ut till dom marker jag åker till 😅 O så gillar jag mullret från mina v8 o v6 motorer o för mej e de viktigt att även jag trivs o vill köra den bil jag äger

Tror jag avstår bilar som du måste göra sönder rutan på för att den bestämmer sig för att göra uppdatering och eventuellt kan barn och djur bli inlåsta då. Sätt tillräckligt med nyheter om detta.

Tror jag avstår bilar som du måste göra sönder rutan på för att den bestämmer sig för att göra uppdatering och eventuellt kan barn och djur bli inlåsta då. Sätt tillräckligt med nyheter om detta.
Såhär skriver Tesla om Model 3
Screenshot_20250404_182244_Chrome.webp
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_us/GUID-A5A60CB3-7659-4B08-B2FD-AFD12C2D6EE1.html

Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen att man både kan värma och kyla bilen.

(Blir även förvånad över att så få har bränslevärnare på fossildrivna bilar. Så länge vi haft hund har vi alltid sett till att ha bensin- eller dieselvärmare)

Hursomhelst, åter till elbilen.
Vi köpte en VW ID4 elbil som man via appen kan styra klimatanläggningen. Man väljer temperatur och trycker på start.

I appen kan man se hur lång tid som återstår. Tyvärr är tiden för klimatfunktionen endast 30 minuter. Brukar starta timern i mobilen på 30 min, så startar man bara om klimatsystemet igen valfritt antal gånger.

Eftersom elbilens huvudbatteri är gjort för att driva elmotorer finns enorm kapacitet och ac lr värmefunktionen drar knappt någonting.

Finns ganska prisvärda begagnade alternativ runt 150.000 kr om man inte behöver så stor bil.

Absolut bästa elbilen på flera sätt är Tesla. De har ngt som kallas för "Dog mode".
Deras klimatanläggning klarar 24 timmar !
Tänkt för camping i första hand, "Camping mode"

El-hybrider bör funka lika bra avseende möjligheten att kyla o värma bilen när den står parkerad.
Börjar marknaden gå så himla trögt att ni måste skapa fejkkonton på ett hästforum? Eller blev reklamspotten i tv för dyr så ni bara skrev ner manus som ni nu postar på random forum.

Fick du korv eller cykel på köpet med din VW ID4?

Börjar marknaden gå så himla trögt att ni måste skapa fejkkonton på ett hästforum? Eller blev reklamspotten i tv för dyr så ni bara skrev ner manus som ni nu postar på random forum.
Ja, det är väl kanske Elon och Trump som skapar lite fejkonton här och där och väljer namn som dom tror folk lyssnar på...eller nåt.

Eller hur, Vilka elbilar för 150K får man plats med två stora-medelstora hundar ens.

Vilken hund får plats i en tesla? (Inte för att jag skulle ta i en tesla med tång...)
Det finns en del halvkombis tex Golf, Nissan Leaf, Opel Corsa e bla som faktiskt blir riktigt rymliga om man fäller baksätet :)

Men personligen skulle jag inte köpa en äldre elbil.

Det finns en del halvkombis tex Golf, Nissan Leaf, Opel Corsa e bla som faktiskt blir riktigt rymliga om man fäller baksätet :)

Men personligen skulle jag inte köpa en äldre elbil.
Ja men då får man ju bara två säten och får inte plats med något annat som packning etc. (Jag har så i min nuvarande bil och det är inte kul alls. Köpte bilen innan jag köpte hund. Nästa bil blir en som hundarna får plats i)

Ja men då får man ju bara två säten och får inte plats med något annat som packning etc. (Jag har så i min nuvarande bil och det är inte kul alls. Köpte bilen innan jag köpte hund. Nästa bil blir en som hundarna får plats i)
Visst. Så är det om man inte vill/kan betala mer men absolut vill ha elbil.
Kombimodellerna är så pass nya att prislappen ligger ännu högt.
Om 2-3 år kommer det finnas mer att välja på.

Alltså, den här funktionen finns i min V60 som är från 2014, kom igen liksom. Startar den på distans via en app i telefonen och den värmer eller kyler utefter vad som behövs. Man behöver varken tesla eller elbil för detta.

PS, finns plats för hundbur också.

Senast ändrad:
Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen att man både kan värma och kyla bilen.

(Blir även förvånad över att så få har bränslevärnare på fossildrivna bilar. Så länge vi haft hund har vi alltid sett till att ha bensin- eller dieselvärmare)

Hursomhelst, åter till elbilen.
Vi köpte en VW ID4 elbil som man via appen kan styra klimatanläggningen. Man väljer temperatur och trycker på start.

I appen kan man se hur lång tid som återstår. Tyvärr är tiden för klimatfunktionen endast 30 minuter. Brukar starta timern i mobilen på 30 min, så startar man bara om klimatsystemet igen valfritt antal gånger.

Eftersom elbilens huvudbatteri är gjort för att driva elmotorer finns enorm kapacitet och ac lr värmefunktionen drar knappt någonting.

Finns ganska prisvärda begagnade alternativ runt 150.000 kr om man inte behöver så stor bil.

Absolut bästa elbilen på flera sätt är Tesla. De har ngt som kallas för "Dog mode".
Deras klimatanläggning klarar 24 timmar !
Tänkt för camping i första hand, "Camping mode"

El-hybrider bör funka lika bra avseende möjligheten att kyla o värma bilen när den står parkerad.
Jag är iofs också orolig för stöldrisken av min hund om jag lämnar henne obevakad i en bil på allmän plats. Men en liten elbil har oftast inte plats för en säker hundbur i bakluckan. När jag väl får tummen ur och byter ut min halvkombi så är nummer 1 att se till att nästa bil kan ha en ok hundbur och plats för några matkassar/en helgresas packning för två vuxna i bakluckan samtidigt. Och det utan att behöva fälla ner sätena. De kan behövas för tvåbenta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka