Hundar passar inte i lägenhet?

W

WhiteYote

Satt och funderade lite på det här med några bekanta häromdagen, tänkte att det kunde vara intressant att höra åsikter från lite annat hundfolk. Ofta så skriver folk, när de annonserar ut sina hundar/valpar, att de inte säljs till folk som bor i lägenhet. Vad är det som är så hemskt med med att hålla en hund i lägenhet?

Är det på grund av att lägenheter ofta är mindre än hus? Det är åtminstone det enda jag lyckats komma fram till att det skulle kunna bero på. Jag (och bekanta) är av den bestämmda uppfattningen att 'inomhus' är den plats där hunden ska vara trygg och lugn, det är där den får maten serverad och det är där den sover, inte mycket annat, detta borde alltså inte krävas någon större yta. All aktivering, och då talar vi förstås mycket aktivering -inte bara småpromenader runt huset á la Berit 86 år- sköts utomhus, där det finns större möjligheter och framförallt större ytor att aktivera hunden.

Åsikter?
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Är man seriös med att aktivera hunden och ta långa promenader så är lägenhet enligt mig inte ett problem. Hunden går ju även att aktivera inne genom leksaker, godisgömmor m.m.

Det beror ju även på vad man skaffar för hund.
En liten sällskapsras kan väl knappast lida av att bo i lägenhet?

Bara man tar sig tid att motionera hunden så. :)
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Jag ser då inga som helst problem med att ha hund i lägenhet. Så länge hunden har "sin" plats där den kan ligga och vila och får tillräckligt med motion så tycker jag inte det är något att diskutera.

Många gånger är det dom hundar som bor i lägenhet som får mer motion än dom som bor på en gård på landet.

Allting är upp till ägaren. Man måste tänka på vad behovet hos hunden är och har man en hund som behöver mycket stimulans så måste den ju få det även om den bor på landet.

Jag kommer snart ha två schäfrar i min lilla tvåa och enligt vissa så är jag säkert en djurplågare.
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Många gånger är det dom hundar som bor i lägenhet som får mer motion än dom som bor på en gård på landet.

Allting är upp till ägaren. Man måste tänka på vad behovet hos hunden är och har man en hund som behöver mycket stimulans så måste den ju få det även om den bor på landet.
Jag har funderat lite på samma sak. Det står lika som det där med lägnhet i annonserna att de nuvarande ägarna vill att hunden/valparna ska 'komma till landet'. Som om det skulle vara en garanti att hunden aktiveras och tas om hand ordentligt?! Snarare tvärtom, de flesta jag känner till som har hund på landet har hunden i rastgård hela dagarna, alternativt lös på gården. Inte många promenader, och definitivt inte mycket aktivering, det behövs ju inte eftersom hundarna ändå "är ute hela tiden". Bah! :mad: Som att det skulle räcka.
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Jag har funderat lite på samma sak. Det står lika som det där med lägnhet i annonserna att de nuvarande ägarna vill att hunden/valparna ska 'komma till landet'. Som om det skulle vara en garanti att hunden aktiveras och tas om hand ordentligt?! Snarare tvärtom, de flesta jag känner till som har hund på landet har hunden i rastgård hela dagarna, alternativt lös på gården. Inte många promenader, och definitivt inte mycket aktivering, det behövs ju inte eftersom hundarna ändå "är ute hela tiden". Bah! :mad: Som att det skulle räcka.

Visst är det kanon att kunna släppa ut hundarna i hundgård eller trädgård innan man åker iväg och tränar eller ska gå en runda, men att låta dom springa där ute utan aktivering är väl knappast någon höjdare. Många gör ju så endå tyvärr.

När vi flyttar kommer det inte vara någon skillnad mer än att hundarna kan gå ut medans jag klär på mig. Samma lugna aktiviteter inne och vila och ute är det lek och träning. Det spelar ingen roll var vi bor, det är likadant överallt och det lärs in från början.
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Har haft hundar både i lägenhet och hus, och tycker att lägenhet ofta är minst lika bra.

Ofta när man läser omplaceringar "gärna till landet" så handlar det om problemhundar. Antingen så ylar de när de är ensamma så att grannarna klagar, eller så försöker de att äta upp andra hundar eller dagisbarn om de möts i trapphuset...
Eller så är de sådna nervvrak att de knappt vågar gå ut bland folk eller trafik.
Men det skriver man inte gärna i annonsen, därför "endast till landet"
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Jag bodde med min hund i hus på landet tills för ca 6 veckor sedan och det är en omplaceringshund hon kunde inte vara själv på dagarna utan att sitta i bur för då åt hon upp hela huset:( efter att vi flyttat in till stan tog det ca 4 dagar från att vi flyttat så kunde hon vara hemma själv utan att sitta i bur eller skälla i timmar nu har jag min mamma till hjälp som alltid går ut med min hund i ca 1h promenad mitt på dagen men det gjorde hon även när vi bodde i huset och då var hunden van att vara ute hela tiden så fort vi var hemma men det kan hon inte vara nu men ändå är hon lungare hon har bitit på nån sak men det är inget mot hur hon har gjort tidigare så jag har ju inte positivare erfarenheter mot att bo i hus mot lägenhet direkt.....
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Mina uppfödare tycker att det känns bättre att sälja en hund till en som bor i lägenhet än i hus för då får den kanske bara springa i trädgårdens medans har du hunden i lägenhet MÅSTE du gå ut med den.
Tror att det i längden blir roligare för hunden med, mina är mycket i rastgårdar oxå men det brukar va i mitten på en lång runda som dom spriger av sig dära..

När jag köpte min första hund var jag noga med att berätta direkt att jag bodde i lägenhet åd jag inte trodde folk ville sälja till oss lägenhets boende!
Allt beror väl på hur stor hunden är och så..
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

I regel är det omplaceringar med problem som annonseras ut till "hus på landet". Då rör det sig ofta om stressade hundar som behöver få en lugnare miljö för att kunna fungera normalt.

Sedan att valpar av vissa specifika raser annonseras som "landet hundar" har förmodligen med deras päls/användningsområde att göra. Det är få som har en flock får utanför lägenhetsbalkongen t.ex.

På det stora hela spelar det inte så stor roll om man bor i stan eller på landet när man är hundägare, men vissa omständigheter kan göra att säljaren önskar landet eftersom lugnet, möjligheterna till utevistelse och att utöva sitt "yrke" finns i större doser där.
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

jag tror att de e lätt hänt att sånna som bor i hus blir lite lata och bara släper ut dem för att göra sina behov, medan o man bor i lght så är mna ju tvungen att gå ut med den. å åd är det kankse större chans att man ändå tar en sväng?? eller?? :confused:
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Min hund är en omplaceringshund men jag gick även promenader med den om det inte var kolsvart ute (mörkrädd) träna även lydnad på hundungdom men hon verkar trivas bättre i stan får se efter nyår då kanske hon är tillbaka till sitt stressade gammla jag efter alla raketer det är hennes första år i stan men det ska väl gå vägen hon är inte den rädda typen reagerar inte på skott å sånt...
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Borde väl inte spela någon roll? Visst är det en bonus om hunden kan vara med lös ute i trädgården etc, men som en del skriver, tyvärr blir kanske aktiveringen i övrigt eftersatt. Sedan tror jag i och för sig många riktiga "gårdshundar" på gårdar där folk arbetar hemma med hästar eller jordbruk och hundarna hänger på och drar runt mest hela dagen, även om de inte direkt aktiveras, har ett jättekul och stimulerande liv.

DOCK måste jag personligen säga att just nu, med en liten valpis som ska ut mååånga gånger om dagen, är det skönt att bo i hus och inte springa fyra trappor ner från en lägenhet varje gång det är dax. Det handlar ju dock bara om människobekvämlighet.
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

jag tror att de e lätt hänt att sånna som bor i hus blir lite lata och bara släper ut dem för att göra sina behov, medan o man bor i lght så är mna ju tvungen att gå ut med den. å åd är det kankse större chans att man ändå tar en sväng?? eller?? :confused:

Det är precis min erfarenhet också, när jag bodde i hus på landet blev det inte mycket mer än att hunden släpptes ut och fick vara ute så länge han ville - men särskilt kul hade han det nog inte. Nu är visserligen detta väldigt länge sedan och det var min första hund, så det är troligt att jag skulle agera annorlunda idag. Nu bor jag sedan många år i lägenhet med skogen precis inpå knuten och det blir många timmar i den tillsammans med hundarna i den varje dag.
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Jag bor i tvårummare med make och hund och det fungerar alldeles utmärkt. Vi har stora grönområden ett stenkast härifrån och staden är mycket trevlig att promenera i. Ruskpricken har valt sina egna ställen i lägenheten och det finns alltid möjlighet för honom att gå undan. Eller vara social om han vill det. Han är en mycket bestämd liten hund som alltid är mycket tydlig med vad han vill.

Både svärmor och svärfar bor i hus, svärfar är dessutom friluftsmänniska, så valpis får prova på alla möjliga miljöer och livsstilar. Och han är lika glad och älskar alla lika mycket oavsett.
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

och inte springa fyra trappor ner från en lägenhet varje gång det är dax. Det handlar ju dock bara om människobekvämlighet.
DET är så jobbigt. Bor på tredje våningen utan hiss...
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Jag säljer nog hellre till någon som bor i lägenhet för då vet jag att hunden får promenader och inte bara släpps ut i trädgården!
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Negativt med lägenhet: Slitage. Dyrt att ersäta golv, skrapade dörrar etc. Grannarna under störs när hundarna rejsar i lägenheten. Grannarna störs när hundarna kissar utanför porten. Sen kommer jag inte på mer just nu.
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Negativt med lägenhet: Slitage. Dyrt att ersäta golv, skrapade dörrar etc. Grannarna under störs när hundarna rejsar i lägenheten. Grannarna störs när hundarna kissar utanför porten. Sen kommer jag inte på mer just nu.

Jamen hunden lider ju inte av detta!
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

Men det var anledningar till varför hund inte passar i lägenhet :D Det var ju det TS ville ha motiv till!
 
Sv: Hundar passar inte i lägenhet?

I regel är det omplaceringar med problem som annonseras ut till "hus på landet". Då rör det sig ofta om stressade hundar som behöver få en lugnare miljö för att kunna fungera normalt.

Vilket är ganska underligt egentligen för det är ju inte mer stressande att bo i stan... Handlar ju egentligen om hur matte/husse är... och vad det finns runt omkring... Det är nog en sådan där fördom som många människor har...

Bor själv på 39 kvm med en omplacerad snart 3år gammal flat-hane, vi har gräsmatta framför hyreshuset där han kan springa lös och rakt över vägen har vi ett litet skogsområde. Han trivs jättebra i "sin" lägenhet och blir betydligt mer stressad när vi kommer hem till mina föräldrar som bor mitt ute på landet, stort hus och mega trädgård (6000 kvm) så det handlar ju egentligen om att få hunden att känna sig hemma och trygg... Sen visst, mitt inne i stan med bara asfalt så långt ögat når och världens minsta park... det är kanske mer stressande, men bor man vid ett större grönområde så hunden kan få springa lös ibland så tror jag inte att hunden blir mer stressad av stan... på landet är ju snarare mer hundar i hundgårdar som skäller, jakthundar på drev, skott från jaktlag, mycket maskiner i rörelse... det är hela tiden något på G...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 914
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp