Hund som driver?

Maris_

Trådstartare
Vad menas med att en hund driver?

Idag i stallet så for det omkring en liten hund på gärdena utanför stallet. Den for omkring i cirklar och skällde en massa. Det fanns inga människor i närheten. Vi fick tag på hunden och ringde numret som stod på dens sele och berättade att hunden sprang omkring hos oss. "Driver den inte då?" sa ägaren då. Nu undrar vi, vad menas med det? Nåt inom jakt? Får man släppa iväg hunden sådär vind för våg? Den var inne i hästhagarna, på gärdena och på vägen och sprang omkring.

/ Maris

Sv: Hund som driver?

En hund som driver springer efter ett djur (ofta rådjur eller hjort) och skäller. Den kan springa på löpor (dvs där den inte ser djuret) eller som jag föredrar så skäller den de den ser djuet och förföljer det sen skällandes. Poängen med skallet är att skytten ska höra var hunden är och kunna förbereda sig och ev. gå efter. Finns både kortdrivande och långdrivande hundar, vanligast är drevern och tax. Även wachteln driver och terrierraserna, ibland också springer spaniel. Finns dessutom massor av hundar av andra raser som har lärt sig driva.

Om det är deras jaktmark och jakt är tillåtet vid tillfället så får hunden släppas, ja.

//E

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 919
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 706
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar