Hund som droppar blod från snoppen

Dobby

Trådstartare
Malte har droppat lite blod från snoppen de senaste tre dagarna. Vi har hittat små fläckar i sängen och på golvet. I förrgår åkte maken och dottern till veterinären med honom tillsammans med ett mycket litet urinprov. Man kände på prostatan och tittade allmänt på honom men kunde inte hitta något speciellt utan trodde att det förmodligen hade att göra med att hans favorittik i byn löper. Urinprovet var så minimalt att det var svårt att analysera men de hittade lite blod i det i alla fall. I morse hittade vi några nya fläckar på lakanen och nu också på golvet.
Vad har ni för erfarenheter av bloddropp hos hanhundar? Malte är drygt 7 år och vi har sett någon blodfläck vid ett eller två tillfällen för några år sedan. Att ta urinprov på en corgi är inte det lättaste kan jag meddela, han har så korta ben och det är svårt att komma åt.

Har bara tikar, så ingen erfarenhet av problemet, men tips är att ta/göra en liten håv och sätta en plastpåse i och stoppa in under när han kissar.
Hoppas det inte är nåt.

Förhudskatarr eller prostataproblem
Veterinären kunde inte känna något speciellt med prostatan, hon tyckte den var normal. Inget nämndes om förhudskatarr som var det jag förväntade mig att det skulle vara. Nu var jag ju inte där, det var maken och vuxna dottern, men tydligen hade förhudskatarr inte nämnts alls. Jag försöker att för en gångs skull vara lite cool och inte stressa iväg till veterinär i onödan, tidigare gånger vi sett blodfläckar har det gått över på en dag och det är minst 3 år sedan sist. Vi avvaktar tills i morgon och åker in då om det fortfarande kommer droppar.

Jag blev tipsad av veterinär att ta en avlång bakform att samla urinen med, jag kasserade formen efteråt för det kändes inte fräscht att använda den till bak efter den diskats.

Min förra hund (cairnterrier) hade en del problem med blod i urinen och även enstaka bloddropp när han blev lite äldre (9+). I hans fall var det en måttligt förstorad prostata samt polyper och urinsten i urinblåsan som var orsaken. Han opererades två gånger för att bli av med polyper och urinsten, när det kändes som om tredje gången närmade sig så fick han somna in istället (14 ½ år gammal).

Min förra hund (cairnterrier) hade en del problem med blod i urinen och även enstaka bloddropp när han blev lite äldre (9+). I hans fall var det en måttligt förstorad prostata samt polyper och urinsten i urinblåsan som var orsaken. Han opererades två gånger för att bli av med polyper och urinsten, när det kändes som om tredje gången närmade sig så fick han somna in istället (14 ½ år gammal).
Tack. Ja, i och med att det inte gått över på en dag så blir jag lite orolig, får nog ta och ringa vår veterinär i morgon och diskutera om hon tycker att vi ska ta kontakt med Ultuna kanske. Det är ju absolut inga stora mängder, men jag hittar bloddroppar lite här och där.

De gånger det hänt med någon av mina hanar så har det antingen varit prostataproblem eller en rejäl urinvägsinfektion.

Tack. Ja, i och med att det inte gått över på en dag så blir jag lite orolig, får nog ta och ringa vår veterinär i morgon och diskutera om hon tycker att vi ska ta kontakt med Ultuna kanske. Det är ju absolut inga stora mängder, men jag hittar bloddroppar lite här och där.
Det var samma med min hund - absolut inga stora mängder men några droppar varje gång han kissade och ibland enstaka droppar inne. Upptäckte det första gången när det var snö ute - ganska effektfullt och skrämmande med röda droppar i det vita! 😨 Det KAN vara "bara" en UVI, men kan ju då också vara urinsten, polyper eller liknande som "ligger och stör" hela tiden. Låter som en god idé att kolla upp det!

Angående urinprov så tog vår veterinär urinprov med en nål genom buken direkt in i blåsan. Hon hävdade att det är säkraste sättet att få ett "rent" prov som inte kontamineras av eventuella bakterier i urinrörsmynningen, pälsen osv. Det gjordes i samband med ultraljud då även urinstenarna och polyperna syntes.

Malte har droppat lite blod från snoppen de senaste tre dagarna. Vi har hittat små fläckar i sängen och på golvet. I förrgår åkte maken och dottern till veterinären med honom tillsammans med ett mycket litet urinprov. Man kände på prostatan och tittade allmänt på honom men kunde inte hitta något speciellt utan trodde att det förmodligen hade att göra med att hans favorittik i byn löper. Urinprovet var så minimalt att det var svårt att analysera men de hittade lite blod i det i alla fall. I morse hittade vi några nya fläckar på lakanen och nu också på golvet.
Vad har ni för erfarenheter av bloddropp hos hanhundar? Malte är drygt 7 år och vi har sett någon blodfläck vid ett eller två tillfällen för några år sedan. Att ta urinprov på en corgi är inte det lättaste kan jag meddela, han har så korta ben och det är svårt att komma åt.
Min unghund hade juckat så mycket på en bädd med dragkedja att han hade lyckats med att få ett sår på snoppen som då droppade blod. 😅

Min erfarenhet av bloddroppar från snopp är förstorad prostata. Dessutom kissade han i tid och otid.
Ja, jag har kallat honom för sprinklern på sista tiden, jag trodde att det berodde på löptikar i området men nu undrar jag om det är prostatan som spökar. Får ringa Ultuna och beställa tid.

Även här är erfarenheten prostataförstoring. Men nog tog de ultraljud eller nåt, inte bara kände.
Nej, det är en liten klinik som inte har ultraljud, de kände bara. Jag ringde och hörde lite för en stund sedan och då sa dom att dom ringer in ett recept för godartad prostataförstoring? Det lät konstigt tycker jag eftersom prostatan enligt vet.kliniken var normal i måndags. Jag ringde vår "husveterinär" som vi mest anlitar för hästarna och hon tyckte att vi skulle avvakta några dagar då hanhundar kan slå i snoppen i saker och blöda pga det ibland. Vi försökte kolla men det var typ omöjligt att få den att titta fram. Vår snälla vet kommer ut till stallet på måndag i annat ärende och erbjöd sig att inspektera honom då. Jag försöker ha is i magen och avvakta tills dess. Blir det värre får vi ta en sväng till Ultuna.

Nej, det är en liten klinik som inte har ultraljud, de kände bara. Jag ringde och hörde lite för en stund sedan och då sa dom att dom ringer in ett recept för godartad prostataförstoring? Det lät konstigt tycker jag eftersom prostatan enligt vet.kliniken var normal i måndags. Jag ringde vår "husveterinär" som vi mest anlitar för hästarna och hon tyckte att vi skulle avvakta några dagar då hanhundar kan slå i snoppen i saker och blöda pga det ibland. Vi försökte kolla men det var typ omöjligt att få den att titta fram. Vår snälla vet kommer ut till stallet på måndag i annat ärende och erbjöd sig att inspektera honom då. Jag försöker ha is i magen och avvakta tills dess. Blir det värre får vi ta en sväng till Ultuna.
Han har åldern inne för prostataproblem så det är också vad jag hade satsat på. Tänk på att det är lång karens på medicinsk behandling om du ska tävla (6 mån om jag inte minns fel). Ofta får man kastrera hunden då problemen inte sällan är återkommande. På min kändes bara en liten förstoring, på UL syntes en cysta men tydligaste symptomet var att han bajsade alldeles platt och hade ont då. Så att enbart känna är nog inte så bra som metod för säker diagnos. Urinprov borde också vara standard att lämna för att utesluta UVI.

Han har åldern inne för prostataproblem så det är också vad jag hade satsat på. Tänk på att det är lång karens på medicinsk behandling om du ska tävla (6 mån om jag inte minns fel). Ofta får man kastrera hunden då problemen inte sällan är återkommande. På min kändes bara en liten förstoring, på UL syntes en cysta men tydligaste symptomet var att han bajsade alldeles platt och hade ont då. Så att enbart känna är nog inte så bra som metod för säker diagnos. Urinprov borde också vara standard att lämna för att utesluta UVI.
Urinprovet visade lite röda blodkroppar men inga bakterier. Usch, det är så svårt att veta vad man ska göra när han mår så bra utöver bloddropparna jag hittar på golvet. Bajset är helt normalt och han verkar inte alls ha ont.

Urinprovet visade lite röda blodkroppar men inga bakterier. Usch, det är så svårt att veta vad man ska göra när han mår så bra utöver bloddropparna jag hittar på golvet. Bajset är helt normalt och han verkar inte alls ha ont.
Tävlar ni inte hade jag provat att behandla med Ypozane. Det är ingen våldsamt dyr behandling och effekten sitter i länge.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 052
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min hund är en hanhund som fyllde åtta år den 15 mars. Han har fått vara frisk i sitt liv förutom en sårskada på ena tassen. Jag minns... 2
Svar
25
· Visningar
3 294
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Var hemma hos en god vän vars okastrerade hanhund låg och sov på golvet medan vi pratade. Plötsligt reste sig hunden och såg själv...
Svar
10
· Visningar
19 338
Senast: Mooch
·
Hundhälsa min hund har länge länge droppat lite sekret från snoppen, som jag tycker de flesta hanhundar gör så de är inget jag tänkt på. så en...
Svar
4
· Visningar
8 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka