Hundar och bad

Sv: Hundar och bad

Självtork. Han är korthårig, så det finns ingen mening med att sitta och föna honom:D .. Dessutom är han livrädd för hårtorken:p ..
 
Sv: Hundar och bad

När ni badat/duschat era hundar låter ni dem självtorka eller "fönar" ni dem?

Jag fönar och kammar samtidigt. Har en hund med lång päls som kräver at man borstar och fönar den torr för att undvika tovor.
 
Sv: Hundar och bad

Jag blandar , torkar först med handuk tills han inte är drypande blöt längre ^^ Sedan kör jag med hårtorken tills han nästan nästan är helt torr , sedan får han lufttorka ^^

Han är en nerklippt mellanpudel , men me hyftas lång päls ändå :smirk:
 
Sv: Hundar och bad

de får självtorka. mina hundar schamponeras väldigt sällan, max en gång per år, och det brukar bli en riktigt varm sommardag.
 
Sv: Hundar och bad

Det beror på =) Om det är inför en utställning så fönar jag dom torra, annars blir det en massa handdukar :D
 
Sv: Hundar och bad

Torkar med handduk sedan får han självtorka! Det bästa tycker jag!
 
Sv: Hundar och bad

Jag fönar!

Har en bearded collievalp som just blivit kompis med fönen;)

Hemma hos mina föräldrar är det bara den långhåriga Bearded korsningen som fönas.
 
Sv: Hundar och bad

Eftersom jag brukar bada min hund på våren efter allt salt har försvunnit så torkar jag med handduk. Gör det efter kvällsrundan så då hinner han torka tills nästa dag när det är dax att gå ut igen. Fick faktiskt bada honom häromdagen för han hade rullat sig i något som liktade vedervärdigt och då torkade jag honom med hårtorken efter handduken med tanke på årstiden och temperatur.
På sommaren när det är riktigt varmt spolar jag ofta av honom lite snabbt med trädgårdsslangen och han älskar det! Svalt och skönt!
 
Sv: Hundar och bad

har en labrador som jag fönar :rofl:
hon får så lätt eksem om hon får gå blöt länge.. tråkigt men gör det för att hon ska slippa klia sig heeela tiden
fast på somrarna så får hon bada bäst hon vill ute, då torkar hon så pass snabbt i solen att hon inte behöver vara blöt så länge :D
 
Sv: Hundar och bad

Oftast så tvättar jag mina hundar på kvällen, så att de självtorkar under natten. De blir för fluffiga om jag fönar dem :eek: ;)

Jakthundarna badas ca 5-6 gånger/ år och terrierna ca 1 gång per månad med schampo. BC'n badas ungefär som jakthundarna, med schampo + att han när tillfälle ges badar på egen hand nere i ån, i närmaste vattendrag/sjö eller i dotterns badpool på sommaren, eller i fårens vattenbalja, eller i hästarnas badkar (när vi hade hästar) Lapskan kommer nog att tillhöra skaran som badas med schampo 5-6 gånger per år.

Eftersom jag bor, som jag gör, så spolas hundarna ev en del mellan tvagningarna dessutom. Annars skulle det bli olidligt eftersom de gärna rullar sig i diverse fårskit och annat äckel periodvis :crazy: :D
 
Sv: Hundar och bad

Jag torkar det värsta med en handduk och sedan får han självtorka. :)
 
Sv: Hundar och bad

självtorka =) Men då ha tiken min inte så mkt hår mer än på huvudet, benen och svensen =) En nakenfis med andra ord =P
 
Sv: Hundar och bad

Ni som låter hundarna självtorka, tycker inte ni att det ser ut att bli kallt för dem efter ett tag??? Jag har iofs en golden med TJOCK päls och en cocker som är pälsmonster och borde bada/trimmas oftare.....

Jag brukar tänka att de ska få självtorka men efter en stund åker fönen fram och det är INTE populärt...

På sommaren är det ju enklare men nu på vintern känns det kyligt att självtorka trots 20 grader inne. Eller är det bara jag som är hönsmamma som vanligt...
 
Sv: Hundar och bad

Icke. Västgötar är en tålig ras med tjock päls. ;)
 
Sv: Hundar och bad

Jag går på hundsim med min hund 1/v så han blir tvättad ofta.
Försöker torka honom så gott jag kan med hundtrasan och sedan handuk, sedan får han ett fleec täcke på sig :)

På sommrarna får han torka av sig själv när han har badat ute. Det är en labrador.
 
Sv: Hundar och bad

Min vovva badas inför utställning, annars med 3-4 veckors mellanrum. Kramar ut så mycket det går med handduk, sen får hon springa sig varm/torrare inne innan fönen åker fram, blåser henne dock inte snustorr.

Badar på kvällen.

Blev dock en del avspolning när det var varmt i somras och då fick hon självtorka, var dock en del päls att kamma ut sedan på kvällen :angel: :angel: pälsras
 

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 018
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp