Hundarna ylar hela dagarna - vad kan man göra?

MiniLi

Trådstartare
Mina grannars två hundar är ensamna hemma hela dagarna. Husse eller matte kommer vid lunch och går ut på promenad annars är de själva från typ 7-16.
Antar att detta är lagligt..

Till mitt problem,
Hundarna YLAR väldigt mycket. De ylar alltid ca 7,30 på morgonen, igen framåt fm, lite då och då under hela dagen för att sätta igång ordentligt igen vid kl 15.

Jag jobbar på oregelbundna tider och sover ofta fram till 9 på morgonen. Sen pluggar jag hemifrån under dagarna då jag inte jobbar.
Det hörs väldigt tydligt in till min lägenhet när hundarna sätter igång, jag vaknar alltid av att dom ylar på morgonen.

Finns det något som jag kan göra?
Det finns ju regler för att det ska vara tyst på natten men när det gäller morgon och dagtid?

Själv tycker jag lite synd om hundarna, de är uppenbarligen inte nöjda med sin situation..

Skulle kunna försöka prata med ägarna men vill först veta om jag ens har ngt att komma med..?

Tacksam för svar:)

Sv: Hundarna ylar hela dagarna - vad kan man göra?

Intressant fråga.

Du skulle ju alltid kunna säga att dom ylar, för de kanske dom inte vet. Sen ka du ju säga att "de är ju jufförsig svårt att träna bort när ni inte är hemma, men det är ju bra och veta. Lite jobbigt eftersom jag jobbar så olika tider och ofta blir väckt av det"

Du komemr förmodligen få en negativ reaktion först även om du kanske inte menar så..

Finns säkert någon här inne som vet om om sådant här...

Det beror väl lite grann på hur du bor, om det finns några regler för området du kan hänvisa till.

Men försök prata med dem först, det kan ju vara så att de inte vet att hundarna ylar så mycket.

Börja med att prata med dina grannar! Det kan ju vara så att de är helt omedvetna om problemet, och tror att deras upplägg med rastning mitt på dagen funkar bra. Eftersom hundarna ylar när de inte är hemma så kan de ju inte veta om ingen berättar...

Rent lagligt vet jag inte om du har "något att komma med", men steg ett är absolut att upplysa grannarna om att deras hundar ylar!

Prata definitivt med grannarna, vore jag dem så skulle jag absolut uppskatta det!

som flera sagt prata med grannarna. Jag vart jätte glad när min granne kom och sa till mig fast då satt juh fösrtås hennes hund också och ylade hela dagarna.

jag vet inte vad reglerna säger men i alla hyreshus brukar det väl finnas några regler om att det ska vara tyst från 22 00 till 08 00
Är det så att du har helt oresonliga grannar så kan du juh alltid prova klaga hos hyrsevärden eller den som har hand om trevnaden i huset för om ni är fler i huset kan det väl ändå inte bara vara du som lider av detta ylande?

Håller med alla om att du borde prata med grannarna.
Försök säg det på ett fint sätt så att ni slipper osämja.Blir de ändå sura så kan du ju gå vidare till hyresvärden sen.Lycka till:)

*KL*

Prata med grannarna, som alla andra säger:)

Jag själv pratade med våra grannar, och sa till dom att om min hund lever om under dagen, så vill jag att dom berättar det för mig så jag vet om det och kan göra något åt det..

Nu har ju jag sån tur att han verkar vara superlugn, för grannarna har inte sagt nåt när jag frågat:D

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 208
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka