Rolig hund eller inte, men om man skaffar sig en liten valp som redan när den är 9 veckor gladeligen sticker åt ett helt annat håll och runt knuten på ett höghus och iväg medans matte sitter bakom en tall och ser minst sagt snopen ut så kan man väl ändå inte säga att det är matte som inte kan nåt om dressyr??? Nio valpar av tio blir väl snarast ängsliga och börjar leta efter matte = meningen med övningen, men hur ska man veta att man har den tionde valpen om man inte provar? Hur ska man lära hunden att den inte får springa iväg om man aldrig testar att släppa den lös? Alla råd som säger att man ska "gå fram till hunden utan att säga nåt och sen lägga omkull den" eller nåt sånt funkar ju bara förutsatt att man hinner ifatt valpen. (vilket jag hittills aldrig gjort, visste inte att man hade minimikrav på snabbhet för att få bli hundägare... :smirk Springa åt andra hållet funkar ju bara om man har en hund som bryr sig om att man försvinner. Godis är banne mig gott!
Så.. vad jag vill ha sagt är att hur mycket man än vet om hunddressyr så är varje hund en individ och det som funkat på hur många hundar som helst i ditt liv kanske inte alls fungerar på den här nya valpen som inte är som någon annan valp du träffat på. Då kanske man går ut här på Buke för att fråga vad man ska göra och då förtjänar man inte att bli sågad jämns med fotknölarna för det. Punkt.
Så.. vad jag vill ha sagt är att hur mycket man än vet om hunddressyr så är varje hund en individ och det som funkat på hur många hundar som helst i ditt liv kanske inte alls fungerar på den här nya valpen som inte är som någon annan valp du träffat på. Då kanske man går ut här på Buke för att fråga vad man ska göra och då förtjänar man inte att bli sågad jämns med fotknölarna för det. Punkt.