Hundar och elstaket

Satis

Trådstartare
Jag har hundar hemma och hästar som går i hage precis intill huset. Hundarna är alltid med in i hagarna och när jag pysslar med hästarna vilket jag tycker är positivt (hästarna är vana). Hitills har jag haft elen av i staketet men får hem en unghäst inom kort och måste ha på elen igen...

Hur gör jag för att hundarna inte ska börja tycka det är obehagligt att gå in i hagen? Ska jag ha elen av just vid grindöppningen kanske? Eller bara ha elen på under natten? Hur har ni andra löst det?

Sv: Hundar och elstaket

Vad är det som är positivt med det?
Det är livsfarligt!

Från det att jag köpte min hund har jag tränat att han aldrig får gå in i en hage. Min hund är inte rädd för hästar, och de flesta hästarna har inget problem med hunden heller. Men de får "mötas" utanför hagen.
Min hund får sitta snällt och vänta när jag går och hämtar hästen, eller vara inne i stallet.

Även om just den här hästflocken är hundvana, hur blir det när du skaffar nya hästar eller är på ett nytt ställe med andra hästar som inte tycker om hundar? Och din hund rusar in i hästhagen.
Eller andra hagar, kor, får, you name it. Hunden ser ingen skillnad.
Har du tänkt på det?

Det är livsfarligt!

Även om just den här hästflocken är hundvana, hur blir det när du skaffar nya hästar eller är på ett nytt ställe med andra hästar som inte tycker om hundar? Och din hund rusar in i hästhagen.
Har du tänkt på det?

Jag tycker inte att man ska måla faan på väggen. min hund får givetvis vara i hagen, mina normalfuntade hästar klarar det, och min normalbegåvade hund har vett att läsa situationen, ;)
dom har ett härligt förhållande. hunden ligger gärna i hästarnas hö, dom äter brevid.
Dom gånger jag träffar andra hästar, i andra hagar så har jag kontroll på min hund, så då går hon inte in i hagen. :idea:
En unghäst skulle jag ta det lite försiktigt med, men förutsätter inte att hästen vill ha ihjäl hunden.

Vi har bara el på övre tråden, så då kommer inte hunden i kontakt med den.

*Jenny*

Kan hända att jag tog i väl hårt, men mitt tycke är att hunden inte har något att göra i hästhagen.

Jag vill fortfarande veta vad man får ut av att ha med den in i hagen, vad är det som är så positivt? Vad är det jag går miste om?
Så kanske jag med kan sluta vara hönsmamma.

Mitt tänk är:
Hunden och hästarna bor hos mej, hunden har hundlucka, alltså hade jag fått jaga ihjäl mej om jag skulle hålla dom åtskilda.
mina tidigare hundar har inte velat vara med hästarna, en liten bichon frise bet hål i skinnet på 2 hästmular som hade fräckheten att nosa på honom.
Då lärde hästarna sig att gå undan denna lilla "fyfaan"

Våran nuvarande Impa var uppfödd på en hästgård, så hon var redan "hästvan", och jag litar på mina hästar. Alltså så fick dom umgås från första stund.

jag är ofta i hagen med mina hästar, sitter och solar, borstar hästarna, mockar, tittar till, och lagar, bara är... Alltså vill jag att det funkar mellan djuren.
Vi har hagar på flera ställen i byn, så när jag går dit med hästarna vill jag gärna ha hunden med, det blir ju en extra promenad.
Mitt mål är att kunna rida och ha hunden med, men än har jag inte kunnat prova. har opererat armen, och har ridförbud.

Kort och gott så är djuren en del av familjen, och det skulle inte funka om jag skulle använda tid och energi på att hålla dom åtskilda.

Jag är en hönsmamma i mycket, men jag litar på mina djur, så jag väljer att inte se faror i allt:o

Jag tror inte du missar nått, du har bara ett annat tänk än jag. inget är rätt eller fel, läs dina djur, och gör de du tycker känns bra!:laugh:

*Jenny*

Det är livsfarligt!

Från det att jag köpte min hund har jag tränat att han aldrig får gå in i en hage. Min hund är inte rädd för hästar, och de flesta hästarna har inget problem med hunden heller. Men de får "mötas" utanför hagen.
Min hund får sitta snällt och vänta när jag går och hämtar hästen, eller vara inne i stallet.

Har du tänkt på det?

Jag litar på mina hästar, de är kolugna och skulle aldrig göra något mot mina hundar. Mina hundar bor här hemma och ska kunna följa med mig där jag går. De är med när jag rider, pysslar med hästarna, mockar m.m. De ska inte behöva stå utanför staketet och glo utan vara med i gemenskapen.

Jag vet inte vad du har för pli på dina hundar men mina hundar lyssnar iaf om jag säger åt dem att stanna och rusar aldrig in någonstans. De går med mig, bakom mig. Självklart ser hunden skillnad på hästarna här hemma och andra hästar. Hundar är experter på att läsa av.

Smart att bara ha el i övre tråden, haha det hade jag inte tänkt på, känns självklart nu när du säger det.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 962
Senast: Piaff
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 270
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka