Hund som spyr

Poisonous

Trådstartare
Ailu började igår att spy på kvällen. En gång ganska rejält.
Vid 7 imorse ytterligare en gång, rejält och alldeles nyss spydde han galla. (Eller ja, gult slem)
Första gången spydde han korv
Andra gången torrfoder från "isglassen"
Tredje gången "galla"
Verkar trött och lite hängig. Sovit hela natten och nu på morgonen med mig.

Ätit de senaste tre dagarna:
- Korv (Grillkorv)
- Kycklinggodis
- Torrfoder
- "Isglass" (löste en buljongtärning i vatten och hällde i en stor fyrkantig form med lite torrfoderkulor) Åt dock inte så särskilt mycket av vätskan, men åt torrfodret som blev kvar när den smält
- Fick slicka rent en tallrik där det ätits glass och kolasås

Ja, det är väl det.
Inget direkt ovanligt. Torrfodret är en ny sort men liknande som han haft förut. Inte velat röra blötmaten så var tvungen att ge någonting

Är de buljongen han reagerat på? Men han spydde korv innan han fick den så :crazy:
Dricker normalt med vatten
Gick ut och gick en sväng efter första spyan och då var han som vanligt.

Senast ändrad:
Sv: Hund som spyr

Hur är det i andra änden? Diarré?
Temp?

Det kan ju vara allt och inget, din hund är väl inte så gammal? Min egen äter det mesta med racerfart så jag har inte koll på allt han hinner sätta i sig alla gånger. Så han kan kanske ha hunnit få i sig nåt som han ansåg som ätbart?

För kräkning och diarre gäller fasta, på vuxen hund, inte valp. Sen kan du prova att ge risavkok, vattnet du kokar riset i alltså, inte själva riset.
Får han behålla det kan du fortsätta med kokt fisk och ris.

I övrigt, ha kolla på allmänstatus och temp, självklart veterinär om det inte blir bättre.

Lite hård i magen igår på förmiddagen
På e.m efter spyan var det i princip normalt

7månader och jo, äter allt han får tag på. Duktig på att spotta ut när han får tag på t.ex plast eller sånt. Men grus, sten, gräs, lera :d nom nom.
Ja, risavkoket och fisken höll vi på med när han brutit benet och blev dålig av metacamen.
Hur länge törs man vänta?
Jag tycker han beter sig lite underligt, flyttar runt, ställer sig, tvättar frambenen, lägger sig igen, sätter sig upp, vänder sig, lägger sig.
Eller så håller han alltid på så bara att man inte tänker på det för att allt är "som det ska"

Eller så håller han alltid på så bara att man inte tänker på det för att allt är "som det ska"

Ja du, helt plötsligt så börjar man stirra på sin hund :D

Fast du är ju ändå den som ser honom mest, så du är det som bäst kan säga hurvida han uppför sig normalt. Sen kan man ju alltid ringa till vet. om man känner sig osäker. Temp då?

Har inte tempat honom, han sover just nu och verkar lugn så han får va ett tag.

Dessa "barn" man blir ju nojig för mindre. Ligger o kollar så han andas som han ska och inte bara tvärdör eller nått :nailbiting:

Magsjuka?
Fasta ett dygn med bara små portioner vatten. Sedan skonkost närmaste dagarna innan du sakta för in vanliga maten igen - så länge han inte blir sämre då vill säga.
Han kan säkert ha ont i magen och är orolig därför.

Som i den magsjuka vi får? Visste inte att hundar kunde få det.
Han har inte spytt mer än iaf. ligger just nu utomhus och tar det lugnt. Kissar normalt men har inte druckit något idag.

Se till att han får i sig vätska, precis som när vi är dåliga blir hundar lätt uttorkade, särskilt i denna värme (som är här där jag är i alla fall, +25).

Hunden kanske har ätit någon liten träbit eller växtdel som ligger och stör magen. Då kan de hålla på och spy som du säger.

Eller så kanske det inte är något alls. Eller något helt annat. :)

Håll koll på vätska, allmäntillstånd och avföring.

Appropå uttorkning och vätska. Lyft gärna i nackskinnet och se om det går tillbaks snabbt igen. Om det tar lång tid börjar han bli uttorkad, om det inte går tillbaks alls är han riktigt uttorkad. Ring i så fall vetten.

Han piggade på sig något mot kvällen och åt lite ris och drack bra.
Pratade med vet vid... strax efter tolv inatt (han började pigga på sig vid 1) för då fick sambon nästan släpa honom ut.
Vet. trodde inte det var någon fara, slemhinnorna normala, inga problem med andningen, ingen reaktion när jag klämde på magen. Skulle han fortsätta äta/dricka dåligt idag skulle vi komma in.

*kl*

Nu vet jag inte vilken ras på hund ts har men om det rör sig av en modell mindre måste man ha i åtanke att dessa blir uttrokade mycket snabbare än hundar av större modell, speciellt om de inte är så gamla.

Håller kräkningarna i sig hade jag åkt till veterinär för ev röntgen för att se om det har fastnat något i mag-tarmkanal.

Modell stor.

Ailu är nu påväg in akut för andra gången i sitt sjumånadersliv :(

Inte ätit på två dagar, inte bajsat. Druckit dåligt. Ingen temp, fina slemhinnor. Bara legat, helt insjunken i midjan, revbenen syns tydligt.
Känner mig som världens sämsta hundägare :(

Senast ändrad:

Men inte känna så! Jag skulle också vänta om min hund kräktes men inte var påverkad i övrigt. Man tror ju inte på nåt jättefarligt direkt utan mer på att hunden kanske fått i sig nåt olämpligt.

Att han inte bajsat är ju inte så konstigt om han dels har kräkts och dels inte har ätit.

Värmen kan nog få vem som helst med kräkningar att må riktigt dåligt.

Håller tummarna att det är nåt som är enkelt att åtgärda!

Men ¨stackeliten¨ då! Hoppas det bara är vanligt ¨valp som stoppat i sig en grästorva för mycket¨.
Ludvig var bra ynklig en par svängar i den där åldern, så jag hoppas det rättar till sig lika fort som för honom.

Skönt att han är på hemväg. Men gaskolik på hund är det en bra eller dålig diagnos? :confused: Jag visste inte att hundar fick det ens.

Nu har jag fått utlåtandet från sambon.
Andrahandsinformation så något kan vara fel.

Teori 1 var lökförgiftning/förstoppning
Men när dom kom in och vet. började klämma och känna blev Ailu så arg att dom fick sätta munkorg, teori snurrade testiklar. Testiklarna återfanns uppe i magen så man ultraljudade men hon kunde ej avgöra om dom var klämda eller inte, däremot syntes gasfickor.

Alla blodvärden var bra, levervärden osv. På ultraljud såg man att mjälten var något förstorad men hade fina värden.
Man gav paraffinolja och Ailu bajsade lite, nån klutt men annars blajjor.
Ett värde var något förhöjt som tydde på typ en liten infektion.
Han är nu hemma, om han inte åt eller bajsade gjorde inget men han måste dricka. Fick med dietmat som ska hjälpa magen samt olja.

Om han börjar kröka rygg eller visar tydlig ovilja att gå samt visar smärta måste vi in akut då blir han kastrerad.

Just nu sover han ute på gården och är jättetrött men har druckit bra hela dagen tydligen.

Vet. blev inte klok på vad det skulle kunna vara.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Gammelvovven fick i April (om jag inte minns tokigt) något slags krampanfall,vi var till veterinären dagen efter och allt såg bra ut,vi...
Svar
11
· Visningar
14 166
Senast: Fibusen
·
G
Hundhälsa Min hund har under en väldigt lång tid nu spytt, allt hon ätit och allt vatten. Hon spyr även bara slem eftersom hon då inte har något...
Svar
5
· Visningar
1 713
Övr. Katt Jag har två kattungar.. 9 veckor mamman är väldigt kräsen, äter hon burkmat eller fisk så spyr hon upp det, ibland behåller hon det...
Svar
12
· Visningar
4 359
Senast: MinIan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka