Hundar och hästar

C

chira

Vi har ett par grannar som har hundar ute på gården jämt. De här hundarna kommer alltid och skäller när man går i närheten med eller utan häst. Min häst är rätt hundrädd, men tidigare har hon inte gjort mer än att takta lite och kollat på dem. Jag har haft överseende med detta och inte velat bråka. Nånstans tycker man ju att de ska förstå att det inte är hållbart med hundar som skäller så fort nån är i närheten.
Men idag så blåste det väldigt mycket när jag skulle ta ut hästarna i hagen. Jag höll fullblodet och min pojkvän tog shettisen. Hundarna kommer i fullfart hoppar mot staketet och skäller! Fullblodet som redan var på tårna av vinden blir livrädd och sliter sig. Gränsen går för mig och jag ryter i åt hundarna innan jag går efter hästen som hoppat in på gården på andra sidan gatan. Då kommer hundägaren och skäller ut mig och påstår att jag är överlycklig nu när de ska flytta! Då ska jag tillägga att jag inte hade någon aning om att de skulle flytta över huvudtaget.

Nu är det här alltså första gången jag över huvudtaget gnäller på de här hundarna. Och då är det jag som får skiten för att deras hundar skrämmer min häst. Hon har alltså blivit rädd för de här hundarna tidigare och hundägarna vet om det. Överreagerar jag när jag tycker att man inte har sånna här hundar ute när det blåser och att jag blir arg? Dels p.g.a att hundana skäller och har sig mer än annars men öven av hänsyende till de som går förbi?

Sv: Hundar och hästar

Det finns folk som tycker att det är jättekul när hundarna skäller på allt och alla som går förbi och skiter i att det skrämmer både det ena och det andra. Våra hästar lärde sig att det inte var nåt att hetsa upp sig för. Men jag tycker det är STÖRANDE.
Hade jag själv såna hundar vetesjutton om jag hade dom där folk o fä går förbi.

Ska väl först säga att jag är hund o häst ägare.
Jag stör mig ochså på skällande hundar,men det är deras hundar på deras tomt och inhängnade,så du har ingen rätt att fostra dom utan får då välja en annan väg att gå om det stör din häst.
Det är mycket värre med dom som inte har staket o hundarna kommer ut på vägen,runt benen på hästarna och gärna tar en tugga i haserna :devil: sådana grannar har jag,behöver väl inte säga att jag undviker att rida igenom dår alt.går av hästen o leder

Det är bara att miljöträna din häst bättre och mera - alla andra kan väl inte smyga omkring för att din häst är på tårna p g a blåsten ute:confused:

Sen att det är störande med skällande hundar det är en annan femma, om de står och skäller hela dagarna d v s.

Hundarna är på sin tomt och försvarar sitt revir när någon passerar, ouppfostrat? Tja, kanske, men ändå ett ganska naturligt beteende.

Din häst är ditt ansvar - vad gör du om ngn kommer och flaxar med ett paraply i vinden och din häst blir skrämd - skäller ut dem?

Visst är det störande med skällande hundar och nog tycker jag att ägarna borde fostra dem bättre - men å andra sidan så tycker jag nog du borde "fostra" din häst lite bättre också :p

Hur reagerar du när du går förbi hundarna?
Normalt sett brukar hästar vänja sig om de blir utsatta för samma sak varje dag och skällande hundar skulle jag personligen se som bra miljöträning :p

Men om det nu är så att personerna ska flytta så kan du ju försöka tänka på detta inför de som ska flytta dit (eller försöka ta det med de som bor där nu) om det visar sig att de också har hundar - se till att prata med dem direkt när de kommer dit och kanske försök komma fram till någon lösning som kan bli bra för er båda. Kanske be dem ha hundarna inne en viss tid varje dag?
För inte kan det vara särskilt trevligt för hundarna heller om de "måste" skälla på något kanske pga stress eller hotbilden, varje dag heller?

Med risk för lite trådkapning - men igår var jag riktigt sur här hemma oxå - pga ena grannens hundar.
Jag har själv hundar , mina hästar är vana vid att ha hundar runt omkring sig - men igår hade grannen tagit med sig sina 4 jakthundar och släppt dom på sin jaktmark(som gränsar till vår).
Dessa fyra hundar kom springande till hagen där våra just avskilda föl går med sin valackkompis. eftersom dessa redan innan var lite förvirrade (andra dagen ute utan mammor i flocken) så blev de jättestressade av att ha fyra ställande, vrålskällande hundar runt omkring sig:crazy:
Det tog mig en halvtimma att ta in fölen, hela tiden med 4 idioter skällandes i bakhasorna.
Jag ringde grannen och bad (ja i lugn ton) honom hämta hem sina hundar...
- hahaha fick jag till svar, jasså det var dina hästar de ställde så fint, jo jag hörde dom allt:eek:
Sedan fortsätter männsikan: - Tur att de just sprang till dig , dina djur är ju vana vid hundar... SUCK säger jag bara...

du skulle talat om för honom vad en häst kan göra med en hund.... mina hästar, och särskilt den ena (som varit hingst länge) attackerar främmande hundar som kommer in i hans hage. han springer efter dom och slår med frambenen. det är ganska vanligt att dom reagerar på det sättet, har sett flera göra likadant.

damen som hade hunden lös fick sig en uppläxning om vad som kunde hända om hennes hund kom in i hästhagarna igen. efter det var hunden alltid kopplad.....

Jag har också en häst som kan attackera hundar som kommer in i hennes hage så jag har varnat jaktlaget här eftersom en hund var i min hage en gång. Hunden försvann dock ganska kvickt efter att stona mottat ut den. Men som jag sa till jaktlaget så är hästarna skodda och inte speciellt hundrädda och skulle mycket väl kunna sparka dom illa och det skulle vara väldigt tråkigt om deras hundar blev svårt skadade. Det var inga sura miner från något håll

Jag tror den hunden som var i min hage var en unghund under träning som inte riktigt hade koll på vad som skulle jagas och det verkar som om jägarna tränar sina hundar längre bort nu. Däremot knatade det förbi en trött jakthund här idag men den tittade inte åt hästarna utan passerade bara på vägen och då är det helt ok för min del.

Sen finns det en hund som ofta är ute i trädgården och skäller frenetiskt när jag rider förbi. Så en dag när ägaren var ute stannade jag och då berättade ägaren att den hunden hade blivit översprungen av en flock hästar en gång och är nu livrädd för hästar. Ägaren har dock ett väldigt bra staket så det är ingen risk att hunden kommer ut och jag (och hästen) är beredd på detta så vi bryr oss inte längre.

Så här har vi hundägare och hästägare en rätt bra kommunikation faktiskt. Hundägare vet inte alltid hur hästar reagerar men om man pratar med varandra och förklarar så kanske det kan bli en ökad förståelse från bägge håll?

Senast ändrad:

så länge hundarna håller sig på sin sida av staketet ser jag inga problem alls.

Nu rörde det sig om en flock med virriga årsföl ju. Mina gamla ston skulle ha gett hundarna en rejäl fajt direkt...

Det är helt meningslöst att prata med den hundägaren - han lyssnar bara på sina egna ord i alla lägen:(

Du skulle stängt in hundarna i en box och ringt polisen, alt ringt jägaren och sagt åt denne att hämta hundarna.
Så vitt jag vet så får dom inte jaga tam/boskapsdjur. (?)

Vet inte om det var på buke någon skrev om det? eller om det var IRL som någon sa att de gjort så.

Jamen, jag är ju hundägare själv, och vill inte ha en massa bråk om lösspringande hundar.

Problemet är bara att ägaren har 4 hundar som han släpper tillsammans, om det kommer en o annan vovve och hälsar på här ibland så är det inte hela världen - men när det blir så många, och dom driver i flock så blir det extra tufft.

Varför kan man inte få ryta till? Och varför är det inte hållbart med hundar som skäller, så länge de är kvar i sin trädgård/inhägnad? Jag är själv hund- och hästägare och står på båda sidor. Vi har en vakthund för att vi bor som vi gör. Hans skällande uppmärksammar ju oss på när det kommer folk och skrämmer förhoppningsvis bort folk med ofog i tankarna. Men han skäller ju inte hela dagarna, bara när det kommer förbi folk. Jag skulle inte se något problem att någon ryter till på honom om deras hästar är rädda. Han är ju i trädgården, bakom staket, men känner de sig hotade kan de väl få ryta så mkt de vill. Så länge de inte försöker skada honom!
Jag själv har rytit till på en grannes hund, den kom alltid farande och hoppade upp med framtassarna på staketet och skällde. Jag ryade på den en gång och sen var den alltid tyst när jag red förbi. Kanske hjälpte att jag visste vad den hette och den lyssnade kanske extra när man la till namnet ;)

Å andra sidan tycker man ju att din häst borde vänja sig vid skällande hundar om de alltid är där? Har haft hund-ovana hästar men de har snabbt vant sig vid att hunden far omkring samt skäller.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar