Hund som spyr

Sv: Hund som spyr

Och nu läste jag om symptomen på förstorad mjälte.
Symtom på Förstorad mjälte hos hundar; Symtom på förstorad mjälte i en hund hör smärta åtföljas av uppblåsthet. Magbesvär hos hundar är också ett av symptomen på förstorad mjälte. Dessutom kan förstorad mjälte leda till att hunden inte kan ligga bekvämt, eller ens utföra någon aktivitet utan obehag. Här är några fler symtom på förstorad mjälte i en hund. , Diarré, kräkningar, buksmärta, aptitlöshet, trötthet och nedsatt aktivitet, svaghet;

:crazy:
Det är ju Ailu?
En diffus buksmärta, han reagerade på olika ställen hela tiden
Kräkning
Aptitlöshet
Trött
Magbesvär

Vanligaste orsaken till förstorad mjälte är cancer, oftast elakartad och dödlig :cry:

Vafaaaan!

Fast alla symtom får man vid magsjuka med, så ta inte ut nåt i förväg.

Magproblem gör ju att man blir trött och orkeslös även hos människor - ibland är det bra att jämföra hundar och människor. Och har man haft kräkningar och/eller diarré har man ofta ont i magen innan den återhämtar sig.

Vad gjordes hos veterinären, fick han dropp? I så fall brukar de pigga på sig hyffsat fort, förutsatt att magproblemen inte fortsätter.
Togs blodprov? Ofta kan man via ett blodprov ana problem med mjälten, då det är en blodreservoar. Om den blir förstorad fungerar den inte alltid som den ska och det visar sig i så fall ofta med anemi (blodbrist).

OM det är tumör i mjälten så kan den operaras bort.

Senast ändrad:

Prata med behandlande vet nu. Mjälten skulle jag inte oroa mig för, den var stor men inte förstorad.

Inget dropp, han var inte uttorkad och drack bra. blodproverna visade bara en sänka på 40 och maskinens referensvärde var ungefär 30-35 så 40 var de minsta minsta han kunde ha som visade en förändring.

Proverna på mjälten och levern visade ingenting.

Hon sa att jag skulle försöka få i honom en matsked mat för att se om han fick behålla det men jag fick peta i honom en tuggummistor boll sedan ville han inte mer. :(

För mig som inte är ägare till hunden och ser det utifrån, så låter det inte allt för jäkligt.
Han har mått/ mår illa, har ont i magen, det har plötsligt blivit tokvarmt, (för jag antar att ni också haft typ 11 grader tills nyss) han har åkt en bit till vette (för det finns väl inte i granngården antar jag?). Det kanske inte behöver vara jätteallvarligt att han inte vill äta.
Om han dricker bra måste det vara ett gott tecken.

14mil enkel resa eftersom dom som är 8mil härifrån inte "hade tid att ta emot oss" och den som är 7mil härifrån är stängd i helgen.

Jo, 6 grader på kvällarna och nu är det 20 =/ 27grader i skuggan på dagarna.
Så det har helt klart smällt till.
Det ska bli varmt i helgen också men inte lika varm + lite regn och åska. Om jag inte lyckats peta i honom mer mat tills imorgon så ska dom ge honom kontrastvätska för att se så det inte är något stopp någonstans.

:love:
Två gafflar köttfärs med laktosfri fil har han petat i sig och skålen var renslickad och jag möttes imorse av en glad busig hund som ville gå ut nununununu!
Vi hoppas att det är över och att han får behålla maten, får han det så ger vi lite till om en timme.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Gammelvovven fick i April (om jag inte minns tokigt) något slags krampanfall,vi var till veterinären dagen efter och allt såg bra ut,vi...
Svar
11
· Visningar
14 166
Senast: Fibusen
·
G
Hundhälsa Min hund har under en väldigt lång tid nu spytt, allt hon ätit och allt vatten. Hon spyr även bara slem eftersom hon då inte har något...
Svar
5
· Visningar
1 713
Övr. Katt Jag har två kattungar.. 9 veckor mamman är väldigt kräsen, äter hon burkmat eller fisk så spyr hon upp det, ibland behåller hon det...
Svar
12
· Visningar
4 359
Senast: MinIan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka