Hund som hetsar hästarna (långt)

_Runaway_

Trådstartare
Vi har en granne med mycket besvärlig hund. Eller rättare sagt, hunden har problem med sin ägare. En fyllgubbe som knappt kan ta hand om sig själv, som köpt en grå älghund (heter dom så? älghund i alla fall) för att "kunna gå lite promenader med." Nåväl, så mycket promenader blir det inte. Hunden står i gård och då och då kommer han ut och drar genast en repa hem till oss. Hunden är faktiskt obehaglig att ha springande här. Den är lite folkskygg och hoppar runt en med viftande svans och väldigt intensivt skällande.
Ja, till problemet. I går skulle jag ut och ta ut hästarna på morgonen. Jag visste att hunden varit på vår gård men såg inte till honom. Så jag tar ut märren. Så fort vi kommer utanför stallet kommer hunden springandes, och skäller som om han ställer en älg. Hoppar efter mig och hästen, som blir lite skärrad. Jag får ut henne i hagen (efter att först försökt få in henne i stallet igen. Men hon är knepig och jag lyckades inte). Jag tar dock inte ut min valack eftersom denne blir alltför nervös av hunden, och dessutom går i pytteliten sjukhage och jag vill inte riskera några sprängda staket av konvalescent.
Hunden fortsätter hetsa stoet i hagen. Han "ställer" henne som om hon var en älg, skäller som besatt och lyckas tränga in hästen i ett hörn vid ett tillfälle. Hon travar oroligt (men ändå inte hysterisk) fram och tillbaka för att slippa undan besten bakom henne.
Vid det här laget är två män som bor på gården ute vid hagen för att försöka få fast hunden, med varierade resultat. Hästen får in en träff bed bakfötterna på hunden, men han ger sig inte. Till slut får männen fast hunden i koppel och han lugnar sig genast, vill bli kliad bakom örat och är tillgiven.
Under hela tiden allt skett har en försökt ringa ägaren, men det tutar bara upptaget hela tiden. Så hon går hem till honom och säger att han ska hämta hunden NU för den hetsar vår häst. Han är full och sitter där och skrålar, men lovar att hämta hunden.
Tjugo minuter senare kommer han med bilden för att hämta hunden. Och han bör vara glad för att andra tagit sig tidatt fånga den åt honom. En av männen som gjorde det sa att "nästa gång blir det bössan." Det här var tredje gången hunden är här och stör. Den far omkring och skäller på oss boende, här finns hästar, hund (tik), katter samt ibland även flera småbarn. Det är INTE roligt att ha denna opålitliga stora hanhund här.

Frågan är helt enkelt vad man får göra? Kan man polisanmäla sånt här? FÅR innehavare av jägarexamen/vapenlicens skjuta hunden vid ett tillfälle där den faktiskt stör och skrämmer våra djur?

Sv: Hund som hetsar hästarna (långt)

Hoppas nån kan svara 100% men jag är nästan 100 man får skjuta hunden om den gör djuren illa på nåt vis. sen givetvis går det ju o polisanmäla händelserna så får han koppeltvång på den iaf.

_Runaway_ skrev:
Frågan är helt enkelt vad man får göra? Kan man polisanmäla sånt här? FÅR innehavare av jägarexamen/vapenlicens skjuta hunden vid ett tillfälle där den faktiskt stör och skrämmer våra djur?

Usch, låter otäckt. Ja, jag skulle nog inte tro att det inte finns något hinder för en polisanmälan, VAD du ska anmäla vet jag dock inte :crazy: men antagligen ägaren. Det är nog snarare en fråga för socialstyrelsen och djurskyddsmyndigheterna, eftersom han är alkoholist och tydligen inte kan ta hand om hunden på ett bra sätt. Polisen kan också få tillåtelse att beslagta hunden om så är fallet.

Vad jag vet så är det defintivt inte lagligt att skjuta hunden även om man har jägarexamen och även om så hunden skulle bita en (om man inte handlar i självförsvar). Det gäller vad jag vet enbart varg och inte tamdjur. Mitt råd till dig är att kontakta polisen helt enkelt!

_Runaway_ skrev:

Usch va jobbigt :(

men detta är vad jag hittade om det iaf..

2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är
betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde.
Hållas får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande
hund som visat benägenhet att driva får.

Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns,
får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödat en hund är skyldig att snarast
möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.

Mer info om det där finns Här

Mulles_matte skrev:
2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är
betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde.
Hållas får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande
hund som visat benägenhet att driva får.

Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns,
får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödat en hund är skyldig att snarast
möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.

Varje dag lär man sig något nytt! :d men kom ihåg att bara göra detta i yttersta nödfall, fånga hellre hunden och lämna den till polisen :o

Tack!
Apocalypsze: Självklart! Kanske är idé att nästa gång (jag lovar, det blir en nästa gång :smirk: ), ta hunden till polisen. Den är ju inte omöjlig att fånga med lite tålamod och det skulle inte kännas bra att någon skjöt om det fanns möjlighet till att få fast honom.

Sen kan jag ju inte säga att ägaren direkt missköter hunden. Jo i mina ögon, men kanske inte ur laglig synvinkel :smirk: Har mött ägaren på promenad när jag var på väg hem från bussen, och han kunde KNAPPT hålla hunden ifrån att hoppa upp på mig. Hunden är ofta glad (som när den då var hos oss, säkte genast trygghet hos oss när han väl var fast), men det finnsingen som helst lydnad i honom, och är ju därmed inte heller pålitlig.

Hmm, då lär det bara bli koppeltvång på hunden om han nu inte missköts men springer och skrämmer hästar och folk. Följer inte ägaren detta så blir det nog ytterligare åtgärder, de kanske beslagtar hunden tillslut iaf om det fortsätter?

Det är så tråkigt med folk som inte kan ta hand om sina djur. Synd om både hunden, som ju kan bli skadad av hästarna, och om dig som ska oroa dig för att hästarna ska springa ner staketen.

De tips jag har är:
*skräm bort hunden ordentligt (om det nu hjälper... kanske bara för stunden:confused: )
*ta fast hunden och kör in den till polisen
*polisanmäl gubben för både bristande tillsyn om hunden och fyllekörning (för visst skrev du att han var full och sedan kom körandes?)

Skjuta hunden tycker jag att man kan ta till i absolut sista hand faktiskt, och då enbart om det är stor fara för någons liv:crazy: .
Enligt lagtexten skulle jag gissa att just den paragrafen gäller när hunden haft ihjäl ens egna djur typ?

Tack för svaret! Ja visst var han på fyllan när han körde och det har han varit ett bra tag! Det är så j**la svårt att få polisen i kommunen att reagera nån gång! Men har man fler argument, där med hunden också, så kanske dekan fundera på saken i alla fall.
Att skrämma hunden har inte funkat, vi har försökt förut, han hoppar undan och försvinner ett ögonblick, men återvänder. Och då har vi varit flera som försökt.
Tack för era svar :bow: Som det ser ut nu blir det polisen nästa gång.

Det är i detta läge man har sådan bra nytta av hundstallet (finns i stockholm).

Har lämnat in flera hundar där, när de varit lösa, fast ägaren har blivit tillsagd att inte ha den lös utan kontroll. :devil:

Har en kompis som också gör så. Vi fångar helt enkelt in hunden som stör, tar den i bilen och lämnar inte den på hundstallet. Ägaren får sedan hämta ut hunden för en summa på runt 300:-. :D Efter ett par gånger svider det i ägarens plånbok och hundarna hålls kopplade. Vid ett tillfälle hämtades hunden inte ut och den kom till ett bättre hem.

_Runaway_ skrev:
Vi har en granne med mycket besvärlig hund. Eller rättare sagt, hunden har problem med sin ägare. En fyllgubbe som knappt kan ta hand om sig själv, som köpt en grå älghund (heter dom så? älghund i alla fall) för att "kunna gå lite promenader med." Nåväl, så mycket promenader blir det inte. Hunden står i gård och då och då kommer han ut och drar genast en repa hem till oss. Hunden är faktiskt obehaglig att ha springande här. Den är lite folkskygg och hoppar runt en med viftande svans och väldigt intensivt skällande.
Ja, till problemet. I går skulle jag ut och ta ut hästarna på morgonen. Jag visste att hunden varit på vår gård men såg inte till honom. Så jag tar ut märren. Så fort vi kommer utanför stallet kommer hunden springandes, och skäller som om han ställer en älg. Hoppar efter mig och hästen, som blir lite skärrad. Jag får ut henne i hagen (efter att först försökt få in henne i stallet igen. Men hon är knepig och jag lyckades inte). Jag tar dock inte ut min valack eftersom denne blir alltför nervös av hunden, och dessutom går i pytteliten sjukhage och jag vill inte riskera några sprängda staket av konvalescent.
Hunden fortsätter hetsa stoet i hagen. Han "ställer" henne som om hon var en älg, skäller som besatt och lyckas tränga in hästen i ett hörn vid ett tillfälle. Hon travar oroligt (men ändå inte hysterisk) fram och tillbaka för att slippa undan besten bakom henne.
Vid det här laget är två män som bor på gården ute vid hagen för att försöka få fast hunden, med varierade resultat. Hästen får in en träff bed bakfötterna på hunden, men han ger sig inte. Till slut får männen fast hunden i koppel och han lugnar sig genast, vill bli kliad bakom örat och är tillgiven.
Under hela tiden allt skett har en försökt ringa ägaren, men det tutar bara upptaget hela tiden. Så hon går hem till honom och säger att han ska hämta hunden NU för den hetsar vår häst. Han är full och sitter där och skrålar, men lovar att hämta hunden.
Tjugo minuter senare kommer han med bilden för att hämta hunden. Och han bör vara glad för att andra tagit sig tidatt fånga den åt honom. En av männen som gjorde det sa att "nästa gång blir det bössan." Det här var tredje gången hunden är här och stör. Den far omkring och skäller på oss boende, här finns hästar, hund (tik), katter samt ibland även flera småbarn. Det är INTE roligt att ha denna opålitliga stora hanhund här.

När vi hade får här så kom en avlägsen grannes rottweiler stup i kvarten . Han gjorde inget men han störde fåren som vart vettskrämda.Dessutom hade vi egna hundar varav 2 tikar. Jag ringde o polisanmälde.De sa då att 3 anmälningar och hunden omhändertas.Men första anmälningen ringer/skriver de en anmälan som uppmanar hundägaren att hålla sin hund kopplad och under uppsikt.Andra anmälan de åker ut till hundägaren och upplyser om vad som gäller och sen tredje så tas hunden omhand.Jag fick göra 2 anmälningar innan hunden försvann från våra ägor och djurhagar.Och jag förmodar ägaren gjorde sig av med hunden för jag har inte sett den varken hos dom eller på vägarna här omkring efter det.

_Runaway_ skrev:
Den är lite folkskygg och hoppar runt en med viftande svans och väldigt intensivt skällande.

Så typiskt en gråhund som inte blivit människovan.

Anmäl!

Och anmäl den varenda gång, då måste polisen reagera.

Du behöver inte jägarexamen för att skjuta den, men väl licens på vapnet, och som tidigare nämts, inget man gör i första vändan, då skaffar han väl bara en ny skällig jycke.

Med risk för att bli halshuggen, spruta hunden med vattenslang nästa gång, då lär den nog inte komma tillbaka.

Shettisar skrev:
Inte bara gråhundar det gäller.

Stämmer säkert men jag känner igen beteendet från min egen gråhund. Inte att hon hoppar runt människor på det viset men innan hon vande sig vid hästarna trodde hon dom var älgar, får ska vi inte prata om...:smirk:

jepps, men i göeborg och de flesta ställen måste hudnen ta vägen förbi polisstation inna den hamnar på hundstallet (inte hunden i praktiken, men ärendet!) så langa in hunden i bilen och krö den till polistationen och lämpa av den, och passa på att göra en anmälan om att den hetsar hästarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: escodobe
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 691
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama