Hund som kräks

angiepangie

Trådstartare
Mina föräldrars hund har nu kräkts rätt stora mängder magsaft vid olika tillfällen de senaste två dagarna.
Så vitt vi sett har han inte fått i sig något, men man kan ju aldrig vara säker..
Han har samma aptit (har fått kokt ris och fiskbullar som veterinären rekommenderade till honom, han är en "maghund" och blir ofta orolig i magen fast då åt andra änden) och är väl lite slö kanske men inte så att jag skulle vilja kalla honom hängig.

Varje gång innan han ska kräkas börjar han dräggla, så tänker att han kanske mår illa?

Någon som har någon idé vad det kan vara och vad man kan göra?

(Jag har försökt få mina föräldrar att ringa och kolla med vet, men dom vill vänta tills på måndag för att vara säkra på att det inte går över. Jag delar inte deras åsikt men deras hund så mina händer är låsta)

Sv: Hund som kräks

Om den bara spyr magsaft verkar det ju som om magen är tom, dvs hunden är hungrig. Så gjorde min ibland medan hon åt torrfoder. Hon hann bli hungrig på morgonnatten, och kräktes lite. Det har hon helt slutat med efter att vi började barfa.

Den kan också ha tuggat i sig något som inte smälter (min hund kräktes nyss upp lite små benbitar på vita mattan...:grin:) Samma sak gör hon ifall hon äter torra löv. Det räcker med ett löv för att hon ska bli irriterad. Vissa grejer som hunden äter kan ligga i magen flera dagar och irritera. Exempel är träflisor, grova växtdelar, dåligt tuggade benbitar osv.

Han har fått mat som vanligt tills det att han började kräkas, så att det är för att han är hungrig tror jag inte.
Däremot låter det ju mycket möjligt att han har något som ligger i magen och irriterar, denna herren är ju ganska bra på att tugga sönder t.ex. pinnar och så.

En människas magsäck är tom cirka 6 timmar att vi ätit. Eftersom hundar har snabbare omsättning är människor så är magsäcken tom efter mindre än 6 timmar efter att hunden har ätit. Så visst kan det bero på att magen är tom. Det är lätt att testa om det beror på det. Om det t ex är på morgonen det har hänt så prova att ge ett litet extra mål sent på kvällen.

En hund som kräks mycket helt plötsligt kan ha ett främmande föremål som ligger i magsäcken eller tarmen och irriterar. För vissa räcker det med en liten benbit eller en pinne, medan andra kan tugga i sig strumpor och leksaker innan de börjar kräkas. Att det bara är magsaft som kommer upp behöver inte betyda att magsäcken är tom, utan snarare att det är något som sitter fast som kroppen prövar att få ut men inte kan.

Om hunden fortsätter kräkas så hade jag definitivt ringt vet imorgon, bara för att kolla - eller faktiskt ringt ikväll. Det kostar ju inget att ringa och fråga vad de tycker.

Ska ha det i åtanke om det händer igen, dock tror jag inte det eftersom att han fått mat samma tider som vanligt innan och efter att han börjat kräkas
bara att efter kräkningarna började fick han ris och fiskbullar istället för sitt vanliga foder.

Men ska som sagt tänka på det om detta upprepar sig :)

Equus: Idag har han inte kräkts någonting och var fin i magen när han bajsade så vi håller koll men verkar som att det passerat tack och lov!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 857
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 932
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 972
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka