Hund som skäller när den lämnas ensam- sällskap?

N

nayala

Nu behöver jag lite råd. Jag och min sambo har flyttat till ny lgh med vår treåriga boxer. Vi har nu fått reda på att hon skäller vid vissa tillfällen. Hon har inte skällt på någon av de andra ställena vi bott på och hon skäller inte heller för att vakta, eftersom så fort hon hör porten öppnas tystnar hon. Vissa gånger har hon skällt länge och de flesta gångerna skäller hon inte alls. Vi har inte heller hört att hon skällt eftersom hon tydligen börjar skälla när vi väl gått ut ur porten och ja, som sagt, slutar skälla så fort porten öppnas. Hon lämnas alltid väl motionerad och med leksaker i ett begränsat utrymme. Vi har tidigare haft radio igång, på de andra ställena vi bott på men vi har glömt testa det här.
Jag körde ensamhetsträning när vi flyttade hit, och det gick bra. Jag tycker det känns lite jobbigt (och svårt tidsmässigt) att köra igång med det igen eftersom det inte är alltid hon skäller och hon verkar inte orolig eller så annars när vi lämnar henne.
Skulle det vara en bra ide att till exempel skaffa en katt som sällskap? det känns som att skällandet är en protest mot att flocken försvinner, men om man har lite sällskap kanske det blir bättre?
Skällandet är inget stort problem i sig, eftersom det inte förekommer alltid och eftersom hon inte blir lämnad själv så ofta men man vill ju både för grannarnas och hundens egen skull att hon inte skall skälla.
Någon som har några andra tips som INTE involverar typ antiskall hasband?
Är sällskap av något slag en bra ide?

Sv: Hund som skäller när den lämnas ensam- sällskap?

du kanske är min granne;) skämt å sidor, önskar jag dig lycka till och hoppas det löser sig :D

Sv: Hund som skäller när den lämnas ensam- sällskap?

Kan svara på frågan att sällskap absolut kan vara till hjälp! Sen om hunden uppskattar katt-sällskap lika mycket som hund-sällskap vet jag inte... och självklart är det väldigt olika från individ till individ, menar då alltså att om en hund inte gillar andra hundar så skulle den naturligtvis inte gilla hund-sällskap ;) Men i vårt fall har det funkat alldeles utmärkt när vi ensamhetstränat valpen. Han är sån som piper/ylar/skriker så fort han lämnas ensam...men har han hundsällskap så är han knäpptyst! Det är självklart inte bra att han inte kan vara helt själv än, men både här hemma och hos dagmatte finns det hundsällskap...så än så länge har det gått jättebra med ensamhetsträningen tack vare de andra hundarna

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar