Hund som vägrar hålla??

Zuzzi

Trådstartare
Vi har en ras av stående fågelhund. Hon fungerar bra i dressyr, hämtar gärna saker och har bra lust att arbeta MEN hon absolut vägrar att hålla nånting i munnen på kommando.

Knappt så hon vill hålla nånting när man stoppar dit det, håller bara lite löst och vill släppa det. När man kastar nånting hämtar hon det jättegärna och kommer tillbaka med det men släpper det strax innan.

Några bra tips hur jag ska lära henne? Tog några fjädrar från en orre och satte fast på en robust pinne och det var intressant och hon tycker den är jätteskoj men vill inte hålla ändå. Har sagt apport och hon har tagit den själv samt att jag har stoppat dit den i munnen och berömt henne när hon håller den men hon är fortfarande totalt ointresserad. Hur göra??

Fick tipset att låta henne hålla den när man promenerar, men hon spottar ut föremålet så fort man vill att hon ska röra på sig.

Sv: Hund som vägrar hålla??

Åh, precis samma problem som jag har med min afghanhund.

Jag tränar genom att be honom hålla, och innan han ens tänkt tanken att släppa så tackar jag honom och tar apporten igen. Så försöker jag göra det svårare med längre stund att hålla. Misslyckas han två gånger backar jag och gör det enklare. För att få honom att hålla bättre så har vi lite lätt dragkamp om apporten, om han fjösar och inte tar ordentligt tag. MEN, jag ska ju inte ha min till vare sig jakt eller lydnad så jag kan ju testa mig fram utan att oroa mig för att förstöra något moment liksom.

Hoppas någon kunnig kommer med lite bra tips som vi också kan prova. Det går fruktansvärt långsamt att träna med min kille, jag kan bara göra om samma moment några få gånger innan han ledsnar så det gäller att ha tålamod. :crazy:

Det låter som att hunden är rätt så ung? Ett bra knep att få bättre grepp, är att kuta i motsatt riktning så fort hunden tagit det utslänga föremålet i munnen. Hunden glömmer då ofta bort att den har något i munnen och griper tag omedvetet.

När hunden lyckats springa ikapp en, mottar man den med mycket beröm. Låt gärna hunden behålla föremålet en stund innan du tar det.

Detta sätt att träna på ger ofta ett bättre grepp eftersom hunden behöver gripa ordentligt för att inte tappa föremålet när den skyndar hem till matte/husse.

Vilket mål har du med att hon ska bära? Ska du starta lydnad? Jaga med henne? Eller vill du bara träna?

Jag tycker först att du ska bestämma hur viktigt det är, sen lägg upp träningen efter det. Hade det varit min hund (vuxen hund antar jag) så hade jag börjat ställa krav. Här, håll föremålet. Inget fjams, inget trams, bara håll. Dvs, öppnat munnen på hunden, satt in föremålet och sen haft en finger under hakan och lågmält berömt hunden. Målet är att hunden sedan ska öppna munnen självmant när du håller föremålet framför munnen. Och kommandot är "apport", alt "håll fast" när den redan har föremålet i munnen.

Att sedan hämta föremål kan man reta upp på många sätt, dubbelapportering, kamp, fästa koppel osv. Men håller hon inte föremålet är det dödsdömt att börja träna att hon ska hämta.

Jag har 2 helt olika hundar, en är inlärd med mild tvångsapportering och en har jag lekt in apporteringen på. Den som är lärd med tvångsapportering är helt klart den bästa apportören för hon vet att kraven är större. Den som är inlekt hämtar i 99% av fallen, men är löjligare och har inte alls samma ambition som den andra.

Spontanapporterar hon någonting öht?

Finns en del bra litteratur, men ett tips är http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426002

Senast ändrad:

När man kastar nånting hämtar hon det jättegärna och kommer tillbaka med det men släpper det strax innan.

Är det en mjuk/vek/försiktig hund?

Min tik var som beskrivet ovan och jag tyckte det var nonchalant av henne. Tills jag läste (Turid Rugaas) att det är en lugnande signal från hunden att släppa det hon bär i närheten av dig. För att lämna företräde åt dig på föremålet så att säga.

Jag löste det genom att klicka in Loka. Lade apporten på golvet och klickade när hon närmade sig-nosade på den-tog i den-lyfte den-lyfte gick mot mig-närmade sig min hand och slutligen när hon lade den i min hand. Konfliktfritt, avslappnat och hunden trivdes bra med metoden. Idag är min öppna handflata signalen som får henne att genast se sig omkring efter en apport på golvet. Eller vad annat som helst hon kan lägga i min hand. :p

Kan också berätta att jag gjorde så som Lady_vip beskriver först: " Inget fjams, inget trams, bara håll. Dvs, öppnat munnen på hunden, satt in föremålet och sen haft en finger under hakan och lågmält berömt hunden. Målet är att hunden sedan ska öppna munnen självmant när du håller föremålet framför munnen. Och kommandot är "apport", alt "håll fast" när den redan har föremålet i munnen."
Vilket inte alls funkade på min hund. Då vände hon bort huvudet, tittade bort, lade öronen bakåt och spottade så fort hon kunde.
Dock jagar jag inte med min hund så 100% apportering har aldrig varit målet! Bör tilläggas. Jag hade "råd" att leka fram det. :)

Så lite är väl: varför gör hunden som den gör?

Senast ändrad:

*kl

Tycker att du helt klart ska börja med den mjuka metoden först eftersom hon är ganska ung(?)

När hon hämtar apporten o är påväg mot dig så spring bakåt, egga henne lite att hålla fast den utan att hon får tugga!
Om hon tar apporten i munnen när du säger apport så kan du springa iväg o låta som en glad tok :D Då brukar de börja tycka att det är kul.

Fåglar tar hon inte alls?

Är det en mjuk/vek/försiktig hund?

Min tik var som beskrivet ovan och jag tyckte det var nonchalant av henne. Tills jag läste (Turid Rugaas) att det är en lugnande signal från hunden att släppa det hon bär i närheten av dig. För att lämna företräde åt dig på föremålet så att säga.

Jag löste det genom att klicka in Loka. Lade apporten på golvet och klickade när hon närmade sig-nosade på den-tog i den-lyfte den-lyfte gick mot mig-närmade sig min hand och slutligen när hon lade den i min hand. Konfliktfritt, avslappnat och hunden trivdes bra med metoden. Idag är min öppna handflata signalen som får henne att genast se sig omkring efter en apport på golvet. Eller vad annat som helst hon kan lägga i min hand. :p

Kan också berätta att jag gjorde så som Lady_vip beskriver först: " Inget fjams, inget trams, bara håll. Dvs, öppnat munnen på hunden, satt in föremålet och sen haft en finger under hakan och lågmält berömt hunden. Målet är att hunden sedan ska öppna munnen självmant när du håller föremålet framför munnen. Och kommandot är "apport", alt "håll fast" när den redan har föremålet i munnen."
Vilket inte alls funkade på min hund. Då vände hon bort huvudet, tittade bort, lade öronen bakåt och spottade så fort hon kunde.
Dock jagar jag inte med min hund så 100% apportering har aldrig varit målet! Bör tilläggas. Jag hade "råd" att leka fram det. :)

Så lite är väl: varför gör hunden som den gör?

Kan bara hålla med här! Du gav mig en AHA upplevelse med dina råd! Idag apporterar hunden i MIN hand efter klickerinlärning men lämnar en bit ifrån MAKEN :D Jag förklarade då varför och gav honom ytterligare en anledning att leka mer med hunden och allmänt bygga upp förtroende :idea:

efter att ha provat på några olika hundar så tycker jag att klickermetoden fungerar alldeles utmärkt, det ger en apportering som är bra nog till tävling. min egna hund var lite glapp i käften vid vittringsapporteringen, jag klickade in ett bättre hållande av apporten där och det har gett bättre hållande och avlämnande även på de övriga apporteringarna. den senaste var en hund som var "totalt ointresserad av föremål och helt hopplös att lära apportera". det tog mindre än 5 min, sedan grep den mer än gärna och höll emot när jag drog i apporten. tyvärr fick jag inte fullfölja, för då ville matte träna själv.

Men körd du klickermetoden endast vid apporteringen då? Först måste man lära dem att klickern är något positivt förstår jag men sen kan man bara använda det i början av apportering och sedan gå över till o berömma?

Lite nyfiken för jag är inte så insatt i den metoden :)

jo, man måste klicka in hunden först. sedan är det väl en bra idé att man tränar upp sin egen timing först, och lär hunden att "tänka själv". men det tar inte många träningspass.

när momentet är färdigt så slutar jag använda klickern. den tas bara fram igen när jag vill fila på detaljer eller få upp det allmänna engagemanget.

Vi har också en sån !
Hon har slarvigt läst igenom sin rasstandard ;)

Det tog ca 16h träningstimmar innan hon apporterade
sin första fågel.
Och nej, inte 16h på raken (för att undvika missförstånd)

Fåglar är jätteäckliga i munnen, enligt henne!
Vissa fåglar går bättre än andra.

Mjukt och försiktigt har vi fått gå fram,
testat olika apporteringsföremål..bock funkade inte alls.
Men dummies gick bättre, först tränade vi med våra egna
sedan blandades en av tränarens dummies in.
Senare brydde hon sig inte vems dummies som användes.

Vår hund är mjuk och försiktig,
och man måste koncentrera sig otroligt mkt
för att inte vara för hård i kroppspråket.
Och för sambon att inte vara för grov i rösten
(inte det lättaste för en karl kanske)

Idag älskar hon att göra eftersök,
men vid början av kursen så kröp hon längs backen
när hon kände blodlukten.
Allt kommer säkert att falla på plats för din hund också,
det tar bara lite tid :D;)

Jag hade samma problem, löste det genom att skyffla in apporten i munnen och vara formel 1-snabb med att klicka innan hunden släppte greppet. När han hade fattat att man skulle hålla i så förstärkte jag hållandet genom att slå lätt på apporten och försöka få den ur läge. Klickade när han höll fast ordentligt.

När han hade fattat att man skulle hålla i så förstärkte jag hållandet genom att slå lätt på apporten och försöka få den ur läge. Klickade när han höll fast ordentligt.

Så gör jag också, nu när hon har fattat att hon ska hålla. Då kan jag nästan se en busglimt i ögat på henne "nähäru matte! jag vet minsann att jag ska hålla i den här för att få min godis så försööööök inte...!" :D

Lite nyfiken för jag är inte så insatt i den metoden :)

Klickerna använder jag när hunden ska lära sig något nytt. När jag ser att femkronan trillat ner och hon har förstått, då kan jag övergå till att berömma. Då är det inte inlärning längre utan befästning. Ska momentet finslipas så tas klickern fram igen då det är ett väldigt precist sätt att markera exakt när hunden gör rätt. Det gäller ju då att bryta ner ett moment i smådelar och träna en sak i taget.

Efter en liten olycka så börjande min spotta apporten en meter ifrån mig vid apporering, så jag fick börja om.

Jag jobbar också med klicker, klick vid intrese av apporten, sen klick för fasthållande osv. Idag jobbar vi på att han bara får släppa vid loss, du ska kunna knacka på apporten, klappa och dra i hunden, gå iväg efter ingång. Hunden ska sitta kvar och inte släppa, du ska även stå framför honom med utsträckt hand och säga tex "Brödrost" och han får inte släppa, utan bara loss gäller.
Det här har också gett mig samma resultat som för trollets hund, att hunden verkligen håller och ser ut som "den enkla går jag inte på" när jag säger "Lunds lassarett" och sträcker fram handen.

Istället för att stoppa in apporten i munnen på hunden har jag gjort tvärtom, håll föremålet som hunden ska apportera framför näsan på den, dra långsamt bakåt, om hunden följer efter, belöna.

Senast ändrad:

Okej :)
Tror den metoden skulle fungera bra på min mammas cocker för hon är väldigt vek. På settrarna har vi alltid gjort som lady_vip skrev men på denna hund funkar inte det.

Senast ändrad:

Fåglar är jätteäckliga i munnen, enligt henne!
Vissa fåglar går bättre än andra.

)

Inte riktad just till dig utan mer en påfyllning. ;) Man bör tänka till innan man börjar använda "riktig" fågel, duvor tex är dumt att börja med då de är väldigt duniga och hundarna lätt börjar spotta för att det blir dun i hela munnen. :D Däremot skator är mindre duniga och lättare för en hund att acceptera. Sen beror det ju helt och hållet på vad man har för hund, våran förra som vi inte riktigt lärde in appotering på vägrade benhårt att bära döda fåglar, därmot var han utmärkt på att ha koll på var de tog vägen och ta dem när de rörde sig... Han gillade inte att bära större saker överhuvudtaget, så här i efterhand kan jag fundera på om han hade ont eller hade haft ont. Våran nuvarande valp bär på allt han kommer åt och gärna mycket, tex kan man bära tre blomkrukor samtidigt, även om den som inte var i plast gick sönder när han tappade den... :angel:

Så vi ska sätta igång lite mer allvarligt med träning så snart vi har fått tag på en fågel, idags läget tränar vi på att bära in posten och ge mig saker han "hittar" i barnens sandlåda, så som traktorer, krattor, spadar, bilar osv... Jag funderar även på att lära honom ta reda på smutstvätten eftersom jag fullständigt har misslyckats med barnen... :angel::D

*KL*

Tuuuuuusen tack för alla era svar! :bow: Herregud här sitter jag med en klicker i min ägo och har inte ens tänkt en tanke att damma av den och testa. Hon är 14 månader och ska då helst bli fågelhund, har inget intresse att tävla lydnad eller liknande. Hon är lite på det sättet att hon aldrig skulle kampa eller försöka ta nånting en människa "äger". Som någon beskrev så blir hon jädrans tjurig när jag försöker stoppa in apporten i munnen på henne och kniper med munnen och försöker titta bort hela tiden och spottar ut den så snabbt hon kan när jag slutar berömma och stryka henne över halsen, hon håller alltså inte apporten i något bra grepp utan bara slöhåller.

Hon håller fåglar allra bäst men tyvärr har vi inte tillgång till någon fågel nu då den förra var ganska sönderskjuten och efter några spårträningar var den en aningens trasig :angel: Men fågelhund är tanken att hon ska bli och har väldigt stort intresse! När man jobbar med fågel är hon supertuff! Tar för sig massor me är lite vekare i själva dressyren. Hon har bättrat på sig otroligt sedan vi fick hem henne för ett år sedan och har egentligen bara lekt fram allt det hon kan idag när hon bl.a. varit med mig bland hästarna och på jobbet med travhästarna. När vi var iväg på kurs senast och när jag nu läser den bok jag fått hem om träning av fågelhund kan hon redan det mesta utan att vi direkt har tränat på det genom att ha få varit med, snacka om gött nu när man ska inrikta sig lite mer :D

Ska ut å testa med klickern direkt! Spännande! :banana:

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
760
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka