Hund som hoppar över staket.

zanzan

Trådstartare
Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att attackera våra två mycket mindre hundar. Den som har varit ute med våra hundar som är kopplade har hittills lyckats avvärja situationen men det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer.

Tillsaken hör att våra annars ganska gapiga hundar aldrig ens tittar på den hunden än mindre säger knäpp när de går förbi den.

Hundägarna ger blanka sjutton i att hunden gör så här och har inte bemödat sig att säga ett ord om det och inte heller till hunden.

Vad har man för rättigheter? Måste det hända nått innan de måste ta till åtgärder?

Min pappa som oftast går ut med dessa hundar är ganska svårt hjärtsjuk och jag är livrädd att det ska hända honom något när han måste avstyra dessa attacker!! Dessutom börjar ju våra hundar bli riktigt trötta på den där hunden som försöker bita dom så för första gången idag hade den ena blivit arg tillbaka, vilket ju inte underlättar. Tyvärr finns heller inga andra vägar att ta än man måste gå förbi denna trädgård...

Så vad kan vi göra? Ska naturligtvis prata med dem, men vill veta vad jag har att "komma med" innan...:crazy:
 
Sv: Hund som hoppar över staket.

Det är bara att säga precis som du skrivit här. Svårare än så behöver det inte vara.
 
Sv: Hund som hoppar över staket.

Ja, fast det var inte riktigt hur jag ska prata med dom eller vad jag ska säga jag menar. Utan om de har skyldighet att vidta några åtgärder, det har jag inte koll på!
 
Sv: Hund som hoppar över staket.

du kan ju hänvisa till lagen om tillsyn av hundar okatter. för det första får ingen hund springa lös okontrollerat under perioden 1a mars till augusti nån gång. plus att den ju skadar o skrämmer till ex vilda djur förutom dina hundar. o din pappa.

jag har sagt nån gång till lösa hundägare att mina hundar har loppor så du kanske ska koppla din så ni inte oxå får det!eller då i din situation att se till att hunden håller si g på tomten.
 
Sv: Hund som hoppar över staket.

Du har lagen på din sida. Hundar ska hållas under uppsikt och får inte fara runt på byn hur som helst.

Jag hade själv problem med en granne med en gapig schäfer, jag bara förklarade för grannen att jag inte var intresserad av några veterinärkonstnader och att jag skulle vidta de åtgärder jag ansåg nödvändiga om hunden kom in på min tomt igen.

Den har varit kopplad sen dess.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 506
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 546
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 646
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 105
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp