hund vill inte ligga när det är blött/kallt

Victoria1993

Trådstartare
Jag har en liten hund av sällskapsras som vägrar lägga sin ute när det är kallt på marken, är det blött kan jag bara glömma det. Inne eller i hall är det inga problem. Förstår att det inte är kul att bli kall eller blöt på magen men kan man lära hunden att lägga sig ändå? Som bäst åker rumpan upp i vädret så det blir en bugning.

Beteendet måste vara tillräckligt värdeladdat för att hunden ska helt strunta i om det är en frusen lerpöl eller en gosig soffa under magen. Om hunden reagerar med "Vilken jäkla TUR att matte sa ligg! :bump:" är du på god väg. Är ni inte där än så jobba på att göra beteendet värdefullt utan att traggla det i jobbiga situationer. Och nöt aldrig på uppskattade beteenden i svårare lägen, var rädd om den glädje du bygger in.

När jag tränade tävlingslydnad med min ena dvärgpinscher hade jag alltid en filt hon fick ligga på när det var kallt eller blött för att inte förknippa platsliggningen med något obehagligt.

För utomhustävlingar. Jag skulle aldrig kräva det av hunden annars ;)Jag tvingar aldrig min hund att ligga när det är blött utan då har det fått vara, däremot har vi tränat på torr mark nu när det är några plusgrader, och då har det fungerat någon gång ibland men oftast inte. Hoppas jag inte blir sedd som djurplågare för att jag vill kunna tävla utomhus också :nailbiting: :p gott godis hjälper inte jättemycket faktiskt. korv eller köttbullar har inte spelat någon större roll tyvärr.

Jag tänkte mer på syftet och inte att du skulle vara djurplågare. Jag hade gjort som Kakis säger, börja med att be hunden lägga sig på en torr och skön filt, massa beröm, sen börja göra filten mindre och mindre tills den till slut är helt borta. Kan nog ta lång tid tills filten är helt borta men då får det väl vara så?

Kan det inte vara så att hunden inte vill lägga sig för att den vet att den kommer börja frysa?

Min förra saluki tävlade jag lydnad med. Hon var inte speciellt frusen av sig, men just under platsliggningen började hon frysa om det var kallt/blött. Det gjorde att tävlingssäsongen blev extremt kort, att jag försökte välja tävlingar som var mitt på dagen osv.

Senare testade vi rallylydnad istället. Vi slapp den hemska platsliggningen och jag fick säga till henne att hon var duktig på tävlingsplanen. Det passade oss bättre.

Jag har en liten hund av sällskapsras som vägrar lägga sin ute när det är kallt på marken, är det blött kan jag bara glömma det. Inne eller i hall är det inga problem. Förstår att det inte är kul att bli kall eller blöt på magen men kan man lära hunden att lägga sig ändå? Som bäst åker rumpan upp i vädret så det blir en bugning.
Varför ska den lägga sig och frysa? Lägg dig själv på blöt mark så får du se hur mysigt det är :angel:

Varför ska den lägga sig och frysa? Lägg dig själv på blöt mark så får du se hur mysigt det är :angel:
Det är nog precis så hunden tänker....vilket är förståeligt. Inte lika kul för mig som i så fall måste hoppa tävling efter väder. Men antar att man kanske får ta det om man har skaffat sig en liten tuss till hund :cry::love:

Jag tänkte mer på syftet och inte att du skulle vara djurplågare. Jag hade gjort som Kakis säger, börja med att be hunden lägga sig på en torr och skön filt, massa beröm, sen börja göra filten mindre och mindre tills den till slut är helt borta. Kan nog ta lång tid tills filten är helt borta men då får det väl vara så?
Det låter väldigt smart med filt! Ska pröva det

Kan det inte vara så att hunden inte vill lägga sig för att den vet att den kommer börja frysa?

Min förra saluki tävlade jag lydnad med. Hon var inte speciellt frusen av sig, men just under platsliggningen började hon frysa om det var kallt/blött. Det gjorde att tävlingssäsongen blev extremt kort, att jag försökte välja tävlingar som var mitt på dagen osv.

Senare testade vi rallylydnad istället. Vi slapp den hemska platsliggningen och jag fick säga till henne att hon var duktig på tävlingsplanen. Det passade oss bättre.
vi kör också rallylydnad. Tyvärr vill här inte läggas oavsett hur lång tid man måste ligga kvar. Är marken kall så är den och då vill inte magen ner..

Det är nog precis så hunden tänker....vilket är förståeligt. Inte lika kul för mig som i så fall måste hoppa tävling efter väder. Men antar att man kanske får ta det om man har skaffat sig en liten tuss till hund :cry::love:
Den fryser ju såklart, förstår att den inte vill träna om det orsakar smärta/obehag.

Den fryser ju såklart, förstår att den inte vill träna om det orsakar smärta/obehag.
Fast nu tycker jag du tar i lite. Smärta/obehag? Visst är det lite kallt men du får det att låta som att jag verkligen plågar hunden. Jag gjorde en tråd för att få tips på hur jag ska kunna tävla året om, så får man skrivet att jag som hundägare tillfogar min hund smärta/obehag när jag inte ens tvingar hunden att ligga. Konstruktiv hjälp som med filten skulle uppskattas mer.

Det viktigaste är nog att du vågar sluta försöka om hunden visar tecken på obehag. Då är det bara att sätta ditt eget ego åt sidan och inse att du inte kan tävla den här hunden utomhus under alla förutsättningar.
Tyvärr det jag också har tänkt :( får hoppas marken värms upp lite till våren/sommaren och träna med filten så kanske det går vägen.

Fast nu tycker jag du tar i lite. Smärta/obehag? Visst är det lite kallt men du får det att låta som att jag verkligen plågar hunden. Jag gjorde en tråd för att få tips på hur jag ska kunna tävla året om, så får man skrivet att jag som hundägare tillfogar min hund smärta/obehag när jag inte ens tvingar hunden att ligga. Konstruktiv hjälp som med filten skulle uppskattas mer.
Ja, det är nog inte vidare skönt att ligga och bli blöt och kall ute i det här vädret. Så klart som korvspad att den tycker att det gör ont/obehagligt att frysa under träningen. Då förknippar den dina övningar med obehag.

Jag tävlade inte lydnad med den hunden om det var kallt eller regnade. Har kört en gång när det var sommarregn och då gick hon med på att ligga ner. Men jag tränade alltid med filt för att inte ladda det med negativitet om det var dåligt väder. För mig är relationen med min hund viktigare än deltagande i en tävling och jag ber inte min hund göra något hon tycker är väldigt obehagligt om det inte är livsnödvändigt.

vi kör också rallylydnad. Tyvärr vill här inte läggas oavsett hur lång tid man måste ligga kvar. Är marken kall så är den och då vill inte magen ner..
Jag tävlar också rally med hund som väldigt ogärna lägger sig när det är blött/kallt/fuktigt. Det var nervöst de tävlingar vi gjort utomhus när det vart dagg i gräset om hon skulle lägga sig. Jag resonerar lite som så att har hon inte bröstkorgen i backen så får vi väl ta de 10p i avdrag då. Vet inte vilken klass ni är i men i nybörjarklass och fortsättning tar man sig runt om det är mer än 3-2 ligg om allt annat stämmer :angel: Du har ju hela vinterhalvåret att tävla i inomhushall :up:

Har en träningskompis vars hund vägrar lägga sig i fuktigt gräs. Hon har RLDM titel så uppenbart kan man ta sig hela vägen dit ändå (dock med gamla poängsystemet).

Ladda ordet ligg antingen på filt som du fått som förslag eller när det är torrt. Supermycket beröm och var den absolut gladaste hundägaren i världen när hen lägger sig. Inga långa ligg! För min är ligg så roligt att hon oftast glömmer bort sig att det är lite fuktigt :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 807
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 961
Senast: escodobe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 426
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar