Hund som fryser och har svårt att göra ifrån sig

Lillagoajag

Trådstartare
Jag har en cavalierdam som börjar bli åt åren (fyller 12 i år) och imorse stötte vi på ett "nytt" problem - hon fryser så mycket att hon inte kan sätta sig ner och göra ifrån sig! Täcke är inte populärt hos damen (hon tycker det är så hemskt att ha något alls på sig, inte ens sele funkar - gränsen går vid halsband).

Någon som har någon idé på lösning? Kan man ringa smhi och beställa bättre väder? :p Och framför allt, när ska jag bli orolig på allvar? Att hon inte gjorde något nu imorse (vid 9) är ju ingen jättefara, men om det går för lång tid är det ju inte bra. :cry:

Sv: Hund som fryser och har svårt att göra ifrån sig

Jag hade nog struntat i att täcke inte är populärt och satt på ett ändå. Eller en tröja.
Ivan hatar att ha täcken, men jack- och tröjmodeller går bra.
Billy är tvärt om.
Du kanske kan mjukstarta med en fleecetäcke, som inte prasslar eller är tjock, utan bara varmt och gosigt?

Alternativet är kanske att vänta till hunden är väldigt bajsnödig och bajsar nästan direkt den kommer ut, men det känns inte riktigt snällt...

Jag säger som Blueberry, på med ett täcke ändå. Min italienska vinthund hatade täcke men det fanns ju inte på kartan att låta henne bestämma om vi skulle ha täcke på när det var 10 minusgrader och det var uppenbart att hon frös häcken av sig.

Så på med täcket och traska på lite så hunden blir varm och magen kommer igång.

Nu kissade hon!! (Jag har nog aldrig blivit så glad av avföring :D) Tack för era svar! Fleecetäcke ska inhandlas på momangen! :)

Som blåbäret sa, testa fleece täcken! Det finns modeller som är tighta och dom har jag hört att flera täckeshatande hundar gillar :)
Min vovve gillar inte när det prasslar och fladdrar hela tiden så en tight hemsydd "fleece kondom" va lösningen :p

Som blåbäret sa, testa fleece täcken! Det finns modeller som är tighta och dom har jag hört att flera täckeshatande hundar gillar :)
Min vovve gillar inte när det prasslar och fladdrar hela tiden så en tight hemsydd "fleece kondom" va lösningen :p

Ja, jag ska släpa med vovven till djuraffären och få ett bra täcke utprovat. Hon brukar inte frysa, men det är ju bra om hon kan vistas ute även när det är kallare än "normalt" och det är väl inte heller helt oväntat att hon blir mer frusen av sig nu när hon är pensionär (inte för att hon har förstått att hon börjar bli gammal själv, men men :p)

Skulle också strunta i hundens vilja och ändå använda någon form av täcke.

Jag har precis samma problem, fast med min snart 5 månaders lilla ChihuahuaMix istället. Hon bara står och skakar och håller upp tassen såfort hon kommer ut och illvägrar nästan att lämna trappan..:crazy:

Men tröja + täcke går det dock bra, så det är bara att klä på damen i fråga varje gång vi ska gå ut.

Så jag håller med de övriga, hon får finna sej i att ha "kläder" på sej helt enkelt.. Kanske kommer hon på att det faktiskt är ganska skönt med ett varmt täcke till slut..:laugh:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 836
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist