Hund som hoppar

F

fisken

Har stora problem med min stora blandrashund (labbe/dobermann).
Han är väldigt glad för folk och när det kommer någon så rusar han fram i full fart och hoppar ofta upp väldigt våldsamt, han kan liksom slänga sig på folk. Springer sen som en tok runt, runt, hoppar och skäller och ska ha uppmärksamhet. Jag vet att det är mitt ledarskap som brister här, men jag vet inte längre vad jag ska göra. Folk vill inte komma hit pga honom och jag får ofta stänga in honom i stallet när det kommer folk. Jag får liksom ingen kontakt med honom och får hålla i för fulla muggar och det är ju inte heller bra. Kan i viss mån få honom att sitta och att stanna tills vårt besök kommer fram till honom, men det kryper i kroppen på honom och han kan inte hålla sig utan sticker sen fram. Inget roligt bemötande man får, trots att han är glad, men det förstår inte alla.
Sen är de flesta i min och sambons släkt väldigt förtjusta i honom och blir ju glada och börjar prata med honom när de ser honom och klappar på honom trots att han hoppar och far runt, vilket stimmar upp honom ännu mer, han får ju bekräftelse. Hela tiden är det jag som måste lugna honom, hålla i honom mm, vilket gör att han vid dessa tillfällena undviker mig för att jag bara skäller på honom. Roligare att vara runt dem som klappar och skrattar åt honom ju. Därför kan jag inte heller fånga honom eller få nån som helst kontakt med honom. Jag har kommit fram till att jag måste säga till besökarna att ignorera honom tills han lugnar sig, och då gå fram och klappa, eller själva säga ifrån. Men ingen av de som kommer hit ofta är särskilt hundvana och tycker mest att det är synd om honom då, eller så kan de inte säga till på rätt sätt.
Kan jag få nåt tips på hur jag ska hantera detta?
Han är 1,5 år och full av livsglädje och energi. Får mkt motion i form av cyklingturer, följe på ridturer, spårning, allmän lydnadsträning hemma mm. Han blir inte bättre av att rastas ordentligt innan gäster kommer.

Det börjar bli riktigt jobbigt nu att hela tiden tänka på att jag måste ut och ta undan hunden innan våra gäster kommer mm. Tips?

Sv: Hund som hoppar

Skvallerträning kanske? Enklast och bäst kanske att ta hjälp av en tränare så man "får till det rätt".

Vår lille var likadan när han var pytteliten, men då var vi "astrista" och lät honom helt enkelt inte hälsa på folk och hundar vi mötte. Alls. Många tyckte nog jag var världens ondaste matte :o men idag är han iaf nåååågot mindre hysterisk i folk.

Du får nog tyvärr träna din omgivning ganska hårt också, de måste hjälpa dig, annars blir han ju jämt förstärkt när han hoppar på andra.

Jag skulle nog ta kontakt med en tränare för att få hjälp och se var det brister, tills du har fått hjälp så är ju en idé att ha honom kopplad när det kommer folk så han aldrig kan komma iväg från dig utan du håller honom nära. Tala om för alla som kommer att de inte ska hälsa och klappa på honom utan ignorera, alternativ om de inte går med på det, stänga undan honom.

Ja skvallerträning kan va nåt!

Det känns nästan som han blivit lite värre sen vi flyttade ut på landet, här kommer det inte människor förbi lika ofta som när vi bodde i marklägenhet. Så så fort det kommer nån nu så blir det ju extra roligt.

Det känns inte som att tvinga honom att sitta och vänta mm hjälper. Nästan så han blir värre då. Men samtidigt vill jag inte bara släppa han på folk som kommer. Jag blir ju liksom the badguy i vilket fall som. Släpper jag han och inte har koll på han får jag skulden av de besökande och de säger till mig att ta bort han eller säga till han. Det känns lite som att besökarna måste även säga till honom när han gör fel, annars får jag springa efter honom konstant och kan inte slappna av.

Ja skvallerträning kan va nåt!

Det känns nästan som han blivit lite värre sen vi flyttade ut på landet, här kommer det inte människor förbi lika ofta som när vi bodde i marklägenhet. Så så fort det kommer nån nu så blir det ju extra roligt.

Det känns inte som att tvinga honom att sitta och vänta mm hjälper. Nästan så han blir värre då. Men samtidigt vill jag inte bara släppa han på folk som kommer. Jag blir ju liksom the badguy i vilket fall som. Släpper jag han och inte har koll på han får jag skulden av de besökande och de säger till mig att ta bort han eller säga till han. Det känns lite som att besökarna måste även säga till honom när han gör fel, annars får jag springa efter honom konstant och kan inte slappna av.

Jag har en precis likadan "odåga", hoppade och studsade av vild glädje när det kom någon hit. Jag gjorde precis som du; skällde, platsade, föste undan hunden med fler försök som jag glömt. Numera skäller jag och domderar:D fortvarande, fast numera på besökarna! Känner igen det där med att folk tycker så syyynd om vovven som inte får hälsa o så piper de och tjuter, inte undra på att hunden också gör det!

Innan jag släpper fram hunden så säger jag åt dom att ignorera, de som inte vet hur instruerar jag att vända sig bort, inte prata med hunden och framförallt inte använda sin pipigaste ,gladaste röst. NÄR hunden är lugn som en filbunke får de hälsa men fortvarande med vanlig röst och en liten klapp i förbigående. På bara några gånger så har vovven slutat hoppa på folk! Tittar numera knappt på de som kommer. Har nu kunnat platsa hunden och förutom en gång (då jag hann ta henne innan hon han fram och självbelöna sig) så stannar hon kvar då hon "vet" att besökarna ändå inte bryr sig.

Det tog verkligen tid att få besökarna att förstå vikten av detta men numera vet alla jag känner hur jag vill ha det och respekterar det även om de nog tycker synd om den lilla söta vovven som inte får vara "glad och charmig"......

Det där med att ignorera har funkat bra på våran stolle.

Han var som en virvelvind när det kom folk, och blev precis som din nästan värre av att få sitta och vänta.

Vi började ignorera honom, sa till alla som kom hit att vända ryggen åt honom. När han sedan blev lugn så fick de hälsa på honom.

det funkade super på våran hund iaf.

Jag tror också att jag får träna min omgivning lite. För det funkar inte att jag ska skälla på hunden och sen de han springer fram till bara klappar och pratar med honom. Få honom att sitta och vänta blir ju bara värre och han hoppar ändå.
Jag ska testa detta med att ignorera, och hoppas på att det ger resultat! Kommer bli svårt för släktingarna ;)

Tipset jag fick när jag gick en kurs i vardagslydnad med min hund, som hade samma problem var att ta tag i hans tassar och hålla i honom när han hoppar upp. För min del bad jag goda vänner att göra det när de kom hit, det kan ju vara värre om de flesta som kommer är rädda för att göra det.

I alla fall, när man hållt fast honom en stund och han märker att han inte kommer loss tycker han det är obehagligt (inte för att det gör ont, för så hårt håller jag inte), och redan efter några gånger lärde han sig vad som hände om han hoppar upp på folk.

Han behöver dock bli påmind nån gång då och då, men det är en väldigt stor förbättring.

Jag har hjälpt en hel del familjer med liknande problem. Jag upplever att egentligen, är inte problemet när det kommer hem folk, det är bara där som problemet syns mest. Vid dörren och/eller vid hundmöten.

Sen är det en baggis att uppfostra hundar jämfört med folk. Många har ju sett eller hört talas om den däringa hundviskaren från USA, och han har en grej som jag tycker är super; vid hundmöten gäller no touch, no talk, no eye contact. Kan man uppfostra folk till att på ren svenska ge f*n i hunden så har du kommit en bit på väg.

De andra är att vi övar på "plats", eller vad vi nu försöker få hunden att göra, när den möter folk, när hunden är i affekt och är jätteskruvad. Det är lite svårt att öva på saker när det snurrar i huvudet.

Så bestäm dig för ett kommando som gäller vid människomöten, vi kan för enkelhetens skull ta "sitt". Nu ska din hund lära sig "sitt" vid alla tänkbara situationer. Och sitt gäller, basta! På så sätt behöver du inte tänka "stanna kvar", utan du fokuserar enbart på sitt, på så sätt blir det ju bara en sak hunden ska lära sig, inte två.

Tex: Du är ute och springer med hunden, helt plötsligt kommer kommandot. "Sitt", belöna efter utförande.
Du är ute och går, "sitt", du fortsätter och går, hunden ska sitta kvar.
Här skulle jag alltid gå och hämta hunden, aldrig göra en inkallning på "sittet".

Sittet ska sitta i ryggmärgen på hunden, så när du kommer ett "sitt" även när han är uppspelt så ska det fungera.

lite ½ knapplån alt fortsättning..

Jag har en studsboll och det har jag förlikat mig med, det blir bara jättetråkigt om jag ska korrigera henne hela tiden när hon ska hälsa. Man får välja sina strider och jag har valt bort denna. Däremot så ska hon givetvis inte hälsa på kreti och pleti och får inte heller. Hon får heller inte hälsa på eget bevåg utan skall vänta på mitt kommando att det är fritt fram.

Jag säger till folk som ska hälsa att hon hoppar i början och så får dom själva göra valet om dom vill hälsa eller ej. Hon lugnar sig betydligt snabbare än om man ska korrigera för det gör henne bara stressad, hon är ju bara tokglad.

Här är det STANNA som kommando och här håller jag helt med dig, jag skulle fokusera helt på att få hunden att inse att SITT eller STANNA eller vad som helst betyder verkligen stanna oavsett!

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
820
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10