Hund som tappar fokus på mig

Amelia97

Trådstartare
Hej! Jag har en cavalier king charles spaniel tik på lite över över 1 år. När vi är i skogen kan hon gå löst och kommer springande så fort jag kallar in henne. Tills något roligare kommer, tex någon annan människa eller hund. Hon är inte direkt farlig, hon är blyg inför hundar så hon springer bara fram och sätter sig och kollar på hunden. Om jag har henne i koppel/sitter och "håller i henne" så har hon noll fokus på mig, spelar ingen roll om jag har hennes favoritleksak eller godis/korvbit med mig (hon luktar inte ens och hon brukar vara en riktig gottegris) Något tips på hur man kan få henne att lyssna även i sånna situationer? Tack på förhand!

Sv: Hund som tappar fokus på mig

Något tips på hur man kan få henne att lyssna även i sånna situationer?

Genom att träna. Skapa bra träningssituationer där svårigheten ökar steg för steg. Först lär du hunden vad den ska göra för att få en belöning som den vill ha (extra gott godis, t ex). Sitta och titta på dig eller vad du vill att den gör. Träna utan störningar till att börja med. När hunden vet vad den ska göra kan du lägga till ett kommandoord, t ex "lyssna". Sen börjar du lägga till störningar. Kanske en människa eller hund långt borta. Öka inte störningarna fortare än att hunden lyckas. Se också till att du kontrollerar situationen så att hunden måste göra det du vill, dvs den kan inte välja att göra något annat. Innebär koppel för de flesta.

Under inlärningen ska du aldrig använda kommandot i en situation där du inte kommer att lyckas!!!! Då förstör du ditt kommando och hunden lär sig att den inte behöver göra som du vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 828
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 275
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Min tax har nu blivit 13 år och i stort sett tappat hörseln. Hon kan höra väldigt höga ljud men för det mesta går allting henne förbi...
2
Svar
26
· Visningar
4 374
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar