Hundar behöver sällskap av artfränder?

linnsan

Trådstartare
Ja, den diskussionen kom upp lite snabbt med en bekant häromdagen. Hen tyckte att alla hundar ska ha sällskap av andra hundar och ifrågasatte min resa till frankrike då jag i början bara ska ha med schäfern innan jag vet hur allt går. Och då blir han ju förmodligen ensam hund. Om dom nu inte har hund där jag jobbar.

Jag själv tyckte det var lite lustigt och tycker inte alls det är jämförbart med tex hästar som jag tycker ska ha artfränder sålänge de inte slåss eller liknande (personen har även hästar och jag antar att det var därifrån det hela kom).

För det första så spenderar man ju mer tid med hunden, för det andra så går det med lätthet att leka med en hund riktigt ordentligt, vilket inte går med en häst och dels är hundar mycket mer avlade på att vilja vara med människan än vad hästar är.

Jag själv har gärna minst två hundar då jag tycker det är skönt att de har sällskap om man är borta några timmar, och att de kan roa varandra genom lek och liknande. Men jag ser det absolut inte som ett tvång att man ska ha minst två hundar så de har sällskap av artfränd.

Vad är era åsikter i frågan?
Har det gjorts någon forskning i ämnet?

Sv: Hundar behöver sällskap av artfränder?

Jag kommer aldrig mer att ha en hund. Undantag möjligen om det är en individ som uppenbart inte klarar av/mår bra av att ha fler hundar i hemmet.

Mina har otroligt stort utbyte av varandra i stort sett hela tiden.

Ja tycker med att det är skönt att ha mer än en hund, även om nu mina inte kan leka sådär jättevåldsamt pga storleksskillnaden så tycker jag ändå det är bra.

Men samtidigt så kan jag ju lika väl ha en hund som så gott som aldrig lämnas ensam (vilket mina görs sällan ändå) och som får leka med vissa utvalda hundkompisar någon gång i veckan. Jag ser det helt enkelt inte som någon form av djurplågeri eller misskötsel när människor har en hund. Då tycker jag problemet är värre med att hundar inte aktiveras tillräckligt och ligger hemma och glor.

Om du läser Per Jensens senaste bok, så är han lite inne på att två hundar är två ensamma hundar istället för två hundar som har utbyte av varandra.

Så det finns andra tankegångar, än att de skulle ha något behov av artfränder.

Jag tror inte att hundar generellt mår dåligt av att vara ensamhundar men jag tror merparten mår bättre i en välfungerande (hund)flock.

Men sen är ju alla hundar individer. Min aussie Ila skulle förmodligen trivas utmärkt som ensamhund. Hon är lite av en enstöring, föredrar ofta mitt sällskap framför andra hundars. Så länge hon fick vara med mig, träna med mig osv skulle hon nog må jättebra.

Min ridgeback Camaro däremot, hon stortrivs med andra hundar. Framförallt om det är hundar som hon får leka ordentligt med! Hon skulle nog föredra att vi skaffade ytterligare en RR så att hon fick en "riktig" kompis, Ila är nämligen inte så sugen på hennes typ av (våldsamma) lekar :p

Här kan man se stor skillnad på raserna och vad de är avlade för. Aussien är avlad för arbete tillsammans med människan medan RR är mycket mer självständigt flockdjur.

Jag tror dock att Ila skulle uppskatta en annan Aussie mer än hon uppskattar Camaro, även om de två ändå är väldigt bra kompisar.

Jo jag tycker att hundar bör ha någon eller några hundkompisar. Hur mycket jag leker med min hund så är det inte samma sak som en annan hund som kan nosa, pinka och busa p å "samma språk".

Det innebär inte att man själv måste äga den andre, bara att de får umgås regelbundet

Om du läser Per Jensens senaste bok, så är han lite inne på att två hundar är två ensamma hundar istället för två hundar som har utbyte av varandra.

Så det finns andra tankegångar, än att de skulle ha något behov av artfränder.

Fast jag uppfattar honom inte som att de inte behöver artfränder, snarare som att de behöver oss lika mycket som sina artfränder.

dl kl

Det känns som att det är lite individuellt. T om beroendes på ras.

Min hund är ju i princip aldrig ensam. Vi är tillsammans 24/7.

De få ggr jag lämnat honom hos väninnan som även hon har en hund så har han bara legat vid dörren och struntat i hunden och väninnan.
Samma när vi umgås. Han är helt fixerad vid mig, och verkligen ignorerar den andra hunden.
Så är det med alla vi umgås som har hund. Han bryr sig inte. Leker kanske 10 min som max. Däremot gillar han att leka med katten hemma:)
Jag ser det som att jag helt enkelt är hans flock.
Mitt umgänge verkar räcka:D Han måtte tycka att jag är fantastiskt rolig:p

Kan tillägga att min förra hund va inte sån, utan uppskattade annat hundumgänge mkt

Jag vill inte ha en enda hund oavsett hur mycket jag umgås med den.
Jag ser att de har så mycket utbyte av varandra.

Min stora hund har varit ensam i början när han kom till oss, och sedan ett par år innan vi skaffade dalmatinern. Han funkar bra ensam också men jag ser hur lyckliga de är tillsammans och tycker att dom förtjänar varandra.

Det kan självklart vara lite olika med raser och personligheter, men jag tror de flesta hundar uppskattar en till hund i hemmet, sålänge de kommer överens såklart.

Här hemma är vi ju 2 människor, 2 hundar och en katt, det är en väl fungerande flock där ingen lämnas utanför:) Men en till hund blir det nog såsmåningom.

Jag kan inte tänka mej att ha flera hundar:crazy:
Familjen och hundén är en flock, och hon skulle inte vara lyckligare med en hund till i familjen.
I höstas hade vi 2 lånehundar i 2 månader. Och hon hatade dom:angel:
Och i våras hade vi en setter boende hos oss i 5 veckor, och även om dom låg ihop ibland, så föredrog hon vårt sällskap framför hans.
Jag brukar säga att jag har 1 hund, en häst (med sällskap) 1 man och 1 son.
Sedan har vi en bonusdotter också.
Jag behöver inte mängden.
Men jag kan tillägga att vi ofta söker upp andra leksugna hundkompisar. Impa lever inte enbart med oss, men hon delar inte vattenskål med någon.

* Jenny *

*Delvis kl*

Jag menar alltså inte att man ska låta bli att ens leksugna hund inte ska få leka med andra hundar, eller få umgås med andra hundar ibland. Men att man måste ha två hundar i hemmet eller att de umgås extremt ofta tror jag inte att många hundar behöver.

Min stora är en sådan som älskar att leka, tyvärr inte så många hundar som vill leka med honom dock då han leker så hårt och burdust och är stor. Han och lilla leker lite försiktigt inne men de kan ju inte springa ute och tacklas liksom.

Min lilla däremot hade gärna klarat sig med bara mig, även om han och schäfern är kompisar så är jag bäst. Kommer ihåg när vi kom hem med schäfern som valp och lilla kollade inte ens på mig, först är jag borta i flera timmar och sen har jag med en ANNAN HUND hem?! Han vägrade komma till mig och fick faktiskt lite utbrott :angel: Han lugnade sig efter någon dag dock.

Jag tycker tex att det är bra om man kan gå på promenad tillsammans med andra hundar eller låta dom leka om man har bara en hund. Men jag anser inte att det är ett tvång att man ska ha två i hemmet. Även om jag personligen föredrar det.

Saken var ju den att hen tyckte att det skulle vara så synd om schäfern om vi skulle vara borta i ett helt år och han inte skulle få leka med en enda hund. För det första så har vi knappt någon hund att leka med nu (förutom lojt innelekande) och för det andra så ska jag ju hämta lilla efter ett tag, om allt går bra.

Senast ändrad:

Jag skulle vilja säga att det beror på ras. Det finns vissa raser jag aldrig skulle ha som ensamhundar och vissa som inte har något utbyte alls av varandra. De flesta raser och individer hamnar dock mitt emellan.

Det finns både fördelar och nackdelar med två eller flera hundar. Det är svårare att ge alla hundar egentid och risken finns att de binder mer till varandra än till föraren. Å andra sidan så kan rätt individer i en fungerande flock ha stort utbyte av varandra.

Mycket få hundar mår dock direkt dåligt av att vara ensamhundar. Det är begränsat till ett fåtal raser.

Jag är också inne på att det är beroende på individ. Min blandras trivs definitivt inte som ensamhund. När jag tog bort min äldste var han själv drygt ett halvår och var märkbart förändrad trots att han ofta fick träffa andra hundar. När han var hos hundvakten, som har flera andra hundar, satte han tassarna i backen och ville inte gå med hem ...

Nu, när valpen kommit, är han en helt annan hund. Även om man tycka att de inte leker och umgås så mycket och att han mest verkar lite småirriterad på valpen så har han levt upp igen. Antagligen för att han har en artfrände att vara med :)

Även familjens första hund trivdes mycket bättre när jag som 18-åring köpte egen hund och det resten av hans liv fanns två hundar i hemmet.

Så jag kommer nog inte ha bara en hund igen. I alla fall inte någon längre period. Fler än två vill jag heller inte ha. Jag beundrar folk som har ork att ge fler hundar ensamtid och träning, men min gräns går nog vid två ;)

Senast ändrad:

Jag har haft hund i många många många år. Ibland har jag haft hunden med 24/7 och under den mesta tiden jag har haft har jag haft en hund.
Men så när vi flyttade ut på landet blev det två stycken för att sedan bli en del arbete med hundträning d v s ganska mycket hund här. Men har hundarna mer varit lite som hästar de som bott i hundstallet har haft egen box o s v. För att nu för två år sedan vid ett generationsskifte på hundarna här bli så att jag för första gången fick möjlighet att välja först i en kull på elva valpar. Vilket jag givetvis inte kunde så det blev inte en utan två valpar som levt ihop hela sitt liv. Då har jag också fått omvärdera det här med att hund ensam. För så mycket roligt och så mycket glädje dessa två har av varandra har jag inte ens kunnat tänka mig innan var möjligt. Som någon annan skrev finns inte en chans att en människa kan träna en hund så som lek med en annan hund kan göra.

Så jag börja faktiskt ifråga sätta att man får ha hund utan artfrände, jag har haft länge utan att egentligen fundera på det.

Jo jag tycker att hundar bör ha någon eller några hundkompisar. Hur mycket jag leker med min hund så är det inte samma sak som en annan hund som kan nosa, pinka och busa p å "samma språk".

Det innebär inte att man själv måste äga den andre, bara att de får umgås regelbundet

Jag håller med dig.

Sedan har jag helst två själv ändå, för jag tycker att det blir en annan sak än att man går iväg och träffar någon hundkompis då och då. Fast det är lite märkligt det där. När jag har två hundar tänker jag "Åh så skönt det vore att bara ha en hund!" och sedan när jag väl hamnat i situationer då jag bara har en hund så fullständigt hatar jag det och längtar efter att kunna ha en till.

Jag skulle gärna ha två hundar igen, men det faller på ekonomin. Jag skulle inte ha råd att ha två hos hundvakt eller dagis.

Min första hund är otroligt självständig och har aldrig riktigt tyckt att det
är särskilt kul med andra hundar. När jag ville skaffa en andra hund så var det bara jag som ville utöka flocken. Den andra hunden kom först på prov 2 veckor och det klickade mellan dom nästan direkt. Idag är det bästa jag har gjort, vilken glädje och support dom har av varandra. Dom leker, sover, tvättar varandra och utforskar allt tillsammans. Det känns att dom är hela på något sätt, liksom att dom har allt en hund behöver. Jag finns bara till att mata, klappa och köra bilen till olika aktiviteter. :)

Är det den rollen du vill ha i ditt hundägarskap?
Jag vill vara min hunds bästa vän, och inte bara vara den som serverar mat, skjutsar, eller så.
Jag och min hund är väldigt tajt, och det är så jag har velat ha det.
Men vi är alla olika. ;)
En annan gång, med en annan hund kanske jag skulle vara överlycklig av att sköta markservicen.

* Jenny *

Jag har en omplacerad goldenkille sedan 3,5 år tillbaka, han blir 7 år i höst. När han kom till oss hade vi ytterligare en jämnårig golden. Han finns tyvärr inte kvar sedan 6 månader tillbaka (blev allvarligt sjuk) När vi hade båda uppfattade man inte att de brydde sig särskilt mycket om varandra.
Han hade sedan tidigare ett stressbeteende som han vant in när han varit lämnad ensam allt för mycket. Det kom alltid fram om hundarna fick vara ensamma hemma en stund, trots att de var tillsammans.

Sedan han blev ensam har han blivit extremt mycket mer intresserad av andra hundar. Han brydde sig knappt alls innan. Han har börjat att göra ljud ifrån sig, pip och gruff och han tom skäller ibland. Det gjorde han heller aldrig tidigare. Han drömmer mycket livligare nu för tiden, viffar, voffar och morrar och springer med tassarna. Hans aptit är avsevärt försämrad. (han trots allt är en retriever!) Han är mycket mer "fjäskig" för människor nu också. Och han är mycket mer välvilligt inställd till katterna här hemma, hälsar på dem och låter dem lägga sig bredvid honom. Tidigare gick han iväg när katterna kom.

Jag uppfattar att han var mer nöjd när vi hade den andra hunden. Men det kan å andra sidan vara mina mänskliga värderingar och mitt dåliga samvete. Jag skulle gärna vilja att han fick en ny kompis, men dels funkar det dåligt med mitt nya jobb (att ha en hund med sig är knappt ok, två skulle inte vara det) Plus att jag inbillar mig att jag ska trappa ner på husdjursfronten och bli "fri" för annat om några år, nu när mina barn är vuxna, hästen är 22 år, hunden 7 år och katterna medelålders. Vi får väl se hur det blir med det...

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 656
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18