Hund v/s katt.

kopparberg

Trådstartare
Började fundera på vad det är som gör att jag är fullkomligt kattfrälst.

Jag har inget emot hundar, men jämför man med en katt, då "bleknar" hunden rejält i mina ögon! För fördelarna med katt är sååå många fler i mina ögon.
Jag gillar de flesta av mina vänners hundar, och skulle inte ha ngt emot om ngn kommande pojkvän hade hund.
Men jag kommer aldrig att skaffa ngn hund själv.

Vad är det som gör att jag älskar katter? Och framförallt, varför kan en hund i mina ögon aldrig mäta sig med en katt?

Tror jag hittat mitt svar!
Det är "ingen sport" att ha hund! Det är ju skitlätt att bli omtyckt av en hund ju! Och blir man "bästis och bundis" med en hund, då är man ju det "för all framtid" utan ngn som helst ansträngning!

Men att bli älskad av en katt, det kräver jävlaremej lite arbete! Och man måste tycker jag, med jämna mellanrum bevisa för de underbara luddbollarna att man fortfarande är värd deras kärlek! :love:
Därför tror jag att jag älskar katter. Jag tycker inte om när jag får saker "gratis", de blir inte så mkt värda då för mig. Men eftersom man får kämpa sig till en katts tillit och kärlek, då känns den så mkt mer värd!

Vad tycker ni? Varför tycker ni katt är bättre än hund?

Sv: Hund v/s katt.

Jag tycker nog precis som du faktiskt :D Tycker det där talesättet att en hund säger man till, en katt lämnar man in ansökan till och får vänta på svar stämmer så bra.

Sen må jag vara lite knäpp, men jag älskar att behöva anpassa allt i hemmet. Blomkrukor måste kluddad/tejpas fast, gardiner måste anpassas, tyg på soffan måste anpassas. Ingenstans kan man räkna med att inte ha en katt.

Det jag skulle vilja ha hos hunden, är att man kan ta med den överallt. Och ta långa promenader. Och gå på kurser. Mina går inte bra i koppel. Däremot slipper jag plocka upp bajs efter dom, det som ligger i lådan är ju inpacketerat i massa sand. För mig som är lite kräsmagad och gärna får kväljningar :smirk:

Och katter skäller inte. Det är också skönt. Visst är det ett himla kackalorum här ibland, men det är inte så starka toner i det som hos en hund.

Sen friheten, jag kan ha mitt heltidsjobb utan att behöva tänka på att jag måste hem och gå ut med. Får jag för mig att sova borta en natt så går det bra, även om kattinnehavet har gjort att jag längatr hem mest hela tiden :cool:

Senast ändrad:

När jag ser hundägare ute och rastar sina hundar i hällande regn, bitande blåst eller svinkallt, då tänker jag alltid "fördel katt". :angel:

Det ligger nog lite i det som du skriver. Sedan att man vill ha ett visst mått av frihet också. Visst är det ansvar att ha en katt, men en mörk, stormig, iskall vinterkväll så kan man istället för att behöva masa sig ut med vovven, krypa ner i sängen med en härligt gosig spinnande katt! :love:
Jo, sedan kan jag tycka att katter är lite mer lättgosade än hundar. Kissen tar inte så mycket plats och så har de ju sitt mysiga purrande också. Sedan tycker jag helt enkelt också att katter är överlägset sötare än hundar! :p

Fast just det här argumentet
Det är ju skitlätt att bli omtyckt av en hund ju! Och blir man "bästis och bundis" med en hund, då är man ju det "för all framtid" utan ngn som helst ansträngning
stämmer inte här, Sessan tycker inte alls om vem som helst (avatar) hon är vänlig men det är tydlig skillnad på vem hon känner och inte.
Mina katter däremot hoppar i famnen på vem som helst :crazy: (nästan) särskilt lilla katten är väldigt slampig av sig då vem som helsts skor duger till att försöka flörta med :D

Jag är en kattmänniska för att jag är urbilden av en latmask, jag tycker eg. att det är jobbigt att tvinga sig upp före sju för att vissa somliga är kissnödig, sen går man i höstrusket och säjer till sig själv "frisk luft är nyttigt, skitnyttigt faktiskt -och tänk vad bra att inte sova bort hela dagen.. så mycket jag får gjort.. eller nått" samtidigt som man kedjeröker och håller på att förfrysa häcken.
Går det dessutom någon förbi så får man alltid ett flin till bemötande.. varför? Jo för jag är vanligtvis klädd i gråa långkalsonger, stallkängor, stor rosa fleecetröja och svart mössa vid dessa morgonpinkningar.

Jag gillar inte alla hundar, utan individer -jag tycker att vissa hundar ser fåniga ut och beter sig som :devil: och då blir jag ungefär som jag blir när jag träffar högljudda ouppfostrade barn som typ slänger lera på sin fröken -jag drar mig undan och ägnar dem inte en blick.
Ser jag däremot en katt på gatan, oavsett vem, vart eller hur den ser ut MÅSTE den pratas med :love: Katter är alltid vackra, väluppfostrade av naturen och hoppar inte omkull en :D Man känner sig duktig om den kommer fram när man lockar på den -man är accepterad, hunden går fram för att den inte vet om något annat -inte för att den har lust.
Har inte katten lust lyfter den på svansen och trippar förbi och man står kvar som ett fån alt. sätter sig på backen och gör sig ännu löjligare "koooom då lilla goooosekaaatten KOOOOMM till mamma".
Har man sjunkit så lågt så vägrar katten dock att ens se åt en.

En katt kommer och går som den vill, men uppskattar ändå din kärlek :love: . Du kan aldrig bestämma över en katt, dom är mkt självständiga, men behöver samtidigt din trygghet. Du kan lämna en katt på dagarna, det kan du inte med en hund.
Katter :love: :love: :love:

:D :D
Jag är lika tossig jag att jag ska försöka klappa främmande katter! Och har ju då även råkat ut för att katten skrider förbi med svansen rätt upp och skiter i mig! :o

Ju mer jag funderar, desto mer tror jag att JAG är en katt!
Din beskrivning av katt passar ju på MIG! :cool:

Oh ja!
I Kopparberg finns ett varuhus som heter "Lådan". Jag brukar säga "nu ska jag gå på Lådan" när jag ska dit och handla! :angel:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
40 195
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 211
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar