Hund vid separation

raven

Trådstartare
Hej jag tänkte se om det finns någon som kan ge lite input i mitt dilemma. Ser att det finns många trådar om hur man ska göra ang hunden när man separerar från sin sambo. Här kommer ett dilemma från en annan vinkel..

Jag och mitt ex har haft delad vårdnad (varannan vecka) av vår hund (jag står som ägare) vår hund är en adoptiv hund på nu ca tio år. Han är ursprungligen från Rumänien men vi skaffade honom när han hade bott i sverige i ett halvt år (hos en familj som inte kunde ha kvar honom). Vi hade honom gemensamt i 3 år.

Till saken; jag känner att jag inte har möjlighet att ha kvar hunden, att det kräver för mkt av mig och att jag inte kan ge hunden det han behöver. Jag kommer börja studera och har inte råd att ha honom hos en hundvakt på dagarna. Jag har heller ingen annan som kan ta hand om honom på dagarna. Dessutom är jag en ganska kringflackande person och svårt för rutiner. Hunden går på hjärtmedicin och vattendrivande och behöver rastas ofta och behöver få sin medicin vid vissa klockslag.. Det här situationen känns som en stor börda och jag vill inte längre ha delad vårdnad. Utan önskar att mitt ex tar hunden på heltid. Men han vill inte det utan vill att vi ska fortsätta ha hunden varannan vecka. Då föreslog jag att vi kanske kan hitta ett nytt hem (det vill han inte heller) eller avliva honom. Vilket givetvis är drastiskt men jag ser ingen annan utväg då jag själv måste må bra och det gör jag inte nu...

Mitt ex tycker att jag måste ta ansvar och ta hand om hunden. Innan vi separerade så var det mitt ex som tog mest ansvar om hunden..

Äsch det här kanske låter hel knasigt men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. tänkte att det kanske fanns nån här som hade några kloka ord?

Sv: Hund vid separation

Ingen kan tvinga dig att ta hand om hunden. Att blanda in en ny ägare låter riskabelt, i synnerhet om du tänkt hitta en ny. Det är ju viktigt att båda parter som har hunden kommer överens och båda kan se till hundens bästa.

I din situation ser jag tre alternativ:

1. Ditt ex tar över ägarskapet helt och hållet (vilket antagligen vore bäst).
2. Omplacering.
3. Avlivning.

Ditt ex måste ta ställning, han kan inte tvinga dig att ta hand om hunden.

Du tar ju ditt ansvar tycker jag. Du har sagt till ditt ex hur det är. Det är han som måste samla sina tankar och ta sitt ansvar nu, om det är att ta hunden själv eller gå med på avlivning är nåt som måste diskuteras fram er emellan.

Är ny här så vet inte om jag svarar på rätt sätt här.. :)

Mitt ex föreslog att han kan tänka sig att vi kan hitta ett omplaceringshem som kan tänka sig att dela vårdnaden med honom och ha hunden varannan vecka. Min tanke är att det är riskabelt. Han är ändå ganska gammal och får träffa väldigt många just nu. Dels har exet en dagmatte, ny flickvän och hennes familj plus att han ska flytta ihop med sitt sin nya tjej, så hunden kommer nog få ny dagmatte) Hos mig får han följa med mig både till min mamma, min pappa, mitt jobb, och min killes familj. Känns som att det för hundens bästa hade det varit om han fick vara hos en "familj" och inte hoppa runt som han gör nu.

Det lättaste för mig hade ju varit om mitt ex tog hunden och jag fick passa honom ibland. Nu känns det som att vi håller på att bli riktiga ovänner och om han tar hunden på heltid så kommer jag inte få se den igen. Vilket självklart får vara fine eftersom jag ser avlivning som en sista lösning.. Men jag vet inte jag tycker bara det känns olustigt att försöka hitta ett nytt hem på halvtid till en hund som från början har haft det tufft och otryggt men som hade ett tryggt och bra liv när vi var tillsammans men nu märker man att han inte mår bra igen plus att han är gammal...

Eftersom du står som ägare så kan du själv besluta om tex avlivning - fast då lär ju ditt ex kanske inte bli så glad men ev kan du leva med det då det är just ett ex.

Personligen skulle jag inte placerat om en såpass gammal hund med sjukdom och medicinering.

Jag tycker inte att du ska omplacera en så gammal hund. Den kanske inte lever så länge till oavsett både med tanke på dess hjärtsjukdom och ålder och jag tycker att även hundar har rätt till en trygg ålderdom.
De flesta hundar hade dock inte haft ont utav att lära känna och vara med hos många olika människor men även hundar är ju individer och märker du att den mår dåligt av det så gör den ju det.
Jag tycker att du ska tänka en vända till och sedan bestämma dig. Din hund är ju ändå ditt ansvar och vi måste se till deras bästa. Därför, kan du inte ha hunden kvar på de premisserna du har nu så antingen tar ditt ex över hunden helt och hållet och har den ensam och du är ev. hundvakt ibland eller så låter du hunden få somna in lugnt och stilla. Den är ju ändå tio år, är sjuk och har förhoppningsvis levt ett bra liv. Då ska inte de sista åren vara jobbiga för den. Du får förklara för ditt ex. att omplacering faktiskt inte är schysst mot hunden för jag tror ju att även han vill hundens bästa men att han kanske får panik nu när han står inför att ta över hela ansvaret ensam eller att hunden faktiskt inte finns mer.
Om du låter ditt ex ta över hunden helt så skriv ihop ett kontrakt med vite så att han inte omplacerar den i sin tur så snart du har skrivit över hunden utan att om han inte kan ha den kvar så låter han hunden somna in.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 739
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 280
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar