Hund som "följare"...

Piraja

Trådstartare
Jag har många års erfarenhet av både bruks och jakthundar. Dock har det aldrig varit "rätt" raser för mig då mitt intresse inte är åt det hållet. Läste för nåt år sedan om bl.a. Dalmatiner och att det fanns tävlingar där man bedömde hundens förmåga att följa ryttare/vagnsekipage etc. Det intresserade mig:D

Så, är det något som existerar?


---------------
Åh...jag blev "Universumkastare" med detta inlägg:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som "följare"...

*Puttar upp lite...*

Hallå!!!...Finns det ingen som har Dalmatiner och som vet nåt om detta?...man kan ju tro att man drömt det, eller nåt:angel:

Nej, men allvarligt. Jag vill gärna kunna tävla med häst och hund samtidigt...är jag ensam om att vilja det?
 
Sv: Hund som "följare"...

När jag bodde i Tyskland såg jag att det annonserades om sånt på tävlingar och i olika stall, men jag har aldrig hört om något sånt i Sverige, tyvärr!
 
Sv: Hund som "följare"...

Synd...Jag har läst om Horse and Dog Trail men det är ju ren westerntävling där häst och hund ska ta sig igenom en trailbana...inte heller det är etablerat i SVerigen än.
 
Sv: Hund som "följare"...

Jag har också läst en artikel om detta. Har för mig att det var i hundsport för några år sedan. Men känner ingen själv som tävlat eller tränat i detta.
 
Sv: Hund som "följare"...

...som sagt, trist då jag nu känner att det är nåt som kunde passa mig *suckar*

För några år sedan såg jag ett läcker ekipage, enbet med gigg, där två dalmatiner sprang under vagnen...lätt travande och höll koll på omgivningarna. Väldigt speciellt så det ut och ett annorlunda inslag, helt klart. Dock, jag vill ha det som ridekipage;)
 
Sv: Hund som "följare"...

Har läst om det jag med.... men i svenska hundtidningar... Kommer inte ihåg vilken dock... tips Hundsport... men det var för flera år sedan.

Kanske dalmatinerklubben har mer info???
 
Sv: Hund som "följare"...

Oh...hittade det på dalmatinerklubbens hemsida. Det heter "Road Trial"...har plockat hem reglerna och ska studera dom nu...Ser ut att kunna bli en dalmatiner i det här huset i framtiden:D Tack syrran!!:bow:
 
Sv: Hund som "följare"...

Jag har många års erfarenhet av både bruks och jakthundar. Dock har det aldrig varit "rätt" raser för mig då mitt intresse inte är åt det hållet. Läste för nåt år sedan om bl.a. Dalmatiner och att det fanns tävlingar där man bedömde hundens förmåga att följa ryttare/vagnsekipage etc. Det intresserade mig:D

Så, är det något som existerar?


---------------
Åh...jag blev "Universumkastare" med detta inlägg:banana:

hej

jag vet inet nått om de finns men de gör de säkert...men ett kan jag intyga...jag har en dallis som blir 5 månader till helgen...å mer lättlärd hund har jag aldrig haft...dom är helt suveräna...och jag tror de kommer bli en baggis att lära han följa med när jag rider..*s*

med andra ord kan jag starkt rekomendera rasen...:)

cat
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 003
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 517
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp