Hundar i hundgård

Seabaz

Trådstartare
Generellt bör man ju inte lämna sin hund ensam mer än si eller så många timmar när man är iväg och jobbar tex.

Är det skillnad på om man har hundarna i hundgård tycker ni?

Jag vet huskys som bor i hundgård hela livet och kommer ut och drar generellt en gång om dagen i nån timme eller så och sen tillbaka i hundgården.

Det är ca 4-6st i varje hundgård.

Vet även jakthundar som spenderar största delen av sina liv i hundgård, inte helt o-ofta bara 1 hund per hundgård.

Skulle detta fungera med tex schäfer? Eller är drag- och jakthundar "undantaget", någon slags oskriven regel att det är ok för dessa men om jag skulle ha en mops/mopsar på det viset vore lite konstigt? Eller?

Generellt bör man ju inte lämna sin hund ensam mer än si eller så många timmar när man är iväg och jobbar tex.

Är det skillnad på om man har hundarna i hundgård tycker ni?

Jag vet huskys som bor i hundgård hela livet och kommer ut och drar generellt en gång om dagen i nån timme eller så och sen tillbaka i hundgården.

Det är ca 4-6st i varje hundgård.

Vet även jakthundar som spenderar största delen av sina liv i hundgård, inte helt o-ofta bara 1 hund per hundgård.

Skulle detta fungera med tex schäfer? Eller är drag- och jakthundar "undantaget", någon slags oskriven regel att det är ok för dessa men om jag skulle ha en mops/mopsar på det viset vore lite konstigt? Eller?

Det ska ju vara en hund som klarar klimatet och kanske inte är den mest förarbundna av raser.
Sen sitter ju en del och skäller 8 timmar i sträck.

Hundgård är en suverän lösning för hundar som passar för det. De får välja själva om de vill vara ute eller inne, de har alltid möjligheten att gå ut och rasta sig om de så skulle vilja, de kan sitta och spana bäst de vill.

Givetvis finns det de som missbrukar hundgården, hundar som inte passar att stå i hundgård etc, men jag har 10.000 gånger hellre mina hundar i hundgård än att ex sätta dem på nått dagis.

Jag har haft alla mina hundar i hundgård, rottisar och ridgeback, och de skuttar dit med glädje. Det har funnits alla konstellationer med en ensam hund eller en flock tillsammans. Några i samma hundgård och ibland med flocken skild åt i två gårdar men med kontakt med varandra. Hundar som fått lära sig från de varit valpar (successivt naturligtvis) och omplaceringar som kommit som vuxna hundar. Invänjningen har anpassats efter individen. Min första rottis hade jag på hunddagis men slutade med det när han inte ville hoppa ur bilen när vi kom dit.
Det är aldrig kul att lämna dem ensamma för länge men är de i hundgård känns det ändå inte som en katastrof om jag blir sen hem pga trafik eller annat.

Lagen säger att hundar som hålls stadigvarande i hundgård ska rastas utanför hundgården minst en gång/dygn, så det är fullt lagligt.
Personligen skulle jag aldrig vilja ha hundar som bodde i hundgård dygnet runt, men under dagtid tycker jag som @Miao att det är en suverän lösning :)
Så länge storleken följer JBVs rekommendationer så ser jag inga problem med att det är flera hundar i samma hundgård. Hellre en väl sammansatt flock på lite för liten yta, än en ensam hund på enorm yta.
Min uppfödare har ett kennelhus där de flesta av deras hundar bor, eftersom de inte kan ha alla hundarna inne samtidigt. De verkar ha någon form av växlingssystem där hundarna under 1 år bor inne hela tiden och successivt fasas ut till att bo på heltid ute i kenneln, och så får de äldre hundarna bo inne växelvis. Hen har labradorer och spaniels.

Jag tror att det är vanligare att drag- och jakthundar är mycket i hundgård för att dels är det vanligt att man har många hundar, dels att hundarna i regel trivs bättre ute än inne (typ polarhundar och spetsar) och även att de, framförallt förr, köptes in och användes som arbetsredskap mer än för sällskap. Ofta har ägarna möjlighet till hundgård också, eftersom jag gissar att majoriteten bor lantligt :)

Vi har ett hundhus med boxar och tillhörande hundgårdar. Hundarna bor en och en men kan se varandra hela tiden. Inne i hundhuset har vi ca 15 grader så det är varmt och gott. Över hundgårdarna är det tak som skydd för regn och sol.
Vi har för närvarande sex hundar och fyra hundplatser i hundhuset så två bor inne permanent (de äldsta), två bor i hundhuset permanent (bla en jämthund som inte trivs inne i värmen) och mina två växlar mellan att vara inne och ute. Tycker det är suveränt bra med hundhus/hundgårdar. Hundarna kan gå in och ut som de vill och har hela tiden sällskap av varandra.

Ni som använder hundgårdar - hur rädda är ni för eventuell stöld? Har ni några säkerhetsanordningar uppe, som t ex lås, larm, övervakningskamera osv?

Jag funderar på hundgård i framtiden men har sjuklig noja.

Ni som använder hundgårdar - hur rädda är ni för eventuell stöld? Har ni några säkerhetsanordningar uppe, som t ex lås, larm, övervakningskamera osv?

Jag är lite nojig för stöld, men i dagsläget har vi inga säkerhetsanordningar mer än att hundhuset är låst. Vi ska bygga nytt hundhus nu till våren, och där kommer vi montera övervakningskamera i hundgårdarna (både inne och ute), och lås till hundhuset så klart. Jag hade gärna haft hänglås på hundgårdsgrindarna, men eftersom jag även nojar för brand så har jag inte bestämt mig för hur vi ska göra ännu.

Jag är lite nojig för stöld, men i dagsläget har vi inga säkerhetsanordningar mer än att hundhuset är låst. Vi ska bygga nytt hundhus nu till våren, och där kommer vi montera övervakningskamera i hundgårdarna (både inne och ute), och lås till hundhuset så klart. Jag hade gärna haft hänglås på hundgårdsgrindarna, men eftersom jag även nojar för brand så har jag inte bestämt mig för hur vi ska göra ännu.
Kodlås kanske??

Vi flyttade ju ut på gård förra året och tanken är att det ska upp en hundgård som ansluter till vårt ena garage så att hunden ska kunna vara ute när jag börjar jobba igen. Eller att trädgården på framsidan ska hägnas in och så bygga ett hundhus. Har inte riktigt bestämt mig än.
Jag är inte jätte rädd för stöld egentligen men kommer sätta lås på grindar och dörr ändå, för man vet ju aldrig vad folk får för sig.

Kodlås kanske??

Vi flyttade ju ut på gård förra året och tanken är att det ska upp en hundgård som ansluter till vårt ena garage så att hunden ska kunna vara ute när jag börjar jobba igen. Eller att trädgården på framsidan ska hägnas in och så bygga ett hundhus. Har inte riktigt bestämt mig än.
Jag är inte jätte rädd för stöld egentligen men kommer sätta lås på grindar och dörr ändå, för man vet ju aldrig vad folk får för sig.

Ja, men jag tänker att kodlås också ställer till det om det är bråttom och de som är på plats inte kan koden?

Inga lås och inga kameror. Bor på landet och det är nästan alltid någon hemma här.

Inga lås och inga kameror. Bor på landet och det är nästan alltid någon hemma här.

Jag bor också på landet, och vi planerar att flytta till gård inom en snar framtid. Därav tanken om hundgård, då jag i nuläget lämnar till dagmatte (mamma/syster). Men det kommer ju inte att vara någon hemma om hundarna väl lämnas ensamma i hundgård.

Är uppvuxen och har fortfarande hundarna i hundgård.

Som valpar är dom självklart med oss jämt och sedan fasas ut i hundgården, som vuxna tycker dom det är roligt att vara inne i 2 till 3 timmar sedan vill dom ut igen med undantag under högsommarvärme då vill spetsarna vara i källaren på stengolvet.

Finns ingen övervakning, finns saker av högre värde att knycka i så fall och ser ett värde av att vem som helst kan ta ut hundarna vid brand.

Tycker också hundgård verkar vara toppen dagtid jämfört med att hunden ska sitta ensam inne i huset. Tror kanske vissa verkar bli en gnutta bekväma med det då "hunden klarar sig" i hundgården liksom, men använt rätt så. Ingen aning hur min hund skulle fungera i hundgård dock..

Fast det skulle nog kännas lite konstigt att ha min hund ute i hundgården medans jag är inne i huset, om jag bodde så och bara hade en hund (eller två för den delen). Draghundar är det ju väldigt vanligt med, men man har ju i regel inte nån enstaka polarhund heller, de jag känner som äger sådana har alla 4-5 st eller fler.

Vi har våra i hundgård, spetsarna mer permanent medans de två andra är där dagtid. Spetsarna är gärna inne i ett par timmar men vill sen ut igen. De tycker om att kunna sitta ute och kika :)

Vi har varsin separat hundgård till varje hund, men mellan två går det att öppna en dörr så den blir dryga 50 m2 när det är öppet. Spetsarna är oftast tillsammans, men som nu när det varit löp delar vi på dom. Inget hundhus, men isolerade kojor till alla med halm och såklart upphöjda liggplatser ute.

Inga lås, vi bor som sista hus på vägen och tänker att det är viktigare att kunna komma in till dom om något händer...

Är uppvuxen och har fortfarande hundarna i hundgård.

Som valpar är dom självklart med oss jämt och sedan fasas ut i hundgården, som vuxna tycker dom det är roligt att vara inne i 2 till 3 timmar sedan vill dom ut igen med undantag under högsommarvärme då vill spetsarna vara i källaren på stengolvet.

Finns ingen övervakning, finns saker av högre värde att knycka i så fall och ser ett värde av att vem som helst kan ta ut hundarna vid brand.

Hur gör ni när ni börjar lära valparna att vara i hundgården? :)

Jag undrar för att min granne inte gjort något vidare jobb med det vad det verkar. Deras valp har ylat och gnällt mer eller mindre konstant i åtminstone 3 timmar, säkert mer :(. Deras vuxna tik verkar vara inne i hundkojan men 4-månadersvalpen står ute i minus 13 och bara gråter så det hörs i hela kvarteret.

Vi har hundhus dvs boxar med tillhörande utegårdar där hundarna är några timmar på vardagar el om vi åker iväg några timmar och de inte kan följa med.
Jag tycker ute är bättre än inne för våra. Ute har de dofter, ljud, rörelser dvs mycket mer intryck som stimulerar dem. Jag upplever dem mer till freds om de blir lämnade 5 timmar i hundgård mot 4 timmar inne.

Sen är min skräck att det ska börja brinna hemma och hundarna är inne. I hundhuset kan de iaf ta sig ut i gårdarna och köpa sig tid el tom klara sig.

Jag undrar för att min granne inte gjort något vidare jobb med det vad det verkar. Deras valp har ylat och gnällt mer eller mindre konstant i åtminstone 3 timmar, säkert mer :(. Deras vuxna tik verkar vara inne i hundkojan men 4-månadersvalpen står ute i minus 13 och bara gråter så det hörs i hela kvarteret.

de flesta vad jag vet har bara "härdat" valpen så att säga. Haft ut den i perioder,omgångar tills den vant sig, mer eller mindre. Inte direkt som folk i allmänhet tänker med "vanlig" ensamhetsträning.

Brukar börja med att ha valpen i liten hage utanför köksfönstret medan någon sitter i köket och dricker kaffe/te eller något annat sedan att vi kan gå där ifrån för att sedan samma i hundgården så hunden ser någon i början och så byggs det på, det märks ganska tydligt om det för den hunden börjas för tidigt.
Så lite samma som när hunden ska lära sig vara hemma själv.

Är bara van vid självständiga jakthundar (drivande och ställande).

de flesta vad jag vet har bara "härdat" valpen så att säga. Haft ut den i perioder,omgångar tills den vant sig, mer eller mindre. Inte direkt som folk i allmänhet tänker med "vanlig" ensamhetsträning.

Okej. Det är nog så de gjort här också. Men lilla valpen har visst inte blivit härdad ännu, kanske tar många månader. Jag hade haft svårt att vänja min hund på det viset.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Har en liten undran, ni som har jakthund eller annan hund i hundgård, hur lär ni en ensam valp och vara där. Lämnar man den ensam i...
Svar
17
· Visningar
3 230
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar