hund vill inte ligga när det är blött/kallt

Min hund gör likadant (är korthårig, nästintill naken på magen). Vi tävlar både i lydnad och rallylydnad. Jag har som mål att min hund ska tycka att det är SVINKUL att utföra de olika momenten. Det handlar helt och hållet om fantasi från min sida, att hitta det som motiverar hunden så att allt annat är oviktigt. Vi har även tävlat i regn och rusk, då hon inte gärna vill lägga sig ner. Jag kan då be henne någon enstaka gång på uppvärmingen och verkligen tokbelöna att hon gör som jag ber henne om. På så sätt blir det värt att göra det ett par gånger trots att det är blött och äckligt. Men jag KRÄVER aldrig någonsin att hon ska göra något hon inte är bekväm med.
Gör hon inte det jag ber om så har jag inte skött MITT jobb och får gå hem och tänka en vända till på hur jag ska motivera min hund till att vilja det jag vill.

Min hund gör likadant (är korthårig, nästintill naken på magen). Vi tävlar både i lydnad och rallylydnad. Jag har som mål att min hund ska tycka att det är SVINKUL att utföra de olika momenten. Det handlar helt och hållet om fantasi från min sida, att hitta det som motiverar hunden så att allt annat är oviktigt. Vi har även tävlat i regn och rusk, då hon inte gärna vill lägga sig ner. Jag kan då be henne någon enstaka gång på uppvärmingen och verkligen tokbelöna att hon gör som jag ber henne om. På så sätt blir det värt att göra det ett par gånger trots att det är blött och äckligt. Men jag KRÄVER aldrig någonsin att hon ska göra något hon inte är bekväm med.
Gör hon inte det jag ber om så har jag inte skött MITT jobb och får gå hem och tänka en vända till på hur jag ska motivera min hund till att vilja det jag vill.
Jag håller helt med och har jobbat på samma sätt.
Har också en hund som ogillar när det är blött. När jag tävlat och der varit blött så skakar hon i hela kroppen när jag kommer tillbaka i platsliggningen, men hon ligger alltid kvar.
På träning har hon en speciellt matta (liten billig badrumsmatta från Ikea) att ligga på om det är kallt eller blött.

Men är det så viktigt att tävla att hunden ska stå ut med att frysa? Bara för att matte vill.

Det beror ju på hur man gör det. Hunden lägger sig för att han måste, nej. Hunden lägger sig för att det är så kul att han inte ens tänker på att det är kallt och blött, ja. Ungefär som att ungar tycker det är skitkul i skidbacken fast de kommer in med frödda kinder och iskalla händer.

Jag har också två som är frusna och jag tycker det funkar väldigt bra att värdeladda liggandet och sen INTE träna särskilt mycket på blött och kallt underlag mer än att testa då och då och ge hunden fest efter. Då lägger de sig ofta utan att tänka så mycket på kylan innan :D

Det beror ju på hur man gör det. Hunden lägger sig för att han måste, nej. Hunden lägger sig för att det är så kul att han inte ens tänker på att det är kallt och blött, ja. Ungefär som att ungar tycker det är skitkul i skidbacken fast de kommer in med frödda kinder och iskalla händer.

Jo självklart. Men Ts hund är ju långt från det stadiet.

Tack för alla svar som var konstruktiva, ni andra som bara gillar att trycka ner folk som har frågor kan hålla er borta..:devil:
Nu var vi ute i parken när det var lite kallt och visst lägger sig hunden när det blir tillräckligt hetsad och motiverad, rumpan åkte upp någon gång men det går. Regn däremot ger jag nog upp på, då vill den inte ens sitta ner med rumpan i marken :idea:

Jag försöker göra det kul och har precis börjat förstå hur jag får upp hunden i varv. Det är inte lätt med svårmotiverade sällskapsraser, jag får nog jobba väldigt mycket mer än vissa andra. Tycker inte jag är en dålig hundägare för att jag försöker och ställer frågor, eller en djurplågare heller som vissa verkar antyda :rofl: Tack för alla bra svar i alla fall!

Nu var vi ute i parken när det var lite kallt och visst lägger sig hunden när det blir tillräckligt hetsad och motiverad, rumpan åkte upp någon gång men det går. Regn däremot ger jag nog upp på, då vill den inte ens sitta ner med rumpan i marken :idea:

Fast träna inte alls när det är lite halvsvårt! Tänk +99% av alla gånger du ber hunden lägga sig ska det vara en ren njutning. Håller du på med "nja, det går typ ofta rätt bra"-träning så jobbar du åt fel håll.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 900
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 774
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: escodobe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar