Hundar o vildsvin

Luff

Trådstartare
Så var dom då här då griseländena.
Jägarna som aldrig går i skogen jublar - vildsvin att skjuta.

Men jag som då knallar runt vill veta hur grisarna reagerar på hund o människa.

Att en sugga med smått blir förbaskad det vet jag men om man kommer med jycken och jag sjunger (idag vart det pepparkaksgubbarna m gris) och väsnas.
Flyttar en normal gris på sig?
Anfaller dom hunden eller människan OM dom anfaller?

Min jycke skulle säkert få tuppjuck om det kommer en gris mot oss så min plan är att släppa honom så han kan hålla undan och jag kan smyga iväg.
Är vi ihoptrasslade m koppel så går det definitivt åt helsicke.

Men har det någonsin hänt att en gris gått till anfall utan anledning?

Bitvis luktar det gris rätt rejält så det är helt klart att dom är bofasta.
Jag hörde något idag - kan ha varit 50 m bort - ska man undvika sådana platser.
//Luff som gärna möter rovdjur men inte vilda grisar (ens om dom är tama och i lagården - en sur gris är inte kul)

Sv: Hundar o vildsvin

Finns inga djur som anfaller utan anledning. Mamma gris är skogens drottning och den som hotar hennes barn ska få se på fanken!!!:devil:

Det trixiga är att man inte alltid vet vad som djuren går och filosoferar över.....En gris kanske bara tycker din jacka är ful, och en annan kanske är sur över att det regnar....

Iregel är det lösa hundar grisarna attackerar och sedan flyr hunden fram till husse eller matte för att ta skydd.

De flesta grisar hör dig långt innan du hör dom! Och de flyttar på sig i god tid.

/KT

Det låter bra att dom flyttar på sig.
Med utan anledning menar jag utan att man medvetet stör dom naturligtvis - modell unggalt ligger och susar och där kommer jag över stock o sten på svampjakt.

Fast blir det som med övrigt vilt här så håller det väl inte i sig. Jag nästan trampar på rådjur o hare.

Min jycke skulle säkert uppskatta en liten dans med grisarna men han får mycket sällan gå lös.

Nej.... grisarna är inte intresserade av att ha onödig kontakt med dig.

Som vanlig svamplockare/söndagsflanerare/skogspromenerare har du inget att frukta av grisarna....

Och så länge din hund inte stör grisarna så stör de inte dig och din hund.

Med störning menar jag att din hund söker upp och irriterar grisarna.

Sanning med modifikation. De fick skjuta av en flock grisar i ett strövområde utanför göteborg för att de blivit för oskygga. De omringade ett par bundna hundar på Bkn och jagade folk.

Som vanlig svamplockare/söndagsflanerare/skogspromenerare har du inget att frukta av grisarna....

Inget att frukta som vanlig svampplockare...... :confused:

Den faran som finns är om man knallar i buskar och snår och råkar trampa i ett mammagrisbo.
Då skulle jag känna viss fruktan.

Vi har också vildsvin, jag hoppas att de kommer att käka på våra ekollon.:D

jag skulle vara ganska försiktig om jag hade med mig hunden i ett gristätt område. de är inte lika skygga som annat vilt.

Här är då inte grisarna skygga. Dom traskar gärna ner från skogen och ut på min tomt om nätterna, och det är öppet precis överallt här. Jag har hundar som låter och luktar, men dom kommer ändå.

En gris stod på tomten när hundarna skulle ut, vilket innbar att min hanhund skulle ha bort honom. Grisen stod dock kvar, och det blev ett litet slagsmål. Min hane släpper på kommando, så han kom tillbaka till mig fort, och DÅ lunkar grisen iväg..

Den naprapat jag gått hos några gånger råkade ut för ett vildsvinsmöte väldigt centralt i Strängnäs. Naprapaten var på
sin motionsrunda gående när han hör ett ljud, kollar åt det hållet
ljudet kommer ifrån och ser en stor galt (är det det hanarna heter?).
Naprapaten hostar då och rör foten mot marken och väsnas lite
för att djuret ska höra honom och ge sig iväg. Men tvärtom blir
vildsvinet intresserad och börjar röra sig emot honom. Mannen
vänder sakta och går lugnt därifrån och försöker hålla utkik efter
något han kan hoppa upp på om han skulle bli attackerad.
Vildsvinet förföljer honom på nära håll en lång bit. Mannen sade
att i det läget var han inte alltför kaxig som människa. När
mannen når några bostadsrättshus skyndar han sig runt
ett av husen och "tar skydd". Vildsvinet hade senare fortsatt
in mer centralt och synts till vid den gatan där jag bor samt vid
en skola intill. Några vid en busshållplats hade ringt polisen som
ringde någonslags jägare som hade kommit och följt efter vild-
svinet. Han kunde ju inte skjuta inne i stan. Vildsvinet tog sig
en lång bit och fortsatte senare in i en mindre skog.

Det skulle jag inte vilja påstå.
Men dom har en lite annorlunda syn på det där med anledning.
Du går i deras skog. Anledning.
Du trampar på dess unge. Anledning.
Du har en ful mössa. Anledning.

Anfaller dom hunden eller människan OM dom anfaller?

Vi jagar viltsvin bland annat och det har hänt EN gång på alla dessa år att en drivare har fått klättra upp i julgran för att en gris var aggressiv.
Visst skadas det hundar i bland, men även hjortarna skadar dem med sparkar och horn.

Min erfarenhet är att de 99% av gångerna du har griskontakt så märker du inte ens dem, de ligger och trycker och flyttar sig långt innan.

Så var dom då här då griseländena.
Jägarna som aldrig går i skogen jublar - vildsvin att skjuta.

Jag är nyfiken, jublar verkligen alla jägare av vildsvinsjakt?:confused:

Har fått för mig att en del tycker det är bra jobbigt med så svårjagade djur, jägarna kanske inte vill känna sig överlistade?:angel:

Har fått för mig att en del tycker det är bra jobbigt med så svårjagade djur, jägarna kanske inte vill känna sig överlistade?:angel:

De är inte så svårjagade... När man inte vet hur grisarna funkar så är de kanske svåra, men vi har jagat dem i över 10 år och har inga problem. Det som kan vara svårt är att få dem ur såten och det kan vara svårt att bestämma ålder och kön, men vi skjuter gris vid i stort sett varje jakt.

Och nej, alla jublar inte, de förstår mycket i sin väg och många är dessutom rädda för dem.

Nej, det gör inte alla jägare!

svårjagade är inte vildsvin :grin:
Men jag förstår att du med din syn på jägare gärna tror att det är på det viset; att djuren är smartare och slugare än oss jägare och våra hundar..

Däremot åsamkar de markerna enorma och kostsamma skador, så vi här uppe är bara glada över att slippa ha dem på våra marker :cool:

svårjagade är inte vildsvin :grin:

Men jag förstår att du med din syn på jägare gärna tror att det är på det viset; att djuren är smartare och slugare än oss jägare och våra hundar..

Då måste media-läs jägartidning-än en gång göra felbedömningar, har inte läst ett enda repotage om annat än att det är svårt att jaga just vildsvin.

Angående jägare så ja, jag har svårt för den typen av jägare som vill ha bort rovdjur, vare sig det är varg,lo eller räv, bara för att de själva ska få skjuta mer av de bytesdjur som dessa livnär sig på.Det finns gott om jägare som inte förstår att rovdjuren gör nytta i naturen, en nytta som aldrig kan ersättas med en jägare och dess bedömmningar.

Men det är inte så konstigt egentligen att den kunskapen är dålig- de jägarutbildningar som jag har haft insikt i tar inte upp vikten av rovdjurens betydelse- det verkar helt enkelt inte ingå i jägarutbildningen, eller också skiter de i det.

Men vildsvin måste ändå vara optimalt för en jägare- inga rovdjur att irritera sig på som konkurrenter, snabb förökningstakt och ett välsmakande kött.

Men det är inte så konstigt egentligen att den kunskapen är dålig- de jägarutbildningar som jag har haft insikt i tar inte upp vikten av rovdjurens betydelse- det verkar helt enkelt inte ingå i jägarutbildningen, eller också skiter de i det.

Jägarutbildningarna vet jag inte, jag fick iaf en bra utbildning i det. Däremot möter jag relativt ofta jägare som jagar i mindre jaktlag som inte har en jägarmässigt avskjutning, de tänker bara på sitt... Ett exempel är några bekanta som har relativt liten mark som förra året sköt 6 bockar på bockpremiären, trots att vi har en relativt svag rådjursstam.

Själv värnar jag om räv och mindre rovdjur (de större har vi inte här), men vi försöker ändå hålla rävbeståndet i schack pga skabben. Dock behövs dem eftersom hararna fullständigt tar över här annars.

En jägarmässigt avskjutning och kontroll är alltid bra, men när okunskap och skjutkåta puckon tar över är det inte alltid lätt att få sin röst hörd. Jag river på ett stort gods här där det är mycket noga med vad som skjuts, skjuter de fel så blir det böter - böter får man för tex. sugga eller kapital hjort. Då viftas det inte riktigt lika ivrigt med bössorna.

Själv värnar jag om räv och mindre rovdjur (de större har vi inte här), men vi försöker ändå hålla rävbeståndet i schack pga skabben. Dock behövs dem eftersom hararna fullständigt tar över här annars.

Varför är det så viktigt med stor avskjutning av räv, något jag undrar,räcker det inte att skjuta skabbisarna, varför ska friska välmående rävar skjutas?
Jag undrar trevligt.;)

Inte stor avskjutning, absolut inte. Men här har vi sett att när rävstammen är för stark minskar så klart rådjursstammen, och det väldigt mycket.

Det är ju egentligen samma sak med allt jaktvilt, man borde ju inte skjuta friska vålmående djur i en utopi, men så är det ju inte, tyvärr.
Sen är det faktiskt så att skabbisarna ökar om rävstammen ökar, är precis som om när det blir trångt så blir det massa skabb.

Därför försöker man hålla det på en jämn nivå.

Kl
Det är skillnad på jägare o jägare. Våra är inga skottkåta galningar - tack o lov.
Däremot är dom aldrig ute i skogen annat än för att jaga. Eller för att resa ett älgtorn.
Han som jagar småvilt på min mark går inte många meter från grusvägen...han tyckte heller inte att det var så gott om rådjur - och dom snubblar man över i skogen.
Andra jaktgrannen är ute i skogen under älgjakt - på helgerna - varannan sådär - och bockpremiärdagen naturligtvis. Hunden är 14 år... så hon jagar inte längre.

Jag bor alltså i en skog som har massor m vilt - älgarna är inte så många men dom ska vara bra klantiga för att bli skjutna. Rådjuren är i princip oskygga - dom springer om jag har hunden med men för folk så flyttar dom sig bara en bit.
Haren har kommit tillbaka - kul - och den är väl etablerad efter att ha varit sällsynt i 10-15 år.
Grävling - överallt - vi har säkert 10 stora gryt inom närmsta halvmilen. Dom äter min svamp...men dom djuren gillar jag.
Räven har bra tillgång på käk och det var länge sedan jag såg någon skabbrump.
Vi behöver inga vildsvin - jägarna kan jaga det som finns - det ska bli mycket intressant att se vad som kommer att hända.
Om det blir överetablering eller om dom kommer att skjuta av effektivt.

Under tiden så håller jag jycken kort men OM grisen kommer då kopplar jag loss...hunn är fasiken så mycket snabbare än mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka