Hund som vägrar hålla??

Sv: Hund som vägrar hålla??

Så gör jag också, nu när hon har fattat att hon ska hålla. Då kan jag nästan se en busglimt i ögat på henne "nähäru matte! jag vet minsann att jag ska hålla i den här för att få min godis så försööööök inte...!" :D

Så blir det för oss också min hund ger mig en blick som säger "nädu apan, den är min, tro inget annat".

Härom dagen använde jag en variant på metoden för att få honom att plocka spårapporter. Han kutar nu fram till dem, vänder sig mot mig och gör lekinvit, sedan plockar han upp den och kommer in med dem en i taget. Vi får väl se vad som händer med de stackars apporterna nästa gång vi träffar på dem ute i spåret....

Fram till nu har jag på instruktörs inrådan försökt få honom att lägga sig och markera dem (eftersom han inte gillar att hålla saker) som bäst halvlåg han, stödd på frambenen och kissade på dem när han reste sig och spårade vidare. De säger att bara hunden markerar apporten så är det godkänt men jag kan aldrig tänka mig att den markeringsmetoden blir det :angel::devil:

Rätt intressant hur hundar skiljer på olika saker. Det är usch och fy att hålla i spårapporter, vissa typer av fåglar mm men en äcklig kanin alternativt en träapport som ser ut som en armé av bävrar passerat den, är hur toppen som helst. Inte konstigt att min hårfärg snart matchar hundens päls :devil:

Gillar din metod! Har använt "mjuka" metoder" på mina spaniels och haft jättefina apporteringar!

Tack. :) Jag anpassade metoden efter hunden och det var inte helt lätt att skola om sig själv kan jag erkänna, mycket svårare än att träna hund och jag har fått ovärderlig hjälp på buke av duktiga hundmänniskor. Mina tidigare hundar har varit betydligt tuffare och mer framåt.

*KL*
Jag tycker att klicker metoden är super att lära in apportering med. Min lilla mudi vägrade att ha allt som var trä i munnen. Ja inte mycket annat bar hon heller men med klicker o ett enormt tålamod så gick det. Med köttbullar som belöning. Dock funkade det inte alls första gången då jag troligen itne var tillräckligt envis. Min flatt bar allt men droppade oxå som din men då tog jag även till klickern o nu sitter det.
Ett tips är att om hon nu är vek så ha inte så mycket krav annat än att hon ska lämna i handen. Tänk även på din kroppshållning när du tar emot apporten. När du kommit lite längre. Tänk på att inte böja dej framåt då det på vissa hundar kan vara lite hotfullt med en matte som lutar sej över dom. Sätt dej hellre ner i början o ta den. Kanske även lite på sidan.

tragglar med vatten nu med flatten o nu så får jag i handen de flesta gångerna men sitter ner på huk lite åt sidan. Snart är det dax att resa på sej :crazy:

Ta det lungt o avancera långsamt. Flera korta pass är bättre än ett långt.
Lycka till

Ett annat bra tips, förutom kroppshållningen där, är att berömma hunden när den kommer fram och låta den hålla apporten en stund. Klappa om och be sedan om apporten. Ta den inte direkt hunden kommer fram.

Ett annat bra tips, förutom kroppshållningen där, är att berömma hunden när den kommer fram och låta den hålla apporten en stund. Klappa om och be sedan om apporten. Ta den inte direkt hunden kommer fram.

Det är ett supertips och något som många slarvar med!

Likadant att många är så skraja (framförallt jaktfolk) att låta hundar leka med apporten. Iaf mina hundar vet tydligt skillnad på när vi står och lattjar vid stranden och står och apporterar änder under jakt...

Det är ett supertips och något som många slarvar med!

Likadant att många är så skraja (framförallt jaktfolk) att låta hundar leka med apporten. Iaf mina hundar vet tydligt skillnad på när vi står och lattjar vid stranden och står och apporterar änder under jakt...

Det var något vi fick höra att vi inte ska kasta åt henne som lek :crazy: Tror de mycket mer än väl kan skilja på lek och träning.

Nu gick inte första klickerträningen så bra, ska vara inomhus nästa gång, litet vitt lurv ville helst titta på annat när jag bad henne ta den ur handen på mig :D

*KL*
Ah, precis den tråden jag behöver!

Jag har en wachtelhane på drygt 2 år, som numera tar saker i munnen på kommando, men när han märker att han inte får ruska, tugga och förstöra saker så är det plötsligt inte så intressant att lyda längre :p
Med hjälp av mild tvångsapportering fick han godkänt på unghundsprovet i höstas, dock släppte han fågeln innan han var framme hos mig.

Vissa saker tar han lättare än andra, när jag lärt in kommandot 'apport' använde jag ett hundben som hade en naturlig attraktion, men en dummie är inte intressant om han inte får ruska och ha sig.

What to do?
Han greppar inte speciellt stadigt, är väldigt skarp på vilt men relativt förarvek. Kampa är inget han är speciellt intresserad av, utan då låter han mig få leksaken och leka med den så länge jag vill, även om han sitter vid mina fötter och kollar intresserat ;)
Klickerträning är ingenting vi provat, men det kanske kan vara värt?
Övriga tips?

Rent spontant skulle jag med en hund som din prova att ha en belöningsleksak som du höjer värdet på rejält som han får skaka och ruska i. När han sedan apporterar får han komma in med apporten och få leksaken i utbyte, men endast om han apporterar fint. På så vis får du en hund som dras mot dig/leksaken och fokuserar på att apportera för att sedan få ruska/bita/kampa.

Skulle jag nog testa iaf. Vill hunden ruska/bita så tycker jag man kan låta den göra det - i något som är tillåtet att behandla så.
Märker man att det är något hunden gärna vill göra kan man ju alltid utnyttja det som belöning eller motivationshöjare. :)

Därtill tycker jag absolut att du kan prova att klicka in ett stabilt hållande i apporten. Hunden sitter eller står, du håller fram apporten och när hunden greppar klickar du. Vartefter förlänger du hur länge hunden ska sitta/stå med apporten i munnen och han ska då stå stilla. Det kan hjälpa. Vissa problem kan man så att säga attackera från två håll.

Jag fick för övrigt höra att man absolut inte ska kampa med en apportör. Men det gjorde jag ändå och det hjälpte att lära hunden när hon får ta/bita och när hon ska släppa. Kampa under kontroll alltså. Inte blev hon nå mer hårdhänt på apporten för det, självklart kunde hon se skillnad på jobb och lek.

Senast ändrad:

Hm, han har dessvärre inga leksaker kvar, dom är så att säga.. eliminerade :p
Men det ska jag absolut testa! Nån liten tygruska har vi nog kvar.
Ruskar gör han gärna, så det borde ju rent logiskt vara en bra belöning!

Jag har provat lite ikväll igen, och då tog han apporten, släppte/ruskade inte, men däremot tuggade han den ganska väl, och bytte grepp ett antal gånger på några sekunder innan jag bad honom att lossa.
Provade att be om den innan han hann börja tugga, men då tappade han intresset för den igen, och bara släppte den på golvet när han fick den gången efter.

Jag är inte alls insatt i klickermetoden, så ska vi använda den måste jag nog ta hjälp av både böcker och andra tränare än de vi vanligtvis använder oss av när vi har problem.
Men jag ska absolut ha det i åtanke! Jag har för mig att man måste vara ganska exakt, och jag är rädd att det ska bli helfel..

Kampa är han inte särskilt intresserad av, utan börjar jag pilla/dra i något han har i munnen så släpper han, möjligtvis håller i en stund, men drar tillbaka gör han sällan.

Vi började nog i helfel ände med att kasta grejer, men då hämtar han - håller i - kommer tillbaka och släpper när man ber honom sätta sig, eller när man räcker fram handen (då släpper han på marken).
Han har också mycket enklare för vattenapporteringen, men det är lite samma problem där - när han ska ruska av sig vattnet eller om man man ber honom sätta sig/sträcker fram handen, så släpper han.

Tack för svar!

Senast ändrad:

Om han släpper innan han kommer fram så behöver du träna just det vi skrev om för ett par inlägg sen, att han är såååååå duktig när han står med apporten i munnen. Dvs att inte ha så bråttom att ta föremålet, du kan klia honom, han kan gå runt lite, bara han inte släpper och vet att han är superduktig när han kommer. Ett annat knep är att backa, men det antar jag att du har testat.?

För övrigt håller jag med Trollet :)

*KL*

Jag bara måste visa här också, även om vi inte ens är i närheten av dit ni som ska ha till jakt och så vill komma. :p

Min hund var totalt föremålsointresserad när vi började. Han kunde som valp bära runt på pinnar lite, men har slutat med det för länge sedan.

Vi började träna på detta i januari, och de första månaderna bara duttade han med nosen på apporten. När han tillslut öppnade munnen och ens nuddade med tänderna så kunde jag ha dansat på bordet av lycka. Vilket framsteg!

I förra veckan kom jag på den briljanta idén att prova be honom göra något när jag ger honom apporten. Han spottade nämligen ut den efter kanske 5 sekunder, trots att jag tragglat och tragglat med att hinna tacka honom och ta den innan han gör det. Men så fort jag försökte försvåra med längre tid så spottade han. Sååå. I ett ögonblick av desperation och spontanitet så gav jag honom apporten, han tog den och precis när jag såg att han höll den så sade jag kommandot "upp" och pekade på soffan. Upp gör vi på nästan alla promenader, så han kan det verkligen. Och tja, han såg lite förvånad ut men visst gick han fram till soffan, upp i den och höll fortfarande i apporten! :bump:

Igår filmade vi lite så här är vårt bevis på att allt går, med myyycket envishet:
http://www.youtube.com/watch?v=-CACONWCnrk

Tyvärr dog kameran så vi missade när jag fick honom att hålla den en liten stund innan jag tog den, och så kunde vi sända honom emellan oss några gånger. :banana: Nu ska jag göra det svårare så han får lämna i olika höjder och efter att ha hållt i apporten en stund, plus börja träna med olika föremål/material.

Vi leker som ni ser en del, för att hålla intresset uppe. Det var genom lek jag fick honom att ens ta i den från början så jag har fortsätt göra sånt trots att jag vet att många säger att man inte ska leka och inte ska kasta. När han gör något rätt ska man helst fira med glädjedans och fyrverkerier med, annars ledsnar han. Men det är väl sånt man får ta när man valt en sådan ras att jobba med. ;)

Kanske ska tillägga att vi alltså inte ska lydnadsapportera utan att det är ett moment i certifieringen till terapihund. Han ska kunna hämta saker som folk kastar och så ska han kunna sändas med saker emellan mig och en annan.

Nåväl. Ville bara vissa att det går att få dom att hålla, även om Cerberus "apportering" än så länge är "att inte hålla" för andra. Men eftersom vi tragglat i ett halvår är det här STORA framsteg för oss. :D

Klicker metoden har jag testat o den funkar kanon men med en hund som din (het på vilt) skulle jag kunna tänka mig att även ha koppel på o låta honom bära vid sidan o ge beröm. Om han rystar/släpper kommer han att tappa fågeln o då går man bara vidare. Jag tror inte att det tar så lång tid innan han fattar att om man släpper så "förlorar" man viltet. Kombinera det med att klickerträna avlämningar så har du nog väldigt snart en mycket bra apportering. :laugh:

*kl*

Ett liter trådkap, kan man använda "klickermetod" på ngt vis på en hd som ej går att klicka? (hysteriskt rädd för ljudet). Min gamla vägrar ta ngt i munnen som man håller fram och släpper direkt om han nu skulle ta det... Han går däremot ofta ofta runt och bär saker annars. Så fort man försöker belöna en apport med godis så håller han bara sämre, blir frustrerad och börjar fokusera på godiset...

(han bjuder aldrig beteenden, är väldigt osäker och tröttnar fort dessutom...)

"Klickermetoden" är ju egentligen shaping, dvs att belöna när hunden gör rätt, ignorera när den gör fel och låta hunden själv testa sig fram till vilket beteende som ger belöning. Att man använder klicker är för att kunna signalera snabbt och precist när hunden gör rätt. Du kan alltså använda metoden med vilken annan signal du vill! Dock är det ju en fördel om den är kort och snabb så du vet att du kan markera exakt när hunden gör rätt. Att t.ex. vissla kan ju göra att man råkar markera ett tagande-hållande-släppande av apport.

Godiset ska helst inte synas eller ligga framme när du tränar på det här viset, "klicket" (eller signalen) betyder nu gjorde du rätt och får en godis - sen kommer själva godisen. Belöningen måste inte heller vara godis, jag varvar t.ex. med en kastad leksak om det är ett moment jag vill ha mera fart i. Ju mer överraskad hon blir av vilken belöning hon får, desto mer sug får hon att utföra momentet.

Loka bjöd inte heller på beteende i början, hon tröttnade snabbt och lade sig. Hon var väldigt osäker men när jag jobbade på att få upp hennes självkänsla så funkade klickandet allt bättre också. Hon blev dessutom, precis som din, något lobotomerad om man höll en godis framför näsan på henne... "Vadå apport, vad är det... gooooodis...." :P

Senast ändrad:

Ja, jag har försökt att vänta med att ta apporten också, och bara berömma, men så fort jag berömmer så släpper han, och börjar studsa omkring och blir jätteglad.
Han har ganska lätt för att stressa upp sig, så jag måste vara ganska försiktig med att inte berömma 'för mycket', för då tappar han all fokus och blir bara superglad och studsar omkring som en boll.
Där kanske klickermetoden kan funka bra, som ett 'lagom' beröm?
Berömmer jag med för ljust tonläge, eller att jag tar i honom för mycket (både när jag stryker och klappar honom) så blir han väldigt ofokuserad på uppgiften.

Idag gjorde han dock en lyckad lämning, och då fick han en annan leksak - och det verkade fungera! :)

Ah, det ska jag också prova! :idea:
En fågel vill han ju inte för sitt liv slarva bort, så det kanske kan få honom att verkligen förstå!

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
760
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka