hundarna har ätit choklad!!!

M

__miiiaa__

nu är det så, att hundarna har ätit choklad, ungefär en halv alladin ask, sen choklad rutor. Ganska mycket med anndra ord!!
den ena är en nobottens spets, 10 kg. sen den anndra schäfer.
Hujja, hoppas dom klararsig!! fvi får nog lov att kontakta vet.
Men vet ni vaad man ska göra då dom fått i sig?
 
Sv: hundarna har ätit choklad!!!

det har vi gjort, hundarna är pigga ännu. Stoppade senap i gommen så dom ska kräkas.. dom har inte spytt ännu.. :(
det värsta är ju att han ( vi tror det är schäfern som ätit, mest i allafall) har ätit ungefär en halv kannske mera aladin ask. :crazy:
 
Sv: hundarna har ätit choklad!!!

Till veterinären, omedelbums! Choklad förstör njurarna på hundarna. Veterinären ger kräkmedel och häller i hunden aktivt kol.

Carro - som alltid har aktivt kol hemma... PGA godissugna hundar =)
 
Sv: hundarna har ätit choklad!!!

Beror på , vet många hundar som ätit massa choklad men inte blivit påverkade alls, -och ja vet har gjort en massa undersökningar senare och konstaterat att ingen skada skedd. Men ring till vet för råd och det är alltid bra att vara för pjåltig Hoppas allt löser sig :angel:
 
Sv: hundarna har ätit choklad!!!

Kopierat från giftinformationscentralen

Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?
Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan, kan variera.

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg


En hund kan äta 15 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.


Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.


Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.
 
Sv: hundarna har ätit choklad!!!

Min hund har i sitt liv ätit alldeeles för mycket choklad, ibland har hon lyckats få i sig en hel choklad kaka! :crazy: (pga. ibland oförsiktig matte och väldigt matglad hund:angel: ), hon är nu 8 år och aldrig visat att hon blivit sjuk efter chokladen eller reagerat på ngt. sätt. Men det är såklart individuellt, så det är nog bäst om du får dem att kräkas.
 
Sv: hundarna har ätit choklad!!!

Spetsen måste definitivt till veterinär för att kräkas. Schäfern klarar sig nog, men varför chansa?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 089
Senast: tanten
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 326
Senast: Sel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp