Hundar som har problem med hundar

Animal_friend

Trådstartare
Tänkte höra med er som har problem med hundar, alltså om er hund har problem med andra hundar. Undrar då hur ni hanterar detta eller har hanterat det? Har ni fått problemet att försvinna utan hjälp utifrån eller har ni fått problemet att försvinna med hjälp av ex. tränare? Gav det resultat eller är det som förut?

Sv: Hundar som har problem med hundar

Hur menar du med "problem med andra hundar" Min lilla kan vråla rabiat vid hundmöten, men han har egentligen inga problem alls med andra hundar. (Han har problem med att sitta fast i ett snöre!) medan jag har känt hundar som kan se jättesnälla och lugna ut men som utan att tveka skulle döda bara de fick....

Jag har en hund som varit (och delvis fortfarande är) osäker på andra hundar. Hon har pga detta gjort utfall när man mött hundar på promenader, hon har bitit andra hundar om hon känt sig trängd (vilket hon gör lätt), hon har varit tokig i att vakta mat mot andra hundar osv.

När jag tog henne så var hon skitjobbig när andra hundar var med. Med min unga hund gick det hyfsat.. andra inte alls.

Tack vare kunniga vänner, duktiga människor här på buke, samt en mängd hundartiklar m.m. om hundpsykologi m.m. har jag kommit på hur jag ska träna med henne. Idag är hon inte problemfri, men hon är otroligt mycket tryggare och lättare än vad hon var förut.

Jag tror att det är väldigt svårt för de flesta att lyckas med sin träning utan någon som helst hjälp utifrån om de har stora problem med sin hund. Nästan alla behöver nog åtminstone någon att bolla idéer med.

Hur menar du med "problem med andra hundar" Min lilla kan vråla rabiat vid hundmöten, men han har egentligen inga problem alls med andra hundar. (Han har problem med att sitta fast i ett snöre!) medan jag har känt hundar som kan se jättesnälla och lugna ut men som utan att tveka skulle döda bara de fick....

Jag tänkte mest på utfall, problem vid hundmöten och liknande.

Jag har en hund som varit (och delvis fortfarande är) osäker på andra hundar. Hon har pga detta gjort utfall när man mött hundar på promenader, hon har bitit andra hundar om hon känt sig trängd (vilket hon gör lätt), hon har varit tokig i att vakta mat mot andra hundar osv.

När jag tog henne så var hon skitjobbig när andra hundar var med. Med min unga hund gick det hyfsat.. andra inte alls.

Tack vare kunniga vänner, duktiga människor här på buke, samt en mängd hundartiklar m.m. om hundpsykologi m.m. har jag kommit på hur jag ska träna med henne. Idag är hon inte problemfri, men hon är otroligt mycket tryggare och lättare än vad hon var förut.

Jag tror att det är väldigt svårt för de flesta att lyckas med sin träning utan någon som helst hjälp utifrån om de har stora problem med sin hund. Nästan alla behöver nog åtminstone någon att bolla idéer med.

Det är bra att det har gått framåt för henne! :-)

Angående med ingen hjälp utifrån så var det mest ifall någon egentligen har lyckats med det, utan att ta hjälp av t.ex. vänner eller tränare utan endast har läst på en massa. Kan bara vara intressant att veta :-)

Jag har en goldenhane som är väldigt osäker på andra hundar. Innan jag fattade hur jag skulle jobba med både honom och mig själv så gick jag långa omvägar för att inte möta andra hundar för han gick knappt att hålla. Han blev helt rabiat och gick inte att få kontakt med.

Jag har jobbat med detta väldigt länge nu, fått tips från buke, läst om hundspråk mm, och i princip är problemet nu borta. Det jag först var tvungen att förstå var att det egentligen var jag som var problemet, inte hunden. Jag har inte varit i kontakt eller tagit hjälp av någon tränare eller klubb då jag inte kan ta att folk lägger sig i mig och min hund på det viset.

Min hund har problem med att främmande hundar kommer för nära, och det beror till 100 procent på kopplet.

speciellt stora hundar, hon tycker helt enkelt att det är obehagligt, kanske skulle hon fått hälsat på hundar i koppel när hon var yngre ,men jag tänkte aldrig på det.

Nu är hon så pass gammal, så jag gör inget speciellt, mer än att om vi har möjlighet gå undan så hon får lite avstånd till hunden vi möter.

Annars har hon inga problem med andra hundar,umgås med flera vi känner och det har alltid gått bra med hundar hon fått lära känna, tar bara ett par minuter tills hon slappnar av.

Tyvärr är det så många som inte fattar att "större" hundar också kan tycka det är obehagligt att möta andra hundar.
Hon skäller helt enkelt med betydelsen "håll avstånd" och inte "jag ska ha ihjäl dig om du kommer hit"

Min ridgeback gjorde utfall, ett tag rätt rabiata sådana, pga osäkerhet.
Hundar hon kände väl var absolut inget problem men främmande hundar gillade hon inte.
Vi hade en del andra problem också, bla var hon även rädd för folk, men vi försökte hantera det på en bred front, inte bara se till just de moment som gick snett.

- Såg över hennes kost; när jag tog bort ett kosttillskott blev hon mycket bättre (man kan undra vad det var i det där kosttillskottet egentligen för Ilona blev alltså helt rabiat och våra andra hundar som inte riktigt hade de tendenserna blev i stället tokskälliga och började jaga som idioter trots att de inte gjorde det annars:eek:).

- Kollade upp hälsan: hon hade upprepade segdragna halsinfektioner trots att tonsillerna var borta, när hon inte hade ont i halsen funkade hon mycket bättre.

- Såg över aktiveringen: en välstimulerad Ilona var betydligt beskedligare än en understimulerad. Det var dock inte alltid så lätt eftersom hon krävde en hel del både fysisk och mental aktivering men inte riktigt köpte de alternativ som jag tyckte var bra. (Tex så var det ju mycket roligare med rådjursjakt än agility.)

- Tränade på hundmöten: Hundar som vi inte skulle umgås med längre tid slapp hon att träffa på närmare håll utan det räckte med att hon fick se dem på lite avstånd och att hon kunde hålla sig i skinnet i det läget.
Var det hundar vi skulle umgås med så brukade vi börja med en koppelpromenad tillsammans för att sedan släppa hundarna och fortsätta promenaden.

- Försökte få henne att lita på att jag som matte kunde fixa läskiga situationer i största allmänhet, som hund- och människomöten tex.

- Massa belöning när det gick bra naturligtvis.

- Det som blev den slutliga "kronan på verket" var förbudsträning med Nej-kommando kombinerat med vattenspruta. Det behövdes inte många gånger innan hon insåg att det var dumt att göra utfall.
Dock tror jag inte att vi hade nått det resultatet med BARA vattenspruta, utan det underliggande jobbet.

Ilona blev mycket bättre men helt 100% pålitlig blev hon aldrig. Hon var ganska beskedlig när hon blev gammal och jag fick emellanåt höra vilken välfungerande hund jag hade :).
Det var ju inte hela sanningen men kanske ett kvitto på att jag hanterade henne rätt och att hon fick en ganska trygg tillvaro trots allt där hon slapp vara osäker.

Jag tänkte mest på utfall, problem vid hundmöten och liknande.

Jag misstänker att det kan vara lättare att komma till rätta med hundar som mest lever rövare i koppel än att förändra hundar som genuint ogillar andra hundar om du förstår vad jag menar.

Även hundar som avskyr andra hundar kan ju fås att uppföra sig.

Jobbar jag med min lilla så uppför han sig väl vid hundmöten, men slappar jag/gör fel det minsta så vrålar han. Jag föredrar att försöka göra antingen eller istället för ett halvdant färsök så orkar/kan jag inte göra rätt så drar jag bara med honom.
Men med honom har jag faktiskt fått en lektion i hur jag ska hantera honom. Det tog tränaren tio minuter - en kvart typ :o att få styr på oss. Han har inga problem med andra hundar, han har problem med att sitta fast i koppel och inte kunna agera så som han skulle göra om han var lös.

Min stora fick vid flytten tillbaka till stan för sig att muppa upp sig, jag var sjuk och det var mycket som hände. Men det beteendet ordnade snabbt upp sig och nu behöver jag bara korta koppelt och tala om för honom att jag HAR sett den andra hunden så är det inget problem i 90% av fallen. Däremot så har han blivit mindre välfungerande när det gäller att umgås med andra hundar efter att han kastrerades (närhan var 8år pga sjukdom). Hundar han känner väl är inga problem men han är långt mer oförutsägbar med vilka hundar han fungerar med eller inte.

Jag misstänker att det kan vara lättare att komma till rätta med hundar som mest lever rövare i koppel än att förändra hundar som genuint ogillar andra hundar om du förstår vad jag menar.

Även hundar som avskyr andra hundar kan ju fås att uppföra sig.

Jobbar jag med min lilla så uppför han sig väl vid hundmöten, men slappar jag/gör fel det minsta så vrålar han. Jag föredrar att försöka göra antingen eller istället för ett halvdant färsök så orkar/kan jag inte göra rätt så drar jag bara med honom.
Men med honom har jag faktiskt fått en lektion i hur jag ska hantera honom. Det tog tränaren tio minuter - en kvart typ :o att få styr på oss. Han har inga problem med andra hundar, han har problem med att sitta fast i koppel och inte kunna agera så som han skulle göra om han var lös.

Min stora fick vid flytten tillbaka till stan för sig att muppa upp sig, jag var sjuk och det var mycket som hände. Men det beteendet ordnade snabbt upp sig och nu behöver jag bara korta koppelt och tala om för honom att jag HAR sett den andra hunden så är det inget problem i 90% av fallen. Däremot så har han blivit mindre välfungerande när det gäller att umgås med andra hundar efter att han kastrerades (närhan var 8år pga sjukdom). Hundar han känner väl är inga problem men han är långt mer oförutsägbar med vilka hundar han fungerar med eller inte.

Kan skriva under på det där angående din mindre hund!
Man får se till att antingen ignorera eller jobba helt med det och sen får man försöka vara lite på allerten.

KL

Vi ignorerar först och skvallrar när vi kommer till ett avstånd vi klarar av en bit efter mötet. Hunden beter sig sjukt mycket bättre (är tyst, kan ev. dra i kopplet) o alla är glada. Blir det fel: drar jag bara med mig honom och tittar inte på honom/andra hunden.

Vi har tagit hjälp av 5x1timme kurs och det var sjuuukt värt, kanske inte för tipsen vi fick men för att få en konsekvet träningsplan, att hålla FAST vid träningen, att inte ge upp och även se hur mycket bättre det kan bli (han betedde sig enormt bra under lektionerna, när den var slut och vi gick bort en bit så var han sitt vanliga jag igen ;)).

Nu beter han sig bra i 8 fall av 10 och i de två fall det går dåligt blir vi överrumplade av någon hund och jag har inte varit "med" i skallen ;).
Det positiva är att beter han sig bra kan han ofta få ytterligare beröm genom att få komma fram och få hälsa, det brukar nämligen vara mer ok för andra hundägare att hälsa på en lugn hund än ett vrålande, morrande monster, såklart! :p

Så för att svara på originalfrågan: Kurs funkade skitbra för oss, sjävla kom vi ingenstans. Från galen vrålare till busig koppeldragare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 442
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka