Hundar och skateboards

Banni

Trådstartare
Någon mer än jag som har detta tråkiga problem med en hund som gör utfall mot skateboards och inlines nu på sommaren?

Varför reagerar vissa hundar så starkt mot skateboards? Jag tycker det verkar vara ljudet som min hund ogillar mest eftersom vissa tex longboard åkare som har supermjuka hjul bryr sig hunden inte om så mycket.

Jag har en skateboard själv eftersom jag åkt mkt när jag var yngre, så jag och min kille har varit ute några gången och försökt träna/åka med hunden men han blir så stressad så man kan bara hålla på i 10 min innan helt slut, verkar ändå inte hjälpa ett dugg för även om han slutar skälla när vi åker skäller han ändå på andra åkare..

Någon som har några bra tips? Är inte intresserad av klicker/skvallerträning.

Sv: Hundar och skateboards

Låter ju som att det är mer miljöträning som behövs. Jag hade ändå övervägt att lära hubden fokusera på annat.

Träna, träna och åter träna. Jag åker själv både longboard och skateboard. Nu är min tik för gammal för att orka med tempot så jag brukar låna min systers Jack Russel, han var helt rabiat i början och gjorde utfall jämt, men nu ett år senare är han riktigt trevligt träningssällskap. :)
Låt brädan ligga framme hemma, åk till affären när du ska handla, ja alla små rutiner, hunden kommer att vänja sig. Sen är faktiskt klicker otroligt bra, processen går något fortare tycker jag.
Se till att ha med vatten bara så att hunden kan dricka när det är så varmt.

Lycka till!

Vad gör du när hunden gör utfall? Nu är ju du av någon anledning intr intresserad av skvallerträning, men har du testat att berömma översvallande och belöna med massa gott godis eller roligaste leksaken så fort du hör att en skateboard närmar sig? Alltså innan hunden taggat upp sig? Beöm och kasta ett godisregn på marken så hunden kommer av sig och kan fokusera på godisarna. I förlängningen kommer för hoppningsvis din hund fokusera på dig så fort den hör en skateboard.

Gjorde just detta med en terrier jag hade förut som inte kunde låta bli att skälla och skrika åt andra hundar. Det tog inte många hundmöten (någon dag bara) innan det räckte att jag sa "bra" eller "godis" för att hunden skulle komma upp vid min sida istället för att skälla och skrika åt andra hundar.

Passivitetsträning.

Min hund har mycket inbyggd jaktdrift, och hade också lätt att varva upp på ljud och rörelser som valp. Inte så att hon gjorde utfall, för det ligger inte i hennes natur, men så att hon blev hyperaktiv, stressad och svår att få kontakt med.

Just skateboardproblemet hanterade jag ganska enkelt, genom att några gånger förlägga kvällsrundan till ett område där det fanns en skateboardpark. Sedan satte jag mig bara på en bänk alldeles utanför, med hunden kopplad, och så fick hon sitta där och titta på ungarna, som svepte förbi mitt framför nosen på henne, tills hon lugnade ner sig.

Det fungerade jättebra på henne, efter ett par gånger blev hon så blasé att hon slutade bry sig, och sedan dess reagerar hon varken på skateboards eller cyklar, även när hon är lös. Jag har använt samma teknik på höns och burkaniner, som hon också brukade jaga upp sig över. Även det har fungerat förvånansvärt bra.

Blir man för uttråkad själv, kan man ha med sig en tidning eller en bok att läsa, det väsentliga är att hålla ut så länge att hunden faktiskt tröttnar. Med kaninen tog det flera timmar de första gångerna, skateboardparken gick på mindre än en kvart.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 625
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 018
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 818
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar